kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۷۲۵۰
تاریخ انتشار : ۰۸ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۴

خسارت 500 میلیارد دلاری «پروژه داعش» به مردم سوریه طی 7 سال گذشته

براساس یک برآورد تازه، پروژه تغییر نظام سوریه توسط تروریست‌ها که غرب آنرا مدیریت می‌کند، تاکنون 500 میلیارد دلار هزینه روی دست ملت سوریه برجای گذاشته است.

«سرگئی کاترین» رئیس اتاق تجارت و صنعت روسیه اعلام کرد، بازسازی در سوریه 200 تا 500 میلیارد دلار هزینه می‌برد. به گزارش ایسنا، کاترین افزود: در صورت وجود حمایت‌هایی از خارج سوریه، امکان آغاز سریع عملیات بازسازی پتانسیل‌های نابود شده اقتصادی، وجود خواهد داشت.
اظهارات این مقام روسی که در حاشیه همایش درباره اقدامات روسیه در سوریه در مسکو، مطرح شد، از عمق فاجعه جنگ نیابتی هفت ساله غرب در سوریه، پرده برمی‌دارد و نشان می‌دهد که این جنگ بار مالی سنگین حدود 500 میلیارد دلاری بر دوش ملت مظلوم سوریه گذاشته است. البته، این صرفاً هزینه مالی ماجراست؛ منابع خبری مختلف شمار کشته‌های این جنگ را حدوداً 500 هزار نفر و تعداد آوارگان را نیز 11 میلیون تن ذکر می‌کنند.
در سال 2011 رژیم صهیونیستی به همراه آمریکا و انگلیس و تعدادی از متحدان آنها در منطقه عملیاتی را در سوریه کلید زده بودند که «لانه زنبور» نام داشت. هدف از این عملیات، براندازی نظام سوریه و مهندسی کردن تحولات این کشور بوده است. اما خوشبختانه این مداخله و جنگ نتیجه عکس داد.
آتش‌بس در غوطه شرقی
به گزارش خبرگزاری فارس، دیروز از ساعت 9 صبح به وقت محلی، آتش‌بس پنج ساعته در منطقه «غوطه شرقی» به اجرا گذاشته شد. پیش از این، روز یکشنبه به عنوان روز آغاز اجرای آتش‌بس 30 روزه اعلام شده بود. آتش‌بس پنج ساعته که قبلاً مسکو آن را اعلام کرده بود، به مدت 30 روز فقط در غوطه شرقی اعمال می‌شود.
به اصرار روسیه، گروه‌های تروریستی داعش، النصره و القاعده، مستثنی شده‌اند و جنگ ارتش سوریه علیه آنها، ادامه خواهد داشت.
روسیه اعلام کرده است، یکی از اهداف اجرای این آتش‌بس پنج ساعته، کمک به خروج غیرنظامیان از غوطه شرقی است. تروریست‌ها از غیرنظامیان به عنوان سپر انسانی استفاده می‌کنند. پیش از این، ارتش سوریه مسیرهایی را به عنوان گذرگاه‌های امن، برای غیرنظامیان منطقه مذکور، مشخص کرده بود. طی روزهای اخیر ارتش سوریه عملیاتی را برای آزادسازی غوطه شرقی، آغاز کرده است.
نحوه توزیع کمک‌های انساندوستانه
روزنامه «رأی الیوم» نوشت، گروه مسلح جیش‌الاسلام با روس‌ها بر سر نظارت مشترک بر نحوه توزیع کمک‌های انساندوستانه در غوطه شرقی، به توافق رسید.«محمد علوش» عضو کمیته سیاسی جیش‌الاسلام، قبلاً اعلام کرده بود که موافق آتش‌بس بوده، ولی مخالف خروج غیرنظامیان از غوطه شرقی است.به گزارش ایسنا، علوش در این باره مدعی شد: اهالی این منطقه هرگز از وطن خود خارج نمی‌شوند و تنها زخمی شدگان به منظور معالجه و درمان، از منطقه خارج می‌شوند.