kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۰۵۹۸
تاریخ انتشار : ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۳:۰۷
واشنگتن‌پست خبر داد

تردید جدی کاخ سفید درباره واقعی بودن عقب‌نشینی کیم‌ جونگ ‌اون

«مشاوران ترامپ به خبر تعلیق آزمایشات هسته‌ای کره شمالی با دیده تردید می‌نگرند و چندان به آن خوشبین نیستند.» این بخشی از گزارش جدید روزنامه آمریکایی واشنگتن‌پست است.


کره شمالی پس از رسیدن به قدرت کامل اتمی اعلام کرد به نشانه حسن نیت آزمایش موشک‌های هسته‌ای خود را در آستانه مذاکرات با سران کره جنوبی و آمریکا تعلیق می‌کند، اما این سیاست با ابراز تردید مشاوران کاخ سفید روبه‌رو شده است.
هرچند برخی کارشناسان حوزه سیاست خارجی علاقمندی «کیم» برای نشست با ترامپ را نشانه مثبتی ارزیابی می‌کنند اما مشاوران ترامپ بیش از حد خوشبین نبوده و معتقدند «کیم» با این اقدامات به دنبال ارائه تعهدات کمتری است تا این توهم را در بین افکار عمومی ایجاد کند که او فردی منطقی  و علاقمند به سازش است.
به اعتقاد مشاوران ترامپ این کار رد درخواست‌های کره شمالی را از لحاظ سیاسی برای ترامپ مشکل خواهد ساخت.
بر اساس این گزارش از دید مشاوران کاخ سفید هدف از بیانیه «کیم جونگ اون» متقاعد ساختن آمریکا و متحدانش برای کاهش تحریم‌ها علیه پیونگ یانگ و ارسال این پیام به جهانیان است که این کشور اهل مذاکره است.
مشاوران ترامپ می‌گویند، چندان نمی‌توان به تعهدات کره شمالی به توافقات بین‌المللی اعتماد کرد.به اعتقاد تحلیلگران آمریکایی، واشنگتن باید به صورت ضمنی اعلام کند که پیونگ یانگ پس از سه دهه تلاش برای دستیابی به سلاح هسته‌ای سریعا به سمت توقف کامل این برنامه حرکت نخواهد کرد.
 گزینه دیگر از دید این تحلیلگران اعمال محدودیت‌هایی بر زرادخانه کره شمالی با هدف کنترل تهدید است.
«کیم» جوان قرار است با مون جائه این، رئیس‌جمهوری کره جنوبی در روزهای آتی دیدار کند و این دیدار یک نشست اولیه پیش از دیدار با ترامپ محسوب می‌شود. تاریخ و مکان این دیدار با ترامپ هنوز مشخص نشده است.