انتشار تصاویر پیکر جانباختگان هواپیمای «تهران- یاسوج» جرم است
رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات کهگیلویه و بویراحمد گفت: انتشار تصاویر پیکر جانباختگان هواپیمای «تهران-یاسوج» در فضای مجازی جرم بوده و پیگرد قانونی دارد.
به گزارش خبرگزاری تسنیم از یاسوج، سرگرد روحالله شهبازیپور در جمع خبرنگاران اظهار داشت: شهروندان نسبت به انتشار تصاویر و فیلمهای اجساد جانباختگان که برابر قانون جرم بوده خودداری کنند.
وی عنوان کرد: با توجه به حادثه سقوط هواپیمای «تهران - یاسوج» و پیدا شدن برخی از اجساد قربانیان ممکن است برخی افراد در فضای مجازی نسبت به انتشار تصاویر و فیلمهای خصوصی گرفته شده از اجساد این عزیزان اقدام کنند.
شهبازیپور افزود: کاربران باید هوشیار باشند و در فضای مجازی به ویژه در شبکههای اجتماعی هر عکس و فیلمی که در این خصوص دریافت میکنند، انتشار ندهند زیرا این اقدام علاوه بر اینکه کاری غیراخلاقی بوده غیرقانونی و طبق قانون جرم تلقی میشود.
رئیس پلیس فتا استان کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه یکی از مهمترین موضوعاتی که کاربران باید به آن دقت کنند، احترام به حقوق متوفی است ادامه داد: در صورت مشاهده مواردی از این قبیل در فضای مجازی مراحل قانونی برای شناسایی افراد متخلف انجام و طبق قانون با متخلفان برخورد مناسب صورت میگیرد.
مدیرکل دفتر بررسی سوانح سازمان هواپیمایی کشوری زمان سقوط هواپیمای ATR۷۲ آسمان را بین ساعت ۹:۳۰ تا ۹:۳۴ دقیقه عنوان کرد و گفت: گرفتن چک سفید امضا و اجبار خلبان به پرواز را تأیید نمیکنم.
حسن رضاییفر با بیان اینکه در هر پروازی خلبان موظف به دریافت گزارشات هواشناسی است، اظهار داشت: خلبان پرواز تهران ـ یاسوج نیز گزارشات هواشناسی را گرفته بود و وضعیتی که برای پرواز به خلبان داده شد همان وضعیتی بود که برج فرودگاه به پرواز اعلام کرد یعنی تغییر چندان خاصی وجود نداشت.
وی در مورد علل سقوط هواپیمای تهران ـ یاسوج، گفت: گزارش هواشناسی که به خلبان داده شده برای پرواز مناسب بوده است.
مدیرکل دفتر بررسی سوانح سازمان هواپیمایی کشوری افزود: اگر بخواهیم به طور نقطهای یا لحظهای هوا را ببینیم که آیا پدیده خاصی اتفاق افتاده، باید جعبه سیاه هواپیما وجود داشته باشد تا ببینیم که خلبان با توربولانس یا چیز دیگری برخورد کرده است یا نه، که متأسفانه هنوز جعبه سیاه را پیدا نکردهایم.
رضاییفر با بیان اینکه در همه مکالماتی که برج مراقبت با پرواز داشته حتی در لحظات آخر هم خلبان هیچ نقص فنی را گزارش نکرد، گفت: هواپیما ساعت 8 و 5 دقیقه از فرودگاه مهرآباد پرواز کرد، ساعت 9 و 25 دقیقه از رادار خارج شد و بعد از آن سه بار مکالمه داشته است.
وی بیان کرد: خلبان در دو بار از مکالمات که بعد از خارج شدن از رادار هست مسافت را اعلام کرد و در مکالمه سوم که ساعت 9 و 30 دقیقه بود آخرین دریافت گزارشات هواشناسی را اعلام کرد، پس ما تا ساعت 9:30 پرواز داشتیم 5 دقیقه هم خارج از رادار مکالمه وجود داشت یعنی بعد از خروج از رادار به دلیل کوهستانی بودن منطقه 5 دقیقه هم پرواز انجام داده است.
مدیرکل دفتر بررسی سوانح سازمان هواپیمایی کشوری عنوان کرد: ساعت 9 و 34 دقیقه که مرکز کنترل خلبان را صدا کرد خلبان جواب نداد یعنی زمان سانحه بین 9:30 تا 9:34 دقیقه بود.
رضاییفر با بیان اینکه گرفتن چک سفید امضا از خلبان و اجبار خلبان به پرواز را تأیید نمیکنم، گفت: تصمیمگیری برای پرواز توسط خلبان انجام میشود، خلبان مراجعه کرده و اطلاعات هواشناسی را هم گرفته پرواز هم به موقع انجام شده و بعید است چنین موضوعی صحت داشته باشد.
وی با تأیید این موضوع که فرودگاه یاسوج رادار ندارد، ابراز کرد: از بیش از 70 فرودگاه تنها چهار فرودگاه کشور رادار دارند آنها رادارهای تقرب هستند، رادار برای افزایش کنترل ترافیک است که پروازها را به هم نزدیکتر کرده و ظرفیت فرودگاه را بالاتر ببرد و برای فرودگاههایی وجود دارد که ترافیک زیادتری را میتوانند دریافت کنند مثل فرودگاه مهرآباد که روزی 400 تا 500 پرواز دارد اما فرودگاه یاسوج هفتهای دو یا سه پرواز دارد.