kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۰۳۳۷
تاریخ انتشار : ۳۱ فروردين ۱۳۹۷ - ۲۰:۱۳
ضرورت توجه به تلاش کارآفرینان و چالش‌های پیش رو- بخش نخست

کارآفرین ایرانی، راهبر رونق اقتصاد ملی






گالیا توانگر

در تعریف جدید سواد آمده که افراد باسواد، باهوش و خلاق کسانی هستند که توانایی ایجاد شغل برای خود را دارند.
 البته این تعریف به معنای نادیده گرفتن نقش دولت در ایجاد بسترها و اعطای تسهیلات به کارآفرینان نیست؛ اتفاقا وظیفه دولت در قبال این افراد که دارای توانایی‌های بالقوه هستند، دو چندان است.
کارآفرین تازه‌وارد بودن، ممکن است چالش‌برانگیز و خسته‌کننده به نظر برسد، ولی در عین حال می‌تواند بسیار هیجان‌انگیز و ارزشمند نیز باشد.
 در مسیر کارآفرینی ارتباط با افراد و خلق چیزهای مورد علاقه‌تان گاهی شما را به وجد و هیجان می‌آورد. البته نتایج به دست آمده از یک پژوهش نشان می‌دهد،87 درصد کارآفرینان جوان، فعالیت اقتصادی خود را بعد از 5 سال یا کمتر تعطیل می‌کنند. به نظرتان چرا این اتفاق می‌افتد؟ برای تداوم حرکت در مسیر کارآفرینی باید به این نکات دقیقا توجه داشته باشید:
- کاری را شروع کنید که مشتاق آن هستید.
- مطمئن شوید که برای ایده‌تان بازار مناسبی وجود دارد.
- تا جایی که می‌توانید سعی کنید بودجه به‌دست آورید.
- خیلی دقیق مراقب امور مالی‌تان باشید.
شکوفایی اقتصادی
 در باغ کارآفرینی
- کارشناسی ارشد روانشناسی دارد. ایده‌های کارآفرینانه‌ او اما تا آنجا پیش رفت که در سال ۷۸ مجتمع آموزشی در شهر اهواز تاسیس کرد، و در سال ۱۳۸۱ به عنوان کارآفرین نمونه‌ استان خوزستان انتخاب شد. خانم یارعلی اکنون مدیرعامل شرکتی درجنوب است که با استخدام بیش از بیست کارمند ثابت و متغیر، در زمینه‌ آموزش، مشاوره و پژوهش در حوزه‌های فن‌آوری اطلاعات، مدیریت و کارآفرینی فعالیت دارد.
- مدیر فروشگاهی در روستای پاشاکلای آمل است و در نانوایی روستای شاهاندشت آمل به پخت نان مشغول است. فروشگاه و نانوایی را در سال ۱۳۸۶ و با کمک همسرش تاسیس کرده و همزمان در رشته‌ کارشناسی علوم اجتماعی دانشگاه پیام نور مشغول تحصیل است.
- متولد ۱۳۶۷ و دانشجوی کارشناسی رشته‌ مدیریت بازرگانی است. او پس از تجربه‌اندوزی از فعالیت در برخی شرکت‌های خصوصی، در سال ۸۹ وب ‌سایتی را تاسیس کرد که همچنان مدیریت آن را نیز بر عهده دارد. این وب سایت  که در زمینه‌ خرید و فروش آنلاین کالا فعالیت می‌کند، برای چهارنفر فرصت شغلی ایجاد کرده است.
- فوق دیپلم کارگردانی دارد. او بر خلاف وجود مشکلات بسیار در راه تحصیل، زندگی و کارش، توانسته است رویاهایش را- که تنها الهام‌بخش موفقیت‌هایش بوده است- به واقعیت تبدیل کند. اکنون عضو هیئت مدیره‌ یک موسسه فرهنگی است که چهار نفر را در اشتغال دارد.
- گرافیست و طراح لباس است. ایشان که دارای فوق دیپلم گرافیک است، پیش از آغاز کسب و کار خود به عنوان طراح سایت و مسئول تبلیغات در یک شرکت گرافیکی مشغول به کار بود، اما آن‌چنان که باور دارد «خلاقیت در آزادی عمل شکوفا می‌شود» و همین او را به عرصه‌ کارآفرینی و ایجاد کسب و کاری جدید کشاند. ایشان هم‌چنین در مدرسه‌ خلاقیت - که خود ایجاد کرده- به آموزش خلاقیت به کودکان مشغول است.
- در ۲۲ سالگی طرح خلاقانه‌ آموزش رایانه به کودکان را ثبت و اجرا کرده است. همچنین همت و پشتکارش باعث شد تا به عنوان کارآفرین برتر کشور (سال ۸۹) و کارآفرین برتر اجتماعی استان فارس (سال ۹۰) از او تقدیر شود. کارشناس فناوری اطلاعات و ارتباطات است و اکنون در ۲۸ سالگی، مدیرعامل شرکتی است که خود در سال ۱۳۷۹ آن را تاسیس کرده است. در شرکت او ۱۶ نفر به صورت ثابت یا پیمانکار مشغول به کار هستند.
آنچه در بالا خواندید تنها نمونه‌های موفق کوچکی از خیل زحمتکشان کارآفرین در اقصی نقاط کشور است.
تنها با 150 هزار تومان شروع کردم!
چند ویژگی افراد عادی که مانع ثروتمند شدنشان می‌شود: تاکید بسیار بر پس‌انداز و صرفه‌جویی دارند، در حالی که تلاش کافی در کسب کردن درآمد ندارند. آن‌ها آغاز به سرمایه‌گذاری نکرده‌اند. وابسته به یک درآمد ثابت و مشخص هستند. دست به خرید‌هایی می‌زنند که قادر به پرداخت آن نیستند. به دنبال رویاهای شخص دیگری هستند، نه رویاهای فردی خودشان. آن‌ها به ندرت از محدوده آسایش خود خارج می‌شوند. برای سرمایه خود هدفی در نظر نگرفته‌اند. در ابتدا درآمد خود را خرج می‌کنند و آنچه را که باقی بماند، پس‌انداز می‌کنند. فکر می‌کنند که ثروتمند شدن برایشان غیر‌ممکن است.
خدیجه کیائی بانوی 30 ساله کردکویی که در رشته مهندسی صنایع تحصیل کرده است، برای یافتن شغل متناسب با رشته تحصیلی ‎خود تلاش فراوانی داشت؛ اما وقتی همه تلاش‎ها و اقداماتش برای اشتغال در رشته تحصیلی‎اش به درب بسته خورد در سونامی بیکاری دانش‎آموختگان دانشگاهی غرق نشد. او با همت و تلاشی مضاعف وارد عرصه کارآفرینی شد تا زمینه‎‌ای مناسب برای اشتغال خود فراهم کند. این بانوی کارآفرین با همت و اراده خود با سرمایه 150 هزار تومان آن هم در یک زمین اجاره‎ای و با نهال امانی کار خود را در حوزه پرورش گیاهان دارویی آغاز کرده است، اما مشکلات و کمبودهایی در کارش دارد که فعالیت کارآفرینی‎اش را با مشقت و سختی همراه کرده و نیازمند یاری و کمک مسئولان مربوطه است.
وی برایمان می‌گوید: «در حوزه پرورش گیاهان دارویی فعالیت می‎کنم، بعد از برداشت در یک کارگاه کوچک گیاهان دارویی را خشک می‎کنم و بعد از بسته‎بندی در عطاری به فروش می‎رسانم. در مزرعه ما گیاهان دارویی مختلف اعم از به‎لیمو، استویا، بادرنجویه، چای ترش، خارمریم، گل‎گاوزبان، خبازی، رازیانه، گل‎محمدی و موسیر کشت می‎شود که گیاه اصلی برای کشت به‎لیمو است که برای دومین سال متوالی کشت می‎شود. البته امسال گیاهان دارویی دیگری را هم زیرکشت بردیم تا میزان بازدهی آن‌ها را در منطقه خودمان بسنجیم و در صورت نتیجه مثبت برای کشت‎های بعدی استفاده کنیم. پس از فارغ‌‎التحصیلی به مدت دو سال بیکار بودم، ولی دست‌بردار نبودم. جست‎وجوهای بسیاری برای اشتغال در رشته تحصیلی خودم داشتم، اما موفق نشدم تا اینکه در کلاس‎های کارآفرینی فنی‎وحرفه‎ای شرکت کردم و از آن جا به فکر پرورش گیاهان دارویی افتادم.»
وی درباره تامین هزینه اولیه برای ایجاد کارش توضیح می‌دهد: «ابتدای کار هیچ سرمایه‎ای نداشتم، تنها با 150 هزار تومان که آن هم برای اجاره زمین بود، کارآفرینی را آغاز کردم. با توجه به این که سرمایه‎ای نداشتم، نهال‎ها را از یکی از بانوان که توسط فنی‎وحرفه‎ای معرفی شده بود، امانت گرفتم و قرار شد موقع برداشت محصول در قبال نهال‎هایی که تحویل گرفتم، محصول خود را به آن فرد بدهم. چون سرمایه وجود نداشت، بیشتر از خلاقیت استفاده کردیم و به ‎جای خرید زمین از اجاره زمین، امانت گرفتن نهال‎ها به‎جای خرید آن‌ها، استفاده ازهورمون‎های ریشه‎زایی طبیعی به جای خریدن هورمون‎های گران ریشه‎زایی استفاده کردیم.»
وی در مورد ضرورت تحقق اقتصاد مقاومتی و اهمیت آن می‌گوید: «اقتصاد مقاومتی ضرورت گذر از فشارها و عبور از سختی‎هایی است که توسط دشمنان ایجاد شده است و به طور قطع نقش زنان در تحقق اقتصاد مقاومتی پُررنگ است. زنان ایران اسلامی می‎توانند با همت والای خود در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی گام بردارند تا علاوه‎ بر اینکه به نقاط مثبت که باعث خودکفایی آن‌ها می‎شود، به اقتصاد خانواده خود هم کمک کنند.»  
پنج گام برای بازاریابی
 کسب و کار جدید
مهرداد مرشدی یک کارشناس ارشد رشته اقتصاد چند گام را برای رونق کسب و کار شخصی پیش رویمان قرار می‌دهد.
 وی برایمان توضیح می‌دهد: «گام اول: مخاطبین خود را تعریف کنید. سریعا یک پروفایل برای مخاطبین خود بنویسید. ویژگی‌های مخاطب: جنسیت، سن، موقعیت جغرافیایی و ... و ارزشی که برای آن‌ها ایجاد می‌کنید. نوشتن این دو مورد، شما را در داشتن دیدگاهی صریح و واضح بر روی این که مشتریان شما چه کسانی هستند و به دنبال چه چیز می‌گردند، کمک می‌کند.»
وی ادامه می‌دهد: «گام دوم: یک برنامه بازاریابی مقدماتی بنویسید. نیازی نیست که حتما یک برنامه بازاریابی جامع و رسمی باشد، همین‌ که شما صریحا بدانید به کجا می‌خواهید بروید و چگونه می‌خواهید به هدف خود برسید؟ کفایت می‌کند. لیستی از چند هدف واضح و ساده خود را تهیه کنید. وقتی که اهداف خود را لیست کردید، برای هر یک چندین نکته که بیان می‌کنند چگونه می‌خواهید به هر یک از اهداف برسید یادداشت کنید.»
این دانش‌آموخته علم اقتصاد در توجیه گام‌های بعدی می‌گوید: «گام سوم: نام خود را بر سر زبان‌ها بیاندازید. اکثر کسب‌ و ‌کار‌های تازه بر اساس انتقال نام دهان به دهان و معارفه‌ها توسعه می‌یابند. بنابراین در مورد صحبت درباره کسب و کار جدید خود در میان مردم خجالت نکشید، به خانواده و دوستان خود بگویید و از آن‌ها بخواهید که به دیگران هم بگویند. اینکه یک تجربه خوب را برای مشتریان جدید خود بیان کنید، واقعا مهم است، چرا که آن‌ها نیز در توسعه نام شما بسیار مؤثرند.                       
گام چهارم: اینترنتی شوید. هیچ کسب و کاری نمی‌تواند بدون حضور در اینترنت، ادامه بقاء دهد. این مورد به شما کمک می‌کند تا یک اقبال عمومی پیدا کرده و تصویری فراتر از یک فروشگاه از شما می‌سازد.                                                                                                           گام پنجم: انعطاف‌پذیر و خلاق باشید. در بازاریابی باید انعطاف‌پذیر باشید و برای وقوع هر اتفاقی که آن را پیش‌بینی نمی‌کردید، آماده باشید. بنابراین مخاطبین خود را همیشه در ذهن داشته باشید، همانند آنان فکر کنید و در امور بازاریابی خود خلاق باشید.»
واردات بی‌رویه
 ممنوع!
بدون شک یکی از راه‌های حمایت از تولید داخلی و رونق کارآفرینی، جلوگیری از واردات کالاهای خارجی مشابه است.
مجلس و دولت می‌توانند با وضع تعرفه‌های سنگین اجازه ندهند تا کالاهای غیر ضروری به راحتی وارد کشور شوند. اما اکنون وضع به گونه‌ای است که حداقل 800 قلم کالای غیرضروری با تعرقه‌های پایین وارد می‌شوند. واردکنندگان این کالاها با سودهای میلیاردی و در غفلت مسئولان کمر به نابودی تولید و تولیدکننده ملی بسته‌اند. برخی از این اقلام غیرضروری عبارتند از:
- در 11 ماهه سال 96 حدود 378 تن سنجاق قفلی به ارزش بیش از 974 هزار دلار از پنج کشور جهان به ایران وارد شده است.
- در همین مدت زمان حدود 278 تن کالسکه به ارزش بیش از هفت میلیون و 700 هزار دلار به ایران وارد شده است. موارد زیر جزو واردات بی‌رویه‌اند:
- بیش از 801 تن سس به ارزش یک میلیون و 133 هزار و 790 دلار.
- بیش از 432 تن سگک به ارزش یک میلیون و 478 هزار دلار از 9 کشور.
- بیش از 105 تن چکش و پتک به ارزش 319 هزار و 876 دلار از ترکیه، چین و کویت.
- حدود 558 تن انواع فندک جیبی و قطعات به ارزش دو میلیون و 580 هزار دلار.
- بیش از 16 هزار تن توتون و تنباکو به ارزش 117 میلیون و 997 هزار دلار.
- حدود 118 تن دستگیره در و پنجره به ارزش تقریبی 548 هزار دلار.
- 998 تن فلاسک به ارزش دو میلیون و 216 هزار دلار.
- 578 تن در و پنجره آلومینیومی به ارزش یک میلیون دلار.