kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۷۳۴۰
تاریخ انتشار : ۰۹ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۴

بن سلمان در اندیشه دیکتاتوری مدرن

کارشناسان آنچه «بن‌سلمان» تحت عنوان اصلاحات سیاسی و فرهنگی در حال انجام آنهاست را نمایشی می‌دانند و می‌گویند، این اقدامات چیزی از دیکتاتوری آل‌سعود کم نخواهد کرد. «دیکتاتوری مدرن» مقصدی است که به اعتقاد این دست از کارشناسان، اصلاحات بن‌سلمان در نهایت به آن ختم می‌شود.

 
  سرویس خارجی-

پادشاه عربستان اخیرا در حکمی تعدادی از فرماندهان رده‌بالای نظامی از جمله رئیس‌ستاد کل ارتش و نیز فرماندهان نیروهای زمینی و هوایی این کشور را برکنار کرد. بن‌سلمان نیز پیش از این، اقدامات گسترده‌ای را هم تحت عنوان اصلاحات سیاسی و فرهنگی آغاز کرده است. این تحولات با واکنش‌های مختلفی مواجه شده و کارشناسان معتقدند که ناکامی عربستان در جنگ یمن دلیل برکناری آن ژنرال‌ها و عوامفریبی برای رسیدن به تخت پادشاهی دلیل این اصلاحات نمایشی است. اما برخی دیگر از کارشناسان این مسئله را از زاویه دیگری بررسی کرده‌اند.
به گزارش تسنیم، گوردون هارر، از کارشناسان اتریشی مسائل خاورمیانه در مصاحبه با نشریه «اس‌‌آراف» سوئیس با‌اشاره به این مسئله و برخی تحولات دیگر در عربستان گفته: «محمد بن سلمان، ولیعهد پادشاه عربستان در حال آماده‌سازی اوضاع برای تحویل گرفتن ارث خود است.» وی درباره دلایل برکناری برخی فرماندهان و نظامیان رده‌بالا نیز چنین نظری دارد:« دلایل کمی در این راستا وجود دارد. این فاکتورها می‌تواند در میان باشد که آیا این یک برکناری واقعی است، آیا کسی باید مجازات شود و آیا این یک جایگزینی معمولی است. این بار تصویر مخلوطی از این فاکتورها است. به نظر می‌رسد قرار است یک تغییر بزرگ در عربستان رخ ‌دهد.»
طبق این گزارش، وزرا، فرماندهان و شهرداران شهرهای بزرگ جایگزین می‌شوند و «این واقعاً اتفاق بزرگی است. در پس این اقدام یک بازسازی بزرگ سیستم وجود دارد. انسان‌هایی روی کار خواهند آمد که وفاداری روشن و آشکاری به ولیعهد و پادشاه عربستان از خود نشان می‌دهند. دولت به‌گونه‌ای جهت‌دهی می‌کند تا برنامه‌های محمد بن سلمان را بتواند اجرایی کند.»
وی در ادامه با ‌اشاره به اینکه «محمد بن‌سلمان خود را برای تحویل گرفتن تاج و تخت از پدرش آماده می‌کند» تأکید کرده، «وی اصلاحات بزرگ و گسترده‌ای را در پیش گرفته است. محمدبن‌سلمان تنها در صورتی می‌تواند این اصلاحات را در پیش گیرد که همه جا افرادی در رأس کار قرار گیرند که طرفدار او هستند. مسئله از بین بردن اختلافات در روند اصلاحات مد نظر او است و این کاملاً واضح است.» گوردون هارر در پاسخ به این پرسش که «آیا مخالفت‌ها و مقاومت‌هایی هم علیه این گونه اصلاحات در عربستان وجود دارد» می‌گوید: «بله، در جایی که برنده وجود دارد همچنین بازنده هم هست. آنچه ما در عربستان می‌بینیم تغییر و تحول از یک نظام خانوادگی به یک سیستم دیکتاتوری تک‌نفره است. در سیستم خانوادگی قوانین این کشور با هماهنگی تمام خانواده سلطنتی تصویب می‌شد و با افراد مختلفی مذاکره می‌شد.» وی در ادامه تاکید می‌کند، «اگرچه ما در حال حاضر با دو نفر یعنی شاهزاده و پادشاه در عربستان روبه‌رو هستیم اما هدف از این اصلاحات گسترده یک دیکتاتوری یک‌نفره است. ولیعهد عربستان در حال آماده‌سازی یک دیکتاتوری مدرن است.» هارر در ادامه با اعلام اینکه «محمد بن سلمان در این اصلاحات بر آزادی و به‌ویژه آزادی زنان تأکید دارد» نتیجه می‌گیرد که «این اصلاحات هیچ ربطی به آزادی ندارد.»