kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۰۵۱
تاریخ انتشار : ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۲۰:۲۳

کوتاه اقتصادی


* معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر اینکه ذخایر کالاهای اساسی همچنان بی‌نظیر است و مشکلی در زمینه تامین در بازار وجود ندارد، گفت: از ابتدای فصل برداشت 900 هزار تن گندم از کشاورزان خریداری و پول آن ظرف مدت 48 ساعت پرداخت شده است.عباس قبادی با تاکید بر اینکه نگرانی از بابت موجودی کالاهای اساسی وجود ندارد گفت: هم‌‌اکنون موجودی کالاهای اساسی همچنان بی‌نظیر است و جای نگرانی در این زمینه وجود ندارد. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: ذخایر کالاهای اساسی تنها با مصوبه دولت در بازار آزاد خواهد شد و هم‌اکنون نیازی به این کار نیست چرا که شرایط بازار آرام است.
* مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری از ثبت‌نام «وام ضروری» بازنشستگان کشوری در نیمه دوم سال خبر داد و گفت: کسانی که تاکنون از صندوق وام دریافت نکرده‌اند در اولویت دریافت وام قرار دارند. ایراندخت عطاریان درباره شرایط و نحوه ثبت‌نام وام‌های ضروری سازمان بازنشستگی کشوری توضیح داد: بازنشستگان می‌توانند با مراجعه به سایت صندوق بازنشستگی کشوری برای ثبت‌نام وام ضروری اقدام کنند که از زمان اعلام، معمولا  یک ماه برای ثبت‌نام فرصت دارند. وی ادامه داد: شرایط خاصی برای ثبت‌نام وجود ندارد، تنها کافی است بازنشسته و وظیفه‌بگیر، مشترک صندوق باشند؛ البته کسانی که تاکنون از صندوق وام دریافت نکرده‌اند نسبت به کسانی که قبلا وام دریافت کرده‌اند، در اولویت قرار می‌گیرند.
* بر اساس دستورالعمل در حال تدوین، شرکت‌های تولیدکننده و واردکننده خودرو ملزم به رسیدگی و پاسخگویی به شکایات مشتریان در مدت زمان حداکثر 20 روز هستند. وزارت صنعت، معدن و تجارت در اصلاحیه آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو مدت زمان حداکثر 20 روز را برای رسیدگی به شکایات خودرویی مصرف‌کنندگان در نظر گرفته است.در ماده 25 بند مربوط به وظایف عرضه‌کنندگان خودرو در حوزه فروش در این دستورالعمل آمده است: عرضه‌کنندگان خودروهای داخلی و وارداتی موظفند نظام رسیدگی به شکایات مصرف‌کنندگان را مستقر و اجرا کنند. در این نظام مدت زمان تعیین تکلیف شکایت مصرف‌کنندگان از زمان وصول آن نباید بیش از 20 روز به طول بینجامد.
* متقاضیان اوراق گواهی حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن با افتتاح یا افزایش موجودی حساب سپرده‌ سرمایه‌گذاری ممتاز خود می‌توانند از محل این حساب از اوراق حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن برخودار شوند. به گزارش روابط عمومی بانک مسکن، متقاضیانی که قصد استفاده از تسهیلات مسکن از محل اوراق گواهی حق تقدم را دارند، می‌توانند به جای خرید اوراق از بازار فرابورس با افتتاح حساب سپرده سرمایه‌گذاری ممتاز در شعب بانک مسکن، علاوه بر اخذ سود سپرده این حساب، از اوراق  حق تقدم تسهیلات مسکن نیز بهره‌مند شوند. بر اساس این گزارش: میزان صدور اوراق گواهی حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن در هر ماه رابطه مستقیم با متوسط موجودی حساب‌های سپرده سرمایه‌‌گذاری ممتاز اشخاص نزد بانک دارد.
* نخستین معاملات قراردادهای آتی زیره سبز با سررسید تحویل خرداد ماه در تالار معاملات کارگزاران بورس کالای ایران در مشهد مقدس امروز راه اندازی می شود.به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل شرکت بورس کالای ایران،  مهرزاد نامداری معاونت عملیات و نظارت بورس کالای ایران با اعلام این خبر گفت :  با راه‌اندازی معاملات قراردادهای آتی زیره سبز در بورس کالای ایران، امکان انجام معاملات بر روی این دارایی در سراسر کشور و از طریق شرکت‌های کارگزاری ممکن خواهد بود و معاملات عمده آن محدود به خراسان نخواهد بود که این امر می‌تواند بر روی گسترش معاملات، افزایش کارایی بازار و کشف نرخ مناسب تر این دارایی تاثیر بسیار مثبتی بگذارد.