kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۸۲۶۳
تاریخ انتشار : ۲۰ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۴

پول به جای خودروهای بمب‌گذاری شده/ راهبرد جدید آل‌سعود برای نفوذ در عراق

سعودی‌ها پس از شکست پروژه پرهزینه «تروریست‌های تکفیری» در عراق، رویکرد تازه‌ای را برای نفوذ در این کشور در پیش گرفته‌اند که بیش از هر چیز روی دلارهای نفتی متمرکز است. این مسئله، موضوع تحلیل روزنامه «الاخبار» لبنان شده است.
سرویس خارجی-

سعودی‌ها پس از شکست‌های متعدد در منطقه ویژه در عراق به تغییر رویه رو آورده‌اند. عربستان تا پیش از این برای نفوذ در عراق و تضعیف جریان‌های سیاسی حاکم بر این کشور از سلاح، تروریسم و خودروهای بمب‌گذاری شده استفاده می‌کرد اما این رویکرد جز رسوایی برای آل‌سعودی دستاوردی نداشت. در همین ارتباط روزنامه «الاخبار» طی تحلیلی آورده که: «عربستان مدتی است تلاش خود را جهت نفوذ به عراق به ویژه استان‌های جنوبی آن از طریق طرح‌ها و اقداماتی که بوی جنگ نرم می‌دهند افزایش داده است. از حمایت مالی گرفته تا طرح‌های سرمایه‌گذاری و تجاری، ورزشی، رسانه‌ای و حتی شعر. پس از آنکه تلاش عربستان برای مقابله با نفوذ ایران در این کشور با شکست روبه رو شد، ریاض می‌کوشد به داخل بافت عراقی نفوذ کند.»
در ادامه این مطلب می‌خوانیم: « محمد بن سلمان در سفر اخیر خود به مصر با فخرفروشی ادعا کرد عربستان موفق! به محاصره ایران در همه جا شده و در برخی کشور‌های عربی از جمله عراق صاحب تاثیر و نفوذ است. تلقی بن سلمان درباره کاهش نفوذ ایران در عراق از طریق سیاست‌های نرم است، سیاست‌هایی که از طرح‌ها و توافقنامه‌ها و پول به جای سلاح و خودرو‌های بمب‌گذاری شده استفاده شده است؛ اما حقیقتی که به نظر می‌رسد از نظر مراجع تصمیم‌گیری عربستان دور مانده باشد این است که عراقی‌ها ذهنیت منفی و سنگینی در قبال عربستان در ذهن خود دارند که به راحتی و به سرعت نمی‌توان آن را از بین برد و از طرفی سایر طرف‌های صاحب نفوذ در عرصه عراق در برابر ریاض بیکار نخواهند نشست...از زمان سفر عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان به بغداد در بهمن ماه 1395 تلاش گسترده‌ای برای نفوذ به استان‌های جنوبی عراق آغاز شده است. استان‌هایی که ساکنان آن حس نزدیکتری نسبت به ایران دارند. از بین مناطق هدف، بصره سومین شهر بزرگ عراق و پایتخت اقتصادی این کشور که چند حوزه نفتی مهم در آن وجود دارد و با عربستان مرز مشترک دارد از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. مسئله فقط به اعلام نظر مقامات عربستان مبنی بر تصمیم آنها برای بازگشایی کنسولگری خود در بصره در آینده بسیار نزدیک محدود نشده است. انتشار اخباری مبنی بر اقدام عربستان برای خرید اراضی گسترده‌ای از شهر بصره از طریق فروشندگان محلی املاک و مستغلات، نشانه‌ای خطرناک از اهداف ریاض برای چپاول همه‌جانبه بصره است.»
تاریخ به آل‌سعود رحم نخواهد کرد
خبر دیگر اینکه حمد بن جاسم نخست‌وزیر قطر در واکنش به چشم پوشی ریاض از حقوق مردم فلسطین اعلام کرده که تاریخ هرگز به شما رحم نخواهد کرد. طبق گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، این مقام سابق قطری همچنین تاکید کرد، متأسفانه امروز می‌بینیم که برخی‌ها می‌گویند که اعراب و مسلمانان برای موضوع قدس دو هفته ‌اشک می‌ریزند و پس از آن واقعیت را قبول کرده و به جای قدس، ابودیس را به عنوان پایتخت فلسطین خواهند پذیرفت و من به آنها می‌گویم که تاریخ هرگز به شما رحم نخواهد کرد پس حقوق فلسطینیان را به خاطر آنکه به شما گفته شود دوستان، نزدیکان و متحدان، تباه نکنید.