kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۹۹۴۰
تاریخ انتشار : ۲۶ فروردين ۱۳۹۷ - ۲۰:۱۵

ضرورت بازگشت رسانه به حال و هوای دهه شصت

تهیه و تنظیم: کامران پورعباس

تذکر مهمِ رهبری به مسئولان
رهبر فرزانه انقلاب اسلامی در دیدار جمعی از مسئولان و مدیران نظام در بیست فروردین 97 فرمودند:  «شما آقایان و بعضی از خواهرهایی که اینجا هستند... خیلی از شماها از اوایل انقلاب در میدان فعالیت‌های انقلابی بوده‌اید، یعنی دهه ۶۰ را به خوبی درک کرده‌اید. [آیا] یادتان هست احساسات خودتان در آن دهه را؟ یادتان هست رفتار خودتان در آن دهه را؟ یادتان هست بی‌اعتنایی به مال را که در آن دهه داشتید؟ اهتمام به خدمت را که در آن دهه داشتید؟ یادمان می‌رود؛ این‌اشکال کار است.»
 
لزوم بازگشت به روحیه و ارزش‌های انقلابی
در این فراز به روشنی بر لزوم بازگشت به روحیه و ارزش‌های انقلابی که در دهه شصت بین مسئولان تجلی بیشتری داشت، تأکید گردیده است چرا که تقویت این روحیه کارساز و مشکل­‌گشا و افتخارآفرین است. راه­کار بازگشت به روحیه و عملکرد دهه شصت هم در این فراز ذکر گردیده است.
درباره رسانه و فضای صداوسیما و سینما نیز همین موضوع صادق است.
در دهه شصت بیشتر فیلم‌ها و برنامه‌­های ارزشی و دفاع ­مقدسی توسط مسئولان رسانه‌­ها اولویت داشت و برای آنها سرمایه‌­گذاری و حمایت و پشتیبانی می­‌شد و این برنامه‌ها در ساعت­‌های پرمخاطب پخش می‌­گردید و به نوعی، انقلابی‌گری و ارزشگرایی را به جامعه تزریق می‌نمود و جو و فضای جامعه را معنوی‌تر و انقلابی­‌تر می‌­نمود اما اکنون به نظر می‌­رسد این رویه برعکس شده است به گونه­‌ای که حتی شنیده شده برخی‌­ها از رفتن به سمت و سوی اصول و ارزش‌های اسلامی و انقلابی‌گریزان هستند و ایدئولوژی‌­زدایی را در دستورکار قرار داده‌­اند چرا که چنین توهم دارند که اگر سخنی از ارزش‌ها در تولیدات تصویری­شان بگویند گیشه را از دست داده و با افول مخاطب روبرو می‌­گردند. با نهایت تأسف ملاحظه می­‌گردد موضوعات روز و مهمی مانند مبارزه با استکبار و ایادی آن مانند داعش و کارهای عظیمِ نیروهای ارزشی مانند اردوهای جهادی و راهیان نور بسیار کم در فیلم‌ها و برنامه­‌های پرطرفدار و پربیننده انعکاس دارد و کمتر در ساعتهای اوج مخاطب به آنها پرداخته می­‌شود.
این طرز فکر در حالی است که واقعیت نشان داده موضوع برعکس است و هرگاه در تولیدات بصری به صورت قوی به اصول و ارزش‌ها ورود شده با اقبالِ بی‌نظیرِ ملت مؤمن و انقلابی و شهیدپرور ایران اسلامی مواجه گردیده است.
به عنوان نمونه آثاری مانند محمّد رسول‌الله(ص)، یوسف پیامبر(ع)، اخراجی‌ها و... که با موضوعات قرآنی و ارزشی و دفاع­مقدسی تهیه شده‌­اند، استقبال میلیونی را در پی داشته‌اند. به گونه‌­ای که در آثار دیگری که در آنها بسیار کوشیده شده تا با هدف جذب مخاطب از ارزش‌ها فاصله گرفته شود هرگز به گرد پای این آثار هم نرسیده‌­اند.
ساده‌­زیستی یکی از ارزش‌های پررنگ در دهه شصت بود که الان هم طرفدار زیادی دارد مثلاً اخراجی‌ها در حال و هوا و فضای پایین شهر و جاذبه­‌های معنوی و صمیمی آن ساخته شده و این همه طرفدار هم داشته اما متأسفانه اکنون در بسیاری از فیلم‌ها و برنامه‌­ها شاهد مسابقه در تجمل‌گرایی و‌اشرافیت هستیم و دکورهای ‌اشرافی با میزها و مبل‌های میلیونی و خانه­‌های دارای تجمل بسیار به تصویر کشیده می‌­شوند.
سریال پایتخت مثال دقیقتر و مصداقی تری است. در سریال پایتخت آنجا که در روستا تهیه شده و ساده­‌زیستی و صفا و صمیمیت را به تصویر می­‌کشد با اقبال بیشتری مواجه شد اما آنجا که سریال سراغ ترکیه‌­گردی، هتل­‌نشینی،‌ اشرافیت، رقص و آواز و پخش ترانه خواننده معلوم­‌الحال و نشست و برخاست با عناصر بدنام رفت با موج انتقادات روبرو شد و زمانی که در پایان به سوژه انقلابی و ضدداعشی رسید باز شاهدِ اقبال و تحسینِ کم­‌نظیر بودیم.
سخن آخر آنکه بازگشت به حال و هوای دهه شصت به معنای عقبگرد نیست چرا که اصول و ارزش‌ها نه تنها کهنه ­شدنی نیستند بلکه برعکس چون منطبق بر فطرت هستند تا ابد جذاب و مقبول هستند.

ضرورت تولید آثار ارزشی با تکنیک‌ها و شگردهای نوین
از رسانه­‌ها انتظار می‌­رود می‌­توان روی اصول و ارزش‌های اسلامی و انقلابی با تکنیک‌ها و شگردهای نوین به صورت پررنگ کار و آثار فاخر و وزین و منطبق بر اصول و ارزش‌ها تولید کنند و به این ترتیب خدمات ماندگاری از خود برجای گذارند که در ذهنها و تاریخ باقی مانده و درخشش و پرتوافشانی نماید.