kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۸۲۶۴
تاریخ انتشار : ۲۰ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۴

آنکارا: علی‌رغم آن همه خدمت ترکیه ناتو یک تفنگ ساده هم به ما نمی‌دهد

مقامات آنکارا سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) را به خاطر نگاه سودجویانه نسبت به ترکیه و بی‌توجهی به خطراتی که این کشور را تهدید می‌کند، به شدت مورد انتقاد قرار دادند.

ترکیه که بنابر آموزه‌های آتاتورک، کشوری غربگرا است، اکنون اما به دلایل مختلف می‌خواهد مسیرش را عوض کند. این کشور برای اینکه غربی شود، ارزش‌های اروپایی را پس از جنگ جهانی اول، پذیرفت، خط خود را به لاتین تبدیل کرد، نظام سیاسی را تبدیل به یک نظام لائیک نمود، با رژیم صهیونیستی ارتباط برقرار کرد و از سال 1955 که به ناتو پیوسته در ماموریت‌های نظامی ناتو، گوش به فرمان این نهاد نظامی غربی بوده است.اما اکنون به نظر می‌رسد که کاسه صبر سیاستمداران ترکیه، خصوصا شخص «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور لبریز شده است؛ به گزارش تسنیم، اردوغان که شنبه گذشته در استان «مرسین» ترکیه سخنرانی می‌کرد، با لحنی مملو از غضب و طعنه خطاب به ناتو گفت: «با ناتو صحبت می‌کنم ... شما کجا هستید. آیا ترکیه عضو ناتو نیست؟» رئیس‌جمهور ترکیه ادامه داد: «ما را به افغانستان، سومالی و بالکان دعوت کردید، پاسخ مثبت دادیم، ... الان ما شما را به سوریه دعوت می‌کنیم، پس چرا به این ندا پاسخ نمی‌دهید؟» منظور رئیس‌جمهور ترکیه، حمایت ناتو از دولت این کشور در برابر شبه‌نظامیان کرد مستقر در سوریه است. اردوغان این اظهارات را درحالی بر زبان می‌آورد که پیشاپیش مشخص است ناتو به درخواست وی، پاسخ مثبت نمی‌دهد. ولی مخاطب اصلی وی، ملت ترکیه است و می‌خواهد به آنها بگوید که سران ناتو ترکیه را به عنوان عضو درجه پنجم خود می‌دانند.به اعتقاد برخی از کارشناسان، اردوغان قصد دارد افکار عمومی ترکیه را برای تغییر در سیاست‌های منطقه‌ای خود، آماده کند. وی ماه آینده میلادی نشست سه‌جانبه‌ای را با شرکت همتایان روس و ایرانی خود، میزبانی خواهد کرد.این میزبانی احتمالا فرصتی خواهد بود که اردوغان راهبرد خود را در منطقه، کلا تغییر دهد و در سیاست هفت‌ساله خود، تجدیدنظر کند. ترکیه طی سال گذشته، به نیابت از آمریکا و ناتو، نقش پررنگی را در ایجاد بحران در سوریه داشته است.
ناتو به ما یک تفنگ ساده نمی‌فروشد
در ارتباط با سیاست گرایش به شرق ترکیه، «مولود چاوش‌اوغلو» وزیر خارجه ترکیه هم گفت، تصمیم آنکارا برای خرید سامانه دفاع هوایی «اس-400» از روسیه، به دلیل خودداری هم‌پیمانانش در ناتو، به ویژه آمریکا، در فروختن تسلیحات پیشرفته به ترکیه بوده است. وی گفت، آمریکا حتی یک تفنگ ساده هم به ما نمی‌فروشد.در حال حاضر براساس نظرسنجی‌های جدیدی که صورت گرفته، بخش اعظم مردم ترکیه نسبت به آمریکا، نگاه منفی دارند. آنها واشنگتن را عامل پشت پرده کودتای نافرجام 25 تیر 1395 می‌دانند.بحران ارزشی و اقتصادی در غرب و تلاش برای جدا شدن برخی از کشورهای اروپایی از اتحادیه اروپا هم روی افکار عمومی ترکیه تاثیر گذاشته است. به اعتقاد کارشناسان، درصورتی‌که ترکیه از ناتو خارج شود، این سازمان ضربه سختی خواهد خورد.