kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۸۵۹۷
تاریخ انتشار : ۲۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۹
سخنگوی وزارت خارجه:

آمریکا حق حضور در سوریه را ندارد

سخنگوی وزارت خارجه درخصوص تهدید آمریکا برای حمله به سوریه، تصریح کرد: آمریکا حق حضور در سوریه را ندارد.




بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه در آخرین نشست هفتگی با خبرنگاران در سال ٩٦ با ‌اشاره به برکناری وزیر خارجه آمریکا و تاثیر آن بر برجام گفت: این تغییرات و تحولات اخراج‌ها و آمد و شدها در دولت ترامپ تازگی ندارد شاهد این تغییرات بودیم و یک موضوع داخلی آمریکاست و به خودشان مربوط است آنچه برای ما مهم است سیاست‌ها و رویکردهای آمریکاست و این سیاستها را رصد و در قبال آن مواضع خود را در آینده اتخاذ خواهیم کرد.
قاسمی در پاسخ به سؤال دیگری گفت که حضور ایران در سوریه مستشاری است.
وی درخصوص تهدید آمریکا برای حمله به سوریه نیز تصریح کرد: آمریکا حق حضور در سوریه را ندارد.
سخنگوی وزارت خارجه درباره نشست کمیسیون مشترک برجام در وین در روز جمعه خاطرنشان کرد: مشکلات، موانع تخطی‌ها و بدعهدی‌هایی که احتمالا توسط طرف‌های مقابل و قطعا از سوی آمریکا صورت گرفته را در این نشست دنبال خواهیم کرد.
قاسمی درباره سفر «لودریان» وزیر خارجه فرانسه به تهران هم گفت: مذاکرات بسیار صریح و سازنده بود.
وی تصریح کرد: امیدوارم طرف فرانسوی با پاسخ‌هایی که از تهران در محیطی با صراحت دریافت کرد، با واقعیات ایران و منطقه آشنا شود.
سخنگوی وزارت خارجه درباره مذاکره بین آمریکا و کره شمالی بیان کرد: آن چیزی که مطرح شده و هست و اگر تحقق یابد و گفت‌وگو بین آمریکا و کره شمالی و هرگونه تلاش برای کمک به تثبیت صلح، ثبات و امنیت جهانی مورد استقبال ماست، ولی باید اذعان کنم که در عمل دیده شده که خیلی نمی‌توان به سیاست‌ها و رویکردهای آمریکا اعتماد کرد و خیلی قابل اعتماد نیست، ولی گام‌هایی که در جهت صلح و ثبات در جهان باشد می‌تواند مورد استقبال ایران قرار گیرد.
قاسمی درباره حمله اخیر به سفارت ایران در لندن عنوان کرد: اعتراض و درخواست‌های ما از دولت انگلستان باقی است و امیدواریم این مورد آخر باشد و شاهد اتفاقات مشابه نباشیم، چون در غیر این صورت در نهایت باید در رویکردها و سیاستهای خود با نگاه جدید و تجدیدنظرهایی داشته باشیم.
وی پیرامون قرارداد میان ایران و شرکت هواپیمایی بوئینگ گفت: ما قراردادی با این شرکت هواپیمایی داریم و آن شرکت متعهد است که طبق این قرارداد، به همکاری خود با ما ادامه دهد. ما طرف خود را آن شرکت می‌دانیم و هر نوع تعامل و رابطه‌ای که میان آن شرکت با دولت آمریکا و یا دیگر نهادهای آن کشور است، به عنوان یک مسئله داخلی به حساب می‌آید و از نظر ما مشکلی برای ادامه همکاری وجود ندارد.
به گزارش فارس، سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: شرکت بوئینگ متعهد به قرارداد خودش است و دولت آمریکا هم طبق ماده ۲۲ برجام موظف است که فروش هواپیمای مسافربری را برای ایران تسهیل کند.