kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۰۴۸
تاریخ انتشار : ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۲۰:۲۲
عضو کمیسیون عمران مجلس:

آزادسازی بلیت هواپیما نباید با افزایش قیمت همراه باشد

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: آزادسازی قیمت بلیت هواپیما باید طوری باشد که علاوه بر بهبود کیفیت خدمات، با افزایش قیمت همراه نباشد.
علیرضا خسروی در گفت‌وگو با ایرنا، با بیان اینکه آزادسازی تکلیف برنامه پنجم توسعه است، افزود: شرکت‌های هواپیمایی به عنوان ناظر بر آزادسازی بلیت هواپیما باید مشخص کنند که کیفیت خدمات قبل و بعد از آزادسازی چه تغییری خواهد داشت.
وی افزود: تاکنون هرگونه آزادسازی در کشور با افزایش قیمت‌ها و عدم تغییر در کیفیت خدمات همراه بوده، بنابراین اگر در این بخش نیز تعیین قیمت‌ها آزاد شود، از طرف  دیگر شرکت‌‌‌های هواپیمایی باید کیفیت خدمات خود را بالا ببرند، هرچند شیب افزایش قیمت‌ها نباید تند باشد.
نماینده مردم سمنان در مجلس با بیان اینکه موضوعی که می‌تواند آزادسازی را توجیه کند، نقش ایران در حریم هوایی منطقه است، ادامه داد: روزانه 450 پرواز از حریم هوایی ما عبور می‌کنند که با مدیریت درست این پروازها و ثابت نگه داشتن هزینه فرودگاهی، علاوه بر افزایش این تعداد پرواز، ارزآوری بالایی نیز برای کشور ایجاد خواهد شد.
خسروی گفت: در جریان آزادسازی، شناورسازی بلیت هواپیما برای کسانی که می‌خواهند از پروازهای خاص استفاده کنند نیز می‌تواند موثر باشد، ضمن آنکه نظارت بر دفاتر فروش نیز باید افزایش یابد.
وی با طرح این سؤال که چرا باید یارانه به شرکت‌های هواپیمایی داده شود که تنها اقشار خاصی از خدمات آنها استفاده می‌کنند، در صورتی که این یارانه سهم همه مردم ایران است، بنابراین آزادسازی می‌تواند در این زمینه کمک‌کننده باشد تا شرکت‌های هواپیمایی و مصرف‌کننده به صورت مساوی از آن بهره ببرند.
نماینده مردم سمنان در مجلس با بیان آنکه آزادسازی منجر به شفاف شدن قیمت‌ها می‌شود، خاطرنشان کرد: همچنین مصرف‌کننده حق انتخاب دارد یعنی می‌تواند از پروازهای خاص در روزهای تعطیل یا زمان‌هایی که پیک پروازی نیست، استفاده بهینه کند.
گفتنی است، بر اساس مصوبه شورای عالی هواپیمایی نرخ بلیت هواپیما از امروز یکشنبه (28 اردیبهشت ماه جاری) آزاد می‌شود که این آزادسازی در برخی مسیرها موجب کاهش قیمت هم می‌شود.
بر اساس ماده 161 قانون پنجم توسعه، وزارت راه و شهرسازی موظف است برای برنامه‌ریزی و  اجرای آزادسازی نرخ بلیت حمل و نقل هوایی اقدام کند که این موضوع به صورت تدریجی انجام می‌شود چون باید اقدامات لازم در این زمینه صورت گیرد.
در حال حاضر سه ایرلاین اصلی هما، ماهان و آسمان نرم‌افزار مورد نیاز را در رابطه با این آزادسازی در اختیار دارند و برای این کار ابتدا باید تنوع‌سازی صورت گیرد و اقدامات لازم در این زمینه در حال انجام است.
تخفیف تعرفه فرودگاهی به ایرلاین‌ها
از سوی دیگر مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها از تخفیفات تعرفه‌ای به ایرلاین‌هایی که به نقاط محروم سفر می‌کنند خبر داد.
محمدعلی ایلخانی در گفت‌وگو با فارس بیان کرد: شرکت فرودگاه‌های کشور به عنوان یک بنگاه درآمد هزینه‌ای، بودجه‌ای از دولت دریافت نمی‌کند و باید هزینه‌‌های خود را خودش تامین کند.
وی ادامه داد: منابع اصلی درآمد شرکت فرودگاه‌های کشور دریافت هزینه نشست و برخاست هواپیما، اجاره اماکن و درآمد پروازهای عبوری، است و این سه منبع، تنها محل درآمد آنهاست.مدیرعامل شرکت فرودگاه‌های کشور ادامه داد: درباره تعرفه خدمات فرودگاهی و آزادسازی تخفیفات تعرفه‌ای در گام دوم هدفمندسازی یارانه‌ها، فعالیت‌هایی انجام شده است.
ایلخانی تاکید کرد: البته دولت این اجازه را به شرکت فرودگاه‌های کشور داده است که هرچه میزان پرواز شرکت‌های هواپیمایی بیشتر باشد، می‌توان تا 30 درصد به آنها تخفیف تعرفه‌ای داد.