kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۵۷۳۳
تاریخ انتشار : ۱۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۲
تحلیل روزنامه سوئیسی:

عربستان در آستانه یک انفجار اجتماعی است

اقدامات عجیب و غریبی که این روزها «محمد بن‌سلمان» ولیعهد سعودی با عنوان«اصلاحات داخلی» در عربستان پیاده می کند، روزنامه سوئیسی را به این نتیجه رسانده که، این کشور در شرف یک انفجار اجتماعی قرار دارد. این روزنامه در تشریح وضعیت عربستان نوشته، عربستان اکنون روی بشکه‌ای از باروت قرار دارد.



سرویس خارجی-

«محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی در ماه‌های گذشته اقدام به اجرای سلسله  اقداماتی تحت عنوان «اصلاحات اجتماعی و اقتصادی» کرده است که بسیاری از کارشناسان این اقدام وی را «بسیار خطرناک» می دانند، چرا که معتقدند ساختارهای سنتی حاکم بر جامعه عربستان می‌تواند باعث شکست این اصلاحات شود. روزنامه «واشنگتن پست» حتی در این مورد از احتمال وقوع «انقلابی از درون» خبر داده است. در این ارتباط این بار یک روزنامه سوییسی به تحلیل وضعیت حاکم بر عربستان و تاثیر این به اصطلاح، «اصلاحات فرهنگی و اجتماعی» پرداخته است.
به گزارش خبرگزاري صداوسيما، روزنامه سوييسي «تريبون دو ژنو» نوشته، «عربستان روي بشکه باروت قرار دارد. اصلاحاتي که محمد بن سلمان وليعهد سعودي خواهان آن است شديد و سريع است و باعث افزايش دوستان او نخواهد شد...عربستان بر سر دوراهي سرنوشت سازی قرار دارد. کلارنس رودريگز نويسنده کتاب «عربستان زير صفر» معتقد است عربستان امروز در حکومت يک وليعهد جوان و سلطه‌جو قرار دارد که مي‌خواهد از مرزهاي ممنوعه و سنت ها عبور کند و اين مي تواند باعث انفجار اجتماعي در اين کشور شود.»
پایگاه خبری «العهد» نیز در گزارشی دیگر به تحلیل این شرایط پرداخته و تقریبا به همین نتیجه رسیده است. در گزارش این روزنامه عربی می خوانیم: «گزارش‌های جدید نشان از آن دارد که محمد بن سلمان در مسیر سقوط قرار دارد و احتمالاً این روند باعث می‌شود منافع اسرائیل هم به خطر بیفتد.»
پیش از این نیز مرکز مطالعات امنیت داخلی رژیم صهیونیستی شاخص‌های شکست ولیعهد کنونی عربستان در مدیریت اوضاع داخلی و ناتوانی از مقابله با تهدیدات فراروی آن را مورد توجه قرار داده و پیش‌بینی کرده بود ثبات حاکمیت سعودی با فروپاشی مواجه شود.
آل‌سعود البته فقط در داخل عربستان با بحران مواجه نیست و این بحران به خاطر سیاست‌های ضد انسانی گردانندگان این کشور به خارج از مرزهای آن نیز کشیده شده است. در همین رابطه خبر رسیده سفر جنجالی «محمد بن سلمان»، به انگلستان به دلیل «نگرانی‌های مقام‌های سعودی از بروز اعتراضات گسترده» به تأخیر افتاده است. پایگاه «میدل‌ایست‌آی» به نقل از منابع آگاه نوشته، مسئولان در ریاض نگرانند سفر بن‌سلمان به لندن با اعترضات احتمالی و پوشش‌های رسانه‌ای با جنجال همراه شود. سفر سه روزه این شاهزاده جوان که معمار اصلی جنگ یمن و سیاست خارجی تنش‌زای عربستان در سال‌های گذشته بوده قرار بود در ماه جاری میلادی انجام شود. این سفر اکنون به ۷ مارس (۱۶ اسفندماه) موکول شده است. در روزهای گذشته بسیاری از مردم انگلیس به اشکال مختلف، از راه‌اندازی هشتگ در شبکه‌های اجتماعی بگیر تا تجمع مقابل سفارت این کشور در لندن، علیه سفر بن سلمان به انگلیس موضع گرفته‌اند.