kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۹۴۸۵
تاریخ انتشار : ۱۹ فروردين ۱۳۹۷ - ۲۱:۴۳

فرانسه همچنان گرفتار اعتصاب و هرج‌ومرج ماکرون حاضر به عقب‌نشینی نیست

بخش حمل‌ونقل فرانسه بار دیگر دستخوش اعتصاب و تعطیلی شد و این درحالی است که ماکرون رئیس‌جمهور فرانسه می‌گوید از مواضع خود درباره اصلاحات درنظر گرفته شده عقب‌نشینی نخواهد کرد.

اعتصاب از هفته گذشته بخش‌های مختلف فرانسه را از خطوط ‌ریلی گرفته تا رفتگران، خدمات عمومی، دانشجویان و خطوط هوایی فراگرفته است. این گسترده‌ترین حرکت اعتراضی علیه برنامه‌های اقتصادی و اجتماعی دولت ماکرون طی یک سال گذشته محسوب می‌شود. اتحادیه‌های کارگری به‌خصوص در بخش خطوط ریلی به برنامه‌های  ریاضتی «امانوئل ماکرون» رئیس‌‌جمهور فرانسه معترض هستند. اعتصاب‌‌ها، اهداف گوناگونی را دنبال می‌کنند اما در مجموع میزان نارضایتی از سیاست‌های ماکرون را نشان می‌دهد.
گسترده‌ترین اعتصاب فرانسه در خطوط ریلی این کشور اتفاق افتاده است. این اعتصاب سراسری از دوشنبه 2 آوریل(سیزدهم فروردین) شروع شده و بنابر تصمیم اتحادیه سراسری، کارکنان شبکه ریلی فرانسه، تا پایان ماه ژوئن (حدود سه ماه دیگر)، هر پنج روز، دو روز اعتصاب خواهند کرد. بر اساس گزارش‌ها از روز دوشنبه که این اعتصاب سراسری در بخش راه‌آهن شروع شده میلیون‌ها مسافر در سراسر فرانسه و از جمله پاریس سرگردان شده‌اند. در تعدادی از شهرهای فرانسه از هر ده قطار فقط یک قطار فعال است و ترافیک در پاریس، پایتخت این کشور بسیار سنگین گزارش شده است. روز جمعه نیز خطوط هوایی ایرفرانس در اعتراض به میزان دستمزد و با هدف همراهی با اعتصاب‌های فراگیر در این کشور، به اعتصاب کارکنان راه‌آهن پیوستند. شرکت ایرفرانس اعلام کرده حدود 30 درصد از پروازهای این شرکت در فرانسه هفتم آوریل (18 فروردین ماه) لغو شده‌اند. این اقدام در شرایطی صورت می‌گیرد که خلبانان و خدمه پرواز و نیروهای فرودگاهی  با اعتصاب فراگیر در فرانسه همراه می‌شوند تا دستمزد بیشتری دریافت کنند.اعتصاب روز شنبه، بزرگ‌ترین اعتصاب شرکت هوایی ایرفرانس بود با این حال این شرکت از اعلام اینکه چه تعداد از پروازها لغو می‌شوند، خودداری کرده است.
براساس گزارش‌ها دیروز (شنبه) نیز اعتصاب مجدد، بخش حمل‌ونقل فرانسه را دستخوش تعطیلی و هرج‌ومرج کرد. دیروز اعتصاب در خطوط هوایی فرانسه در اعتراض به سیاست‌های اصلاحی «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه بار دیگر حمل‌و نقل در این کشور را با مشکل مواجه کرد.
اتحادیه‌های کارگری به اعتصاب می‌پیوندند
اعتصاب در بخش ریلی فرانسه نیز دیروز ادامه یافت و بنابر گزارش خبرگزاری رویترز، میلیون‌ها‌ فرانسوی با اعتصاب در بخش ریلی بار دیگر با مشکل تردد مواجه شده‌اند، این در حالی است که برخی دیگر از اتحادیه‌های کاری هشدار داده‌اند که به این اعتصاب خواهند پیوست. تنها یک سوم از کارکنان در بخش ریلی فعالیت می‌کنند.اعتصاب‌ها در حالی در بخش حمل‌ونقل فرانسه ادامه دارد که ماکرون گفته از مواضع خود عقب‌نشینی نمی‌کند و نباید به دولت سیاست‌هایی را که باید اجرا کند را دیکته کند.پنج شنبه گذشته نیز  نخست‌وزیر فرانسه با ‌اشاره به این اعتصاب گفته بود: «مردم روزهای سختی را پیش‌رو خواهند داشت.»