kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۰۲۲۴
تاریخ انتشار : ۲۸ فروردين ۱۳۹۷ - ۲۲:۱۰
واکنش علما به برخی اظهارات اخیر

اگر انقلاب آسیب ببیند لعنت ابدی دامن‌گیر ما می‌شود

علما و صاحب نظران دینی نسبت به برخی اظهارات که اخیرا بیان شده است، واکنش نشان دادند.

آیت‌الله جوادی در درس تفسیر خود که در
مسجد اعظم قم برگزار شد، با بیان اینکه با وجود همه فشارها موظف هستیم خون‌های پاک شهدا را حفظ کنیم، تصریح کرد: اگر خدایی نکرده انقلاب اسلامی آسیب ببیند لعنت ابد دامن‌گیر ما می‌شود.
وی افزود: انقلاب اسلامی به آسانی به دست نیامده است، اینگونه نیست که بعد از گذشت مدتی این و آن بخندند و مسخره باشد، در واقع ما مسئول هستیم؛ نباید بیراهه برویم و بازی کنیم، همچنین نباید راه را بر کسی ببندیم و کسی را بازی دهیم، تأیید و تکذیب‌ها نیز نباید بیجا باشد؛ الان بهترین دوران امتحان ما است.
به گزارش رسا، این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: اگر ذره‌ای دین آسیب ببیند، این گونه نیست که ما را با کفار عادی یک جا بسوزانند بلکه اوضاع به گونه‌ای دیگر خواهد بود، زمانی به دیدار جانبازان قطع نخاع رفتیم و دیدیم که دائما ذکر می‌گویند، انسان جز خجالت نزد این‌ها چه دارد؟ شهید و جانباز برای دین به جنگ رفتند، خون بسیاری برای این انقلاب داده شد چگونه باید پاسخ این خون‌ها را داد؟
آیت‌الله مصباح یزدی نیز در دیدار با جمعی از طلاب اظهار داشت: اگر انقلاب نبود، معلوم نبود چه بر سر اسلام آمده بود و اکنون شما کجا بوديد؛ وظيفه اصلي علما به عنوان وارثان پيامبران، شناخت دين، حفظ دين مردم و اقامه دين است؛ لذا اول بايد خود ما دين را در تمام سطوح و به صورت جامع بشناسيم.
وی بیان داشت: بعد از انقلاب شکوهمند اسلامي، يکي از مصاديق بارز «تفرق عن بغي» مخالفت با نظام مقدس جمهوري اسلامي، تئوري ولايت‌فقيه و شخص ولي‌فقيه است که تصدي اين مقام را دارد؛ همان کسي که بيني و بين الله کسي را بهتر از ايشان براي نيابت از امام زمان(عج) سراغ ندارم. لذا حتي اگر کسي در فهم تئوري ولايت‌فقيه يا تشخيص شخص ولي‌فقيه اختلاف فهم داشت، نبايد با طرح عمومي آن سبب ايجاد تفرقه در جامعه شود، چه رسد به اين‌که آگاهانه در جهت تضعيف نظام گام بردارد، که اين از بزرگ‌ترين کبائر است.
به گزارش رجا، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: در روایت داریم که يک قطره از خون مؤمن  از آبروي کعبه بالاتر است؛ خون صدها هزار از بهترين فرزندان مؤمن اين کشور فدا شده است تا اين انقلاب و اسلام زنده بماند، و من و شما در سايه آن بتوانيم از فقه و اسلام سخن بگوييم.
پاسخ آیت‌الله سیفی مازندرانی، استاد درس خارج حوزه علمیه قم نیز چنین است: تعطیلی کسب و کار و ‌اشتغال و ادارات برای شهادات و موالید حضرات معصومین (علیهم السلام)، یگانه مصداق تعظیم شعائر نیست. مثلا فرض کنید در این ایام، ادارات مشغول به کار باشند و مغازه و بازار هم تعطیل نشود لکن علائم عزا و پرچم‌های سیاه را بر سر مغازه‌ها نصب کنند یا در اول وقت کاری، در اداره یا محل تجارت، اقامه عزا نمایند؛ اینها نیز از مصادیق تعظیم شعائر هست.
در مطلب منتشر شده از وی همچنین آمده است: اساسا ترک تعطیلی با وجود علائم و آثار عزاء، عرفا مصداق اهانت نیست، بنابراین حرام و گناهی در بین نیست، پس نمی‌توانیم در این راستا نظام حکومت اسلامی را به گمراهی یا هر تعبیر دیگری تضعیف کنیم و این امر جایز نیست. امام راحل عظیم الشان تصریح کرده‌اند که حفظ نظام از اوجب واجبات است، در مقابل، تضعیف این نظام هم از گناهان بزرگ است و اگر کسی با توجه و التفات، تضعیف کند مرتکب گناه بزرگی شده است و عواقب و آثار این گناه  بر شخص مترتب می‌شود. حکومت جمهوری اسلامی از اهمّ امور و از اعظم شعائر دین و ثمره زحمات همه انبیاء الهی و اهل بیت (علیهم السلام) و سید الشهدا (علیه السلام) است.
در بخش دیگری از این مطلب آمده است: من با کمال احترام و تواضع نسبت به بعضی از بزرگواران و مشایخ و اعاظم حوزه عرض می‌کنم تحت تأثیر بعضی از اطرافیان مغرض و جاهل و یا کسانی که به گونه‌ای بعضی بیوت را تسخیر کرده‌اند قرار نگیرند و مراقب نقشه‌ها و طرح‌های آنها باشند.
به گزارش رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین احمد عابدی، استاد درس خارج حوزه علمیه قم هم در درس خارج فقه خود بیان داشت: برخی در عمر خود حاضر نیستند یک کلمه علیه آمریکا و انگلیس بگویند اما هرچه می‌گویند در راستای تفرقه بین مسلمانان و تضعیف جمهوری اسلامی و ولایت فقیه است، حضرت امام بسیار تأکید می‌کردند که مطالعه وصیت نامه‌های شهدا درس اخلاق است، بیشترین چیزی که در وصیت نامه‌های شهدا وجود دارد دفاع از ولایت فقیه است، ظلم به شهدا است که کسی بخواهد در این شرایط ولایت فقیه را تضعیف کند.