kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۶۶۵۵
تاریخ انتشار : ۰۱ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۲

مصر با اسرائیل قرارداد بزرگ گازی بست/ نتانیاهو: امروز روز عید ماست!

نخست وزیر رژیم صهیونیستی در واکنش به نهایی شدن توافق قرارداد گازی 15 میلیارد یورویی با مصر گفت: «امروز روز عید برای ما است»(!)
سرویس خارجی-

مصر تا سال ۲۰۱۲ صادرکننده گاز به اسرائیل بود. با بهره‌برداری رژیم صهیونیستی از میادین گازی در مدیترانه، در حال حاضر تل آویو در آستانه صادرات گاز به مصر قرار گرفته است. این مهم تنها به دلیل وجود عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر میسر شده است، چرا که نزدیکی دیدگاه‌های وی به رژیم صهیونیستی باعث شده تا مقامات اسرائیلی وی را «گنج استراتژیک» خود بخوانند. به گزارش ایسنا، به نقل از دویچه‌وله حالا خبر رسیده دو شرکت اسرائیلی و مصری قرارداد بزرگی را امضا کرده‌اند که به موجب آن رژیم صهیونیستی در مدت ۱۰ سال مجموعاَ ۶۴ میلیارد متر مکعب گاز به مصر صادر خواهد کرد. شرکت صهیونیستی «دکل‌ گروپ» و شرکت مصری دولفینوس طرف‌های این قرارداد بزرگ گازی هستند که ارزش آن 15 میلیارد یورو برآورد می‌شود.
بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در واکنش به این قرارداد اعلام کرده که «این یک قرارداد تاریخی بین اسرائیل و مصر است و روز عید به شمار می‌رود». به گفته او «این قرارداد میلیاردها دلار وارد خزانه دولت خواهد کرد ». در طول ماه‌های گذشته هیئتی صهیونیستی از گروه «تمار» در حال رایزنی با شرکت «دولفینز» مصر برای توافق بر سر صادرات گاز از سرزمین‌های اشغالی به این کشور بودند. رسانه‌های صهیونیستی و مصری به نقل از منابعی آگاه اعلام کرده‌اند دو طرف همچنین پرونده لوله‌کشی جدید گاز از چاه‌های تمار به مصر را با هزینه حدود نیم میلیارد دلار بررسی کرده‌اند. چاه تمار که در سال 2009 میلادی کشف شد، در فاصله 90 کیلومتری سواحل شمالی سرزمین‌های اشغالی قرار دارد که حاوی 10 تریلیون متر مکعب گاز طبیعی است. رژیم صهیونیستی که از زمان تاسیس از کمبود منابع طبیعی رنج می‌برد، به لطف سرقت گاز کشورهای منطقه، هم اکنون مقدار زیادی گاز طبیعی دارد که بر اساس برآوردها، نیازهای داخلی این رژیم برای مدت 40 سال را تامین می‌کند. پیش از این اردن نیز توافقی را برای واردات گاز طبیعی با رژیم صهیونیستی امضا کرد که با اعتراض گسترده برخی نمایندگان پارلمان و مردم این کشور مواجه شد. اسرائیل همچنین قصد دارد که گاز طبیعی را به اروپا صادر کند تا جایگزینی برای گاز روسیه باشد، اما جغرافیا و مسائل سیاسی و درگیری‌ها در منطقه، این اقدام را دشوار کرده است. سال ۲۰۱۶  یک کنسرسیوم گازی متشکل از دکل گروپ قراردادی را برای صادرات گاز از سرزمین‌های اشغالی به اردن امضا کرد.