kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۹۸۱۵
تاریخ انتشار : ۲۲ فروردين ۱۳۹۷ - ۲۲:۳۹
بازخوانی یک سابقه ننگین

241 جنگ حاصل 220 سال عمر آمریکا (گزارش خبری)

تهدید نظامی آمریکا علیه سوریه بار دیگر جنگ افروز بودن این کشور به عنوان جنگ‌ افروز شماره یک جهان را در اذهان تداعی کرد. کشوری که ۲۲۰ سال از ۲۴۱ سال عمر خود را در جنگ بوده است.



 سرویس خارجی -

فریب‌ها و اظهارات تو خالی مقامات آمریکایی که چنین وانمود می‌کردند جنگ طلب نیستند و اول از همه خاک سوریه را ترک خواهند کرد باز هم آشکار شد و تهدید اخیر این کشور مبنی بر مداخلات نظامی در سوریه به بهانه حمله شیمیایی نشان داد که این کشور جنگ طلب به این راحتی‌ها از منافع خود در منطقه راهبردی و استراتژیک غرب آسیا دست بر نمی‌دارد چرا که آمریکا ۲۲۰ سال از ۲۴۱ سال عمر خود را در جنگ بوده است. مرگ، بیماری، بی‌خانمانی، زندگی در اردوگاه آوارگان، گرسنگی، کمبود مراقبت پزشکی، کمبود فرصت‌های تحصیلی، و بسیاری موارد دیگر در نتیجه جنگ افروزی آمریکا در منطقه به وجود آمده است.
این اعترافی است که بسیاری از مقامات آمریکایی از جمله «جیمی كارتر» رئیس‌جمهور اسبق آمریكا نسبت به این مسئله اذعان داشته و اعلام کرده که آمریكا كشورجنگ افروز شماره یك جهان است. سی و نهمین رئیس‌جمهوری آمریكا می‌گوید، اگر به سابقه آمریكا نگاه كنید می‌بینید كه از زمان تاسیس سازمان ملل پس ازجنگ جهانی دوم تاكنون آمریكا تقریبا همواره درجایی مشغول جنگ بوده است. ما در حدود 30 كشور آغازگر جنگ بوده‌ایم.
كارتر ازعملكرد مقامات مختلف این کشور در زمان مسئولیتشان انتقاد و خاطرنشان می‌کند که هیچ مسئولی اقدام زیادی برای صلح انجام نداده است.
تحلیلگران معتقدند که انتخاب «جان بولتون»، سردسته جنگ طلب‌های آمریکا به عنوان مشاور امنیت ملی از سوی «دونالد ترامپ»، به منزله دمیدن روح نظامی‌گری در سیاست خارجی دولت است تا به این ترتیب یکی از جنگ طلب‌ترین تیم‌های امنیت ملی شکل بگیرد که کاخ سفید در تاریخ اخیر به خود دید. بولتون از دهه 1970در سمت‌های مختلف در دولت آمریکا مشغول به کار شد و در دوره اول ریاست‌جمهوری «جرج بوش»به عنوان معاون کنترل تسلیحات و امور امنیت بین‌المللی خدمت کرد. رویکردهای بسیار خشن و افراطی او حتی در دوران بوش که دولتش سردمدار جنگ‌هایی مخرب در خاورمیانه بود، باعث شد «کاندولیزا رایس»، وزیر خارجه وقت آمریکا، با انتصاب بولتون به عنوان سفیر آمریکا در سازمان ملل، برای کنار گذاشتن او دست به کار شود. البته، عده‌ای از انتخاب او به عنوان سفیر آمریکا در سازمان ملل به عنوان انتخابی نادرست انتقاد کردند.
بسیاری بولتون را در جنگ افروزی‌های آمریکا در غرب آسیا و سایر مناطق دخیل می‌دانند. این امر در این واقعیت ریشه دارد که او به قدرت نظامی آمریکا بسیار مطمئن است.
«گرگ تیلمان»، از کهنه‌کاران وزارت خارجه آمریکا معتقد است بولتون از نقش‌آفرینان اصلی در توطئه چینی‌ها برای راه‌اندازی جنگ است. پس از گذشت بیش از یک دهه، بولتون همچنان همان مواضع و افکار جنگ‌طلبانه را دارد. اکنون، بولتون به عنوان مشاور جدید خطرناک ترامپ باردیگر وارد صحنه شده است.
در همین رابطه یک شبکه خبری آلمانی نیز با‌ اشاره به مستنداتی در زمینه جنگی که آمریکا در عراق به راه انداخت نوشت که شواهدی که لزوم این جنگ را توجیه کردند، همگی بر مبنای دروغ بودند. شبکه خبری دویچه‌وله با ‌اشاره به حمله آمریکا به عراق در سال 2003 نوشت که این جنگ بر مبنای دروغ آغاز شد.
در این گزارش آمده است: «نهم آوریل سال ۲۰۰۳، آمریکایی‌ها مجسمه «صدام» دیکتاتور وقت عراق را در بغداد سرنگون کردند. با گذشت ۱۵ سال از این واقعه می‌بینیم که با وجودی که صدها هزار نفر کشته شدند و خاورمیانه هم دچار بحران شد، این جنگ بر مبنای دروغ بود. شبکه‌های تلویزیونی در سراسر جهان پایین کشیده شدن مجسمه صدام را نشان دادند آنهم کمتر از ۳ هفته پس از آنکه آمریکایی‌ها عراق را تصرف کردند. آن تصاویر در حافظه ما مانده ‌است، اما پرسش‌های ما بی‌پاسخ مانده‌اند، مثلا ما هنوز نمی‌دانیم که چند عراقی به دلیل این جنگ دروغین و بحران پس از آن کشته شدند.