kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۰۵۴
تاریخ انتشار : ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۲۰:۲۸

24 کشته و 150 مجروح در حمله ارتش لیبی به شبه نظامیان بنغازی

درگیری واحدهایی از نیروی زمینی و هوایی ارتش «لیبی» با شبه نظامیان در «بنغازی» 24 کشته و 150 زخمی بر جای گذاشت.
به گزارش واحد مرکزی خبر، جمعه گذشته واحدهایی از نیروی زمینی و نیروی هوایی ارتش که گفته می‌شود طرفدار «خلیفه حفتر» ژنرال بازنشسته ارتش هستند، پایگاه یک گروه اسلامگرای تندرو موسوم به «هفدهم فوریه» را در بنغازی در شرق لیبی از هوا و زمین مورد حمله قرار دادند. نظامیان مهاجم که نام «ارتش ملی لیبی» برخود گذاشته‌اند، در این حمله از هواپیماهای جنگی و سلاح‌های سنگین استفاده کردند. خبرگزاری‌ها معلوم نکرده‌اند که از مجموع 24 نفر کشته و 150 تن زخمی چه تعداد نظامی و شبه نظامی هستند.
سرهنگ «محمد حجازی» سخنگوی «حفتر» پیشاپیش از چنین عملیاتی علیه شبه نظامیان خبر داده و گفته بود که هدف از این عملیات، غصب قدرت در لیبی نیست. اما چیزی که در این عملیات آشکار شد این است که واحدهایی از ارتش لیبی به نیروهای «حفتر» پیوستند.
خبرگزاری تسنیم نیز گزارش داد، «عبدالله الثنی» نخست‌وزیر موقت لیبی، عملیات ارتش در بنغازی را اقدامی غیرقانونی دانست و گفت: عملیات نظامی در بنغازی بدون صدور دستور از سوی ریاست مشترک ارتش صورت گرفته است.
کارشناسان می‌گویند عملیات ارتش در بنغازی، وجود اختلافات در سطوح فرماندهی لیبی را آشکار کرد.
«حفتر» فرماندهی بخش‌هایی از نیروهای شورشی در سال 2011 که به سرنگونی رژیم «معمر قذافی» منجر شد، را برعهده داشت.
وی نیز در واکنش به عملیات ارتش در بنغازی گفت: این عملیات با هدف پاکسازی بنغازی از گروه‌های تروریستی صورت گرفت.
ناظران می‌گویند عملیات بنغازی بر محبوبیت «حفتر» در میان مردم می‌افزاید. اقشار مختلف مردم لیبی از ناامنی در کشور و جولان آزادانه شبه نظامیان به تنگ آمده‌اند.