kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۹۰۰۷
تاریخ انتشار : ۱۳ فروردين ۱۳۹۷ - ۲۲:۳۹
با برکناری مک مستر

جان بولتون مشاور امنیت ملی کاخ سفید می‌شود

پس از استعفای «هربرت مک‌مستر» مشاور امنیت ملی ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا «جان بولتون» سفیر اسبق این کشور در سازمان ملل را به این سمت منصوب کرد.





رویترز در گزارشی نوشت: «هربرت ریموند مک‌مستر» مشاور امنیت ملی ترامپ از سمت خود استعفا داد و ترامپ نیز «جان بولتون» سفیر اسبق این کشور در سازمان ملل را به این سمت منصوب کرد. طبق اعلام رئیس‌جمهوری آمریکا، جان بولتون از تاریخ 9 آوریل (20 فروردین) عهده‌دار سمت جدیدش خواهد شد.
این اقدام ترامپ بعد از حدود 10 روز از برکناری رکس تیلرسون وزیر خارجه سابق آمریکا و انتصاب «مایک پومپئو» (رئیس ‌کنونی سیا) به جای وی صورت گرفت.
بولتون سومین مشاور امنیت ملی ترامپ خواهد بود. ترامپ اندکی بعد از بر عهده گرفتن ریاست‌جمهوری آمریکا، مک‌مستر را به سمت مشاور امنیت ملی خود به جای «مایکل فلین» منصوب کرد.
به گزارش فارس، روزنامه «واشنگتن پست» در مطلبی با تاکید بر ارتباط نزدیک جان بولتون با گروه تروریستی منافقین، نوشت که او با تلاش‌هایش در سال 2012 توانست نام این گروه را از فهرست سازمان‌های تروریستی آمریکا خارج کند.
این روزنامه با بیان اینکه گروهک منافقین در نظر مردم ایران به خاطر جنایت‌ها و ایستادن در کنار دشمن، به شدت منفور است، افزود که اما این کار بولتون هم نتوانست نظر آنها را درباره این گروه تغییر دهد.
نویسنده این یادداشت ضمن ‌اشاره به اینکه گروهک منافقین مبالغی را به مقامات مختلف آمریکایی پرداخت کرده تا از آنها حمایت و در همایش‌هایشان سخنرانی کنند، نوشت: «یک مقام سابق وزارت خارجه آمریکا که در امور ایران فعالیت می‌کرد به من گفت که بولتون نیز از این گروه پول دریافت کرده است».
کارشناسان معتقدند که انتصاب «جان بولتون» به عنوان مشاور امنیت ملی ترامپ در کنار دیگر انتصاب‌های اخیر در کاخ سفید، یک آرایش کاملا امنیتی، نَه یک صورتبندی نظامی، علیه ایران در کاخ سفید ارزیابی می‌گردد.
تغییرات در واشنگتن، سیاست خارجی آمریکا را به سمت و سوی ایران‌ستیزی، تشدید فشار و تحریم، معتبرسازی تهدید و تغییر ساختار جمهوری اسلامی از طریق جریان‌های برانداز، به ویژه منافقین و سلطنت‌طلبان، رهنمون می‌سازد.
جان بولتون یکی از طرفداران سیاست‌های تندروی امنیتی در آمریکا است که در زمان ریاست‌جمهوری جرج بوش، به عنوان سفیر ایالات متحده در سازمان ملل، فعالیت می‌کرد. در حال حاضر، او یکی از اعضای ارشد موسسه نومحافظه‌کار امریکن انترپرایز است. بولتون یکی از شرکت‌کنندگان دائمی محافل گروه‌های نومحافظه‌کار بوده است.
بولتون در اولین مصاحبه بعد از معرفی توسط رئیس‌جمهور آمریکا به عنوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید گفته که تصور نمی‌کند برجام اصلاح‌پذیر باشد.
کارشناسان معتقدند که آمریکا و کشورهای اروپایی عضو 1+5 (انگلستان، فرانسه و آلمان) با اجرای ترفند نخ‌نما اما پرکاربرد «پلیس خوب-پلیس بد» در پی امتیازگیری از ایران و تکرار خسارت محض برجام در دیگر مولفه‌های قدرت کشورمان هستند.