kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۸۰۳۹
تاریخ انتشار : ۱۸ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۱:۳۹

سئول از آمادگی رئیس ‌جمهور آمریکا برای دیدار با رهبر کره‌شمالی خبر داد

رئیس‌دفتر امنیتی رئیس‌جمهور کره جنوبی در اظهاراتی کوتاه پس از دیدار با مقام‌های واشنگتن در کاخ سفید، از آمادگی رئیس‌جمهور آمریکا برای دیدار با رهبر کره شمالی خبر داد.

 

 پس از گفت‌و‌گوهای هیئت اعزامی کره جنوبی به واشنگتن با مقام‌های آمریکا در کاخ سفید، رئیس‌ هیئت اعزامی سئول به میان خبرنگاران آمد و از توافق دو کره برای برگزاری نشستی با حضور سران دو کشور در اواخر ماه آوریل (فروردین) و گفت‌و‌گو با آمریکا خبر داد.
به گزارش فارس، چونگ اوی یونگ گفت، سومین دور از گفت‌وگوهای کره‌جنوبی و کره‌شمالی با حضور سران دو کشور در اواخر ماه آوریل در منطقه امنیتی مشترک «پان‌مون‌جوم» برگزار می‌شود. پیونگ‌یانگ ابراز تمایل کرده در صورت وجود تضمین‌های امنیتی و عدم تهدید به حمله نظامی، به تسلیحات هسته‌ای نیاز ندارد و همچنین آماده گفت‌و‌گو با آمریکا است.وی افزود: «من به رئیس‌جمهور ترامپ گفتم که کیم جونگ اون رهبر کره شمالی در دیدار اخیرمان در پیونگ یانگ گفته که متعهد به خلع سلاح اتمی است و متعهد شد که کره شمالی آزمایش اتمی و موشکی جدید انجام نخواهد داد».مقامات کره جنوبی که بعد از سفر به کره شمالی با رهبر این کشور دیدار کرده بودند، به واشنگتن سفر کردند تا پیش از آغاز دور دیگر گفت‌وگوهای میان کره‌ای اطمینان لازم را به متحد خود آمریکا بدهند.
دور اول گفت‌و‌گوها با اعزام هیئت عالی رتبه کره شمالی به کره جنوبی برای شرکت در افتتاحیه مسابقات المپیک زمستانی صورت گرفت که در آن خواهر رهبر این کشور و رئیس‌پرزیدیوم کره شمالی به کره جنوبی سفر و با رئیس‌جمهور این کشور دیدار کردند.این مقام امنیتی کره جنوبی همچنین اظهار داشت: «کره جنوبی به همراه آمریکا، ژاپن و بسیاری دیگر از شرکای ما در سراسر جهان، کاملا و قویا به خلع سلاح اتمی تمام و کمال شبه جزیره کره متعهد هستند. ما به فرایند دیپلماتیک به منظور آزمودن احتمال حل مسالمت‌آمیز این موضوع، خوشبین هستیم».
واکنش ها
با گذشت دقایقی پس از اظهارات رئیس ‌دفتر امنیتی رئیس‌جمهور کره جنوبی، کاخ سفید درباره دیدار دونالد ترامپ با کیم جونگ اون اظهارنظر کرد.کاخ سفید اعلام کرد که دیدار رئیس‌جمهور آمریکا با رهبر کره شمالی، در «مکان و زمانی که بعدا مشخص خواهد شد»، انجام می‌گیرد. پیشتر مقام ارشد کره‌جنوبی گفته بود که ترامپ موافقت کرده در ماه مه (اردیبهشت) با رهبر کره شمالی دیدار کند.
در همین رابطه شبکه سی.ان.ان در یک گزارش به نقل از «یک منبع دیپلماتیک خارجی» اعلام کرد که هیئت کره جنوبی که به واشنگتن سفر کرده، یک نامه از رهبر کره شمالی را به کاخ سفید و دونالد ترامپ تحویل داده است.
سارا سندرز، سخنگوی کاخ سفید در این باره گفت، دونالد ترامپ دعوت رهبر کره شمالی را پذیرفته و آماده است تا ماه مه با آقای کیم ملاقات کند. قرار است در این دیدار بی‌سابقه، دربارۀ آینده برنامۀ هسته‌ای و موشکی کرۀ شمالی گفت وگو شود. زمان و مکان دقیق این دیدار هنوز مشخص نیست. رئیس‌جمهور آمریکا نیز در پیامی توییتری تصمیمات جدید رهبر کره شمالی را یک پیشرفت بزرگ توصیف کرد، با این وجود نوشت که تا زمان رسیدن به یک توافق، تحریم‌های این کشور به قوت خود باقی خواند ماند.
«مون جائه این»، رئیس ‌جمهور کره جنوبی این خبر را چیزی مانند یک معجزه دانست. سفیر کره شمالی در سازمان ملل متحد نیز با انتشار بیانیه‌ای «تصمیم شجاعانه» رهبر کره شمالی را کمکی به تضمین «صلح و ثبات در شبه جزیرۀ کره و شرق آسیا» توصیف کرد.در این بیانیه آمده است: «آمریکا باید موضع ما را درک کند و صادقانه و با یک نگرش جدی به برقراری صلح و امنیت در شبه جزیرۀ کره کمک کند.» دولت چین نیز روز جمعه از نشانه‌های مثبت در روابط ایالات متحده آمریکا و کره شمالی و دیدار قریب‌الوقوع رهبران دو کشور استقبال کرد. نخست ‌وزیر ژاپن نیز اگرچه از این خبر استقبال کرد اما تاکید کرد که فشارها تا زمانی که کره شمالی پیشرفت قابل محسوسی در حوزه خلع سلاح هسته‌ای انجام ندهد ادامه خواهد یافت.
«سرگئی لاوروف»، وزیر خارجه روسیه نیز ابراز امیدواری کرد که این دیدار زمینه را برای حل مسالمت‌آمیز تنش‌ها در شبه‌ جزیره کره آماده کند.
برخی کارشناسان معتقدند این دیدار درحقیقت به ضرر ترامپ و آمریکا است. آنها می‌گویند کره‌شمالی اصلاً قصد کنار گذاشتن برنامه اتمی خود را ندارد و تنها به دنبال دستاوردهای سیاسی از دیدار با رئیس‌ جمهور آمریکا است. هنوز فرایندها و روندها و شرایطی که راه را برای گفت وگوی روسای جمهوری آمریکا و کره شمالی از پیچ وخم بیرون آورد معلوم نیست واینکه رهبر کره شمالی چگونه و چرا به این نتیجه رسیده که برنامه هسته‌ای را کنار بگذارد نیز مشخص نیست. آیا روسیه از این رفتار رهبر کره ‌شمالی رضایت دارد و راه را مسدود نمی‌کند؟ این پرسش‌ها بخشی از پرسش‌هایی است که رخدادبزرگ این روزها را شامل می‌شود. آیا درمدت باقی مانده که گفته می‌شود طرفین به دیدار هم می‌روند اتفاقی رخ خواهد داد؟ در هر صورت زمان زیادی نمانده و می‌توان به زودی به پاسخ‌های روشن رسید.