kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۷۱۴۹
تاریخ انتشار : ۰۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۱:۲۰

تلاش عربستان برای بازگرداندن اعتماد از دست رفته در لبنان

آل‌سعود با درک این واقعیت که با بحران‌افکنی و گروگان گرفتن نخست‌وزیر لبنان عملا راه به جایی ‌نبرده و در سایه بهبود روابط با لبنان بهتر می‌تواند به اهداف خود از جمله پیروزی بر حزب‌الله در کارزار انتخاباتی دست یابد، هیئت ویژه خود را راهی بیروت کرده است.
سرویس خارجی-

هیئت سعودی به ریاست «نزار العلولا» مشاور دفتر پادشاهی این کشور، دیروز وارد لبنان شده است. طبق گزارش‌های منتشر شده، ماموریت این هیئت دیدار با «میشل عون» رئیس‌جمهور، «نبیه بری» رئیس‌ پارلمان و «سعد حریری» نخست‌وزیر لبنان و گفت‌و‌گو درباره «مسائل مهم سیاسی» تعریف شده است. تلویزیون ملی لبنان هم یکشنبه شب اعلام کرده بود  «العلولا» حامل پیامی از «سلمان بن عبدالعزیز» برای میشل عون است.
این سفر به دلیل این‌که نخستین سفر هیئت سعودی به لبنان بعد از بازداشت و گروگان گرفتن «حریری» از سوی سعودی‌هاست از اهمیت بالایی برخوردار است. این سفر در آستانه انتخابات مهم پارلمانی لبنان و آغاز تشکیل ائتلاف بین نیروهای سیاسی در این کشور صورت می‌گیرد و نشان می‌دهد که انتخابات لبنان تا چه اندازه برای سعودی‌ها مهم است.
«تلاش برای به حاشیه راندن حزب‌الله و کاندیداهای مورد حمایت این جنبش از طریق این انتخابات» می‌تواند انگیزه اصلی سعودی‌ها از انجام این سفر باشد.
شبکه «او تی وی» لبنان اما در این باره اینگونه گزارش داده که، «ثامر السبهان» از صحنه سیاسی عربستان خارج شده و اکنون العلولا آمده و به نظر می‌رسد در ماموریتش ۴ هدف دارد: تحویل گرفتن پرونده لبنان، گرم کردن روابط لبنان و عربستان، حل اختلاف با سعد حریری در آستانه انتخابات و هدف چهارم مقابله با طرح‌های انتخاباتی حزب‌الله.
به گزارش ایرنا، آبان ماه امسال حریری در حالی که به ریاض سفر کرده بود در اقدامی مشکوک و ناگهانی از سمتش استعفا کرد! بسیاری در لبنان این استعفا را ناشی از فشار سعودی‌ها دانستند. میشل عون رئیس‌جمهور لبنان به صراحت گفت حریری در ریاض در بازداشت است. عون و «جبران باسیل» وزیر خارجه لبنان هم با فشار بر عربستان، اجازه بازگشت حریری به کشور را فراهم کردند و در نهایت با پادرمیانی فرانسه، حریری به بیروت بازگشت و استعفایش را پس گرفت. با این وجود، تحولات مربوط به استعفای حریری روابط بیروت و ریاض را به شدت تیره کرد. بسیاری معتقد بودند که عربستان به دنبال آن بود تا از طریق استعفای حریری، زمینه اعتراض‌های گسترده را علیه حزب‌الله و ایران فراهم کند اما آنچه در عمل رخ داد، ایجاد جو منفی در جامعه لبنان علیه عربستان بود. در چنین فضایی العلولا با سفر به بیروت به دنبال تنش‌زدایی در روابط عربستان و لبنان و بازسازی این روابط است. انتخابات پارلمانی لبنان قرار است ششم ماه مه آینده (۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۷) برگزار شود. از آنجایی که لبنان ساختاری پارلمانی دارد، ترکیب پارلمان مستقیما بر ترکیب دولت و آرایش نیروهای سیاسی در قدرت تاثیرگذار است. در چنین بستری برای عربستان سعودی مهم است که گروه‌های همسو با این کشور در انتخابات نتیجه خوبی کسب کنند و در مقابل بتواند مانع از پیروزی گروه‌های مخالف و در صدر آن حزب‌الله شود. به ویژه آنکه جریان موسوم به ۱۴ مارس که نزدیک‌ترین جریان سیاسی به عربستان است طی سال‌های اخیر به شدت دچار انشقاق شده است.