kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۸۹۴۴
تاریخ انتشار : ۱۳ فروردين ۱۳۹۷ - ۲۰:۴۵
بانک مرکزی خبر داد

سقوط رشد اقتصادی به یک درصد در پاییز 96

با وجود تاکیدات مکرر رئیس‌جمهور بر خروج اقتصاد کشور از رکود، بانک مرکزی اعلام کرد رشد اقتصادی در پاییز سال قبل (آخرین آمار اعلام شده) به یک درصد کاهش پیدا کرده است.




گروه اقتصادی-

جدیدترین آمار بانک مرکزی از رشد اقتصادی کشور که مربوط به 9 ماهه سال 96 می‌شود، حاکی از کاهش محسوس رشد اقتصادی در سال گذشته دارد، به طوریکه رشد بخش‌های کشاورزی و نفت در این بازه زمانی با افت مواجه شده و رشد بخش خدمات هم ثابت مانده است.
به عبارت دیگر، از چهار بخشی که اجزای رشد اقتصادی را تشکیل می‌دهند، تنها یک بخش رشد کرده (بخش صنعت و معدن) و افت شدید رشد بخش نفت که از 61 درصد در سال 95 به منفی هفت درصد در فصل پاییز رسید، مجموع رشد اقتصادی کشور را از 12/5 درصد به 3/4 درصد کاهش داد.
در حال حاضر با انتشار این آمار مشخص شد که رشد اقتصادی کشور در سال 95 که رقم بالایی را تجربه کرده بود و دولتمردانی چون حسن روحانی در این زمینه بسیار مانور داده بودند، به دلیل رشد بالای بخش نفتی بوده و متکی بر واقعیت‌های اقتصاد ایران نبوده است.
نگاهی به عملکرد دولت در سال 96 نشان می‌دهد رشد اقتصادی کشور که در بهار سال 96، 4/5 درصد بوده و در تابستان هم با رشد اندکی به 4/8 درصد رسیده بود، در فصل پاییز تنها یک درصد رشد کرد تا شاهد افت قابل توجهی در میزان رشد اقتصادی کشور باشیم.
حسن روحانی بار‌ها و بار‌ها از خروج اقتصاد کشور از رکود خبر داده بود و تنها در یک نمونه، در اردیبهشت 96 گفته بود: «ما در همه بخش‌ها تقریباً رشد خوبی در سال 95 داشتیم به‌جز بخش مسکن که هنوز در این زمینه مشکل داریم. ما اکنون در بخش کشاورزی، صنعت، خدمات و دیگر بخش‌ها رشد داریم، فقط در بحث مسکن است که ما از رکود خارج نشده‌ایم. ما امروز رکود نداریم.»وی همچنین در دی ماه همان سال اعلام کرد برای اولین بار در کشور ۱۲ سال پس از تدوین سند چشم‌انداز به رشد بالای هشت درصد دست یافتیم.
نگاهی به بیانات رئیس‌جمهور درخصوص رشد اقتصادی که به دلیل بالا بودن عدد آن به طور مداوم تکرار می‌شد، در حال حاضر این سؤال را ایجاد می‌کند که با مشخص شدن آمار رشد 9 ماهه 96 که در فصل سوم آن رشد اقتصادی به یک درصد رسیده است، چه توضیحی خواهند داشت؟
موضوعی که باعث شده بود نرخ رشد اقتصادی در سال 95 افزایش یابد همین افزایش فروش نفت و به تبع آن رشد بیش از 60 درصدی بخش نفت بود اما این رشد که در سال 96 خصوصا در پاییز با کاهش محسوسی مواجه شد و حتی رقم منفی را هم ثبت کرد، رشد کل اقتصاد را تحت‌الشعاع قرار داد.
با این حال، احتمالا این موضوع چندان مورد توجه رئیس‌جمهور قرار نخواهد گرفت، همانطور که رشد اقتصادی سال 94 (که منفی بود) با یکسال تاخیر اعلام و هیچ موضع خاصی از سوی رئیس‌جمهور برای آن اتخاذ نشد. به دیگر سخن، زمانی که آمار‌های مثبتی وجود دارد توجه دولتمردان به آن افزایش می‌یابد اما اگر همان شاخص در ادامه با کاهش رو به رو شود، رویکرد مسئولان تا حدودی سکوت و بی‌تفاوتی نسبت به آن می‌باشد.
رکود در سال ۹۷ هم میهمان سفره مردم است
به گزارش خبرگزاری تسنیم، در حالی که دولت دوازدهم و رسانه‌های حامی دولت معتقدند که رشد اقتصادی مثبت و دو رقمی در سال‌های گذشته نشان از این دارد که اقتصاد ایران هرگز درگیر رکود نیست اما حتی ساده‌ترین تعریف‌های اقتصادی از رکود نیز نشان می‌دهد که اقتصاد ایران درگیر رکود است و پیش‌بینی می‌شود که در سال 97 نیز رکود تداوم خواهد داشت.
مرکز پژوهش‌های مجلس اواخر سال 96 پیش‌بینی کرد بعد از ثبت ارقام رشد اقتصادی 12/5 درصدی در سال 95، رشد اقتصادی کاهش محسوسی پیدا خواهد کرد و به عدد 4/1 خواهد رسید. این گزارش تاکید می‌کند که در سال 97 رشد اقتصادی واقعی از 4/1 در سال 96 هم کوچک‌تر خواهد شد.
نگاهی به این گزارش حاکی از این است که شرایط اقتصادی ایران نامساعد بوده و اعداد دو رقمی مرتبط با رشد اقتصادی در سال‌های اخیر که به دلیل صادرات نفت بوده است، نیز تکرار نمی‌شود. تحلیل‌ها نشان می‌دهد ظرفیت‌های مرتبط با افزایش تولید و صادرات نفت در سال‌های 94 و 95‌ اشباع شده است و از سویی روند قیمت‌های جهانی این محصولات کاهشی است.