kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۰۵۹
تاریخ انتشار : ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۲۰:۲۹

جشن پیروزی در هند «مودی»‌ جانشین «سینگ» می‌شود

هواداران حزب «بهاراتیاجاناتا» (مردم) پیروزی این حزب در انتخابات پارلمانی اخیر را در شهرهای مختلف هند جشن گرفتند.
 «نارندرا‌ مودی» رهبر این حزب خود را برای به دست گرفتن پست نخست‌وزیری آماده می‌کند.
به گزارش خبرگزاری‌ها، دیروز میلیون‌ها نفر از هواداران حزب «بهاراتیاجاناتا»  به رهبری «نارندرا مودی» در سراسر هند پیروزی این حزب را در انتخابات پارلمانی جشن گرفتند. براساس آمارهای رسمی این حزب (بی‌جی‌پی) از مجموع 543 کرسی مجلس عوام هند توانست 278 کرسی را کسب کند. طی 20 سال  اخیر این نخستین بار است که یک حزب به تنهایی و بدون ائتلاف با احزاب دیگر می‌تواند دولت تشکیل دهد.
مجلس عوام 545 عضو دارد؛ 543 نفر از آنها با رأی مردم و دو نفر دیگر نیز توسط رئیس‌جمهور از جامعه کوچک انگلیسی‌های هندی‌تبار انتخاب می‌شوند. در مجلس عوام هر حزب یا ائتلافی که 272 کرسی را در اختیار داشته باشد، می‌تواند نخست‌وزیر را تعیین کند.
انتخابات پارلمانی هند طی 9 مرحله و طی 18 فروردین تا 22 اردیبهشت برگزار شد. در این مدت بیش از 534 میلیون نفر (67 درصد) از مجموع 814 میلیون نفر واجد شرایط آرای خود را به صندوق‌های رأی ریختند.
کمیسیون انتخابات هند امروز یا فردا اسامی نمایندگان منتخب را منتشر و تسلیم رئیس‌جمهور می‌کند. رئیس‌جمهور هند نیز از حزب پیروز (بهاراتیاجاناتا) خواهد خواست طی 10 روز اکثریت خود را در مجلس ثابت کند.
هند دارای رژیم پارلمانی است و حزب و یا ائتلاف پیروز نخست‌وزیر را تعیین می‌کند. نخست‌وزیر دارای بالاترین قدرت اجرایی در هند است.
بدین ترتیب «نارندرا مودی» به عنوان رئیس حزب پیروز، نخست‌وزیر هند خواهد بود. دیروز «مانموهان سینگ» 82 ساله نخست‌وزیر  فعلی هند از سمت خود استعفا کرد و در آخرین سخنرانی خود، انتخابات پارلمانی کنونی هند و پیروزی بهاراتیاجاناتا را آغاز فصل جدیدی در تاریخ این کشور دانست.