kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۵۶۳۵
تاریخ انتشار : ۱۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۹:۴۶

نقشه ترکیه برای سوریه به روایت اردوغان

رئیس‌جمهور ترکیه با بیان این که تسلط بر شهر «منبج» در شمال سوریه، هدف بعدی عملیات ارتش ترکیه پس از تسخیر شهر «عفرین» است، از نیروهای آمریکایی خواست هر چه سریع‌تر منطقه را ترک کنند.



«رجب‌طیب اردوغان» در جمع نمایندگان پارلمانی حزب حاکم «عدالت و توسعه» اظهار داشت، منبج هدف بعدی نظامیان ترکیه در عملیات «شاخه زیتون» برای پاکسازی (کردهای مسلح) خواهد بود و نیروهای آمریکایی باید هر چه سریعتر این شهر را ترک کنند، زیرا ترکیه قصد دارد منبج را به صاحبان اصلی آن برگرداند. وی نگفت، صاحبان اصلی منبج چه کسانی هستند، ولی احتمالاً منظورش ترکمن‌ها و یا اعراب هستند. اردوغان خطاب به آمریکایی‌ها نیز، حضور آنها در شمال سوریه را زیر سؤال برد و گفت: «چرا شما هنوز در آنجا هستید؟ شما حتماً نقشه‌هایی برای ترکیه، ایران و شاید روسیه دارید.»
اردوغان گفت: «عملیات ما در عفرین با اراده پیش می‌رود و آن را در ادلب ادامه خواهیم داد... ترکیه برخلاف آمریکا که 15 سال ]‌17 سال[ در افغانستان و عراق حضور دارد، هیچ تمایلی برای اشغالگری در شمال سوریه ندارد.»
در پی اعلام کاخ سفید مبنی بر ایجاد یک ارتش 30هزار نفری متشکل از شبه نظامیان کرد در شمال سوریه، ترکیه نیز عملیاتی را تحت عنوان «شاخه زیتون» در شمال سوریه آغاز کرد و نظامیان ترکیه متوجه شهر «عفرین» شدند. در این عملیات که از روز 26 دی آغاز شده و همچنان ادامه دارد، حدود 1000 تن جان خود را از دست داده‌اند. به گفته منابع محلی، بیشتر قربانیان، غیرنظامی هستند. اما آنکارا مدعی است، در این عملیات، 950 شبه نظامی (کرد) از پای درآمده‌اند.
جدال روسیه و آمریکا
در پی اتهام‌زنی «نیکی هیلی» نماینده آمریکا در سازمان ملل، به دولت و ارتش سوریه، مبنی بر استفاده ارتش از سلاح شیمیایی علیه غیرنظامیان، «واسیلی نبنزیا» نماینده روسیه به این اظهارات واکنش نشان داد و گفت، دولت سوریه همواره از همکاری با سازمان منع گسترش سلاح‌های شیمیایی برای امحاء تسلیحات شیمیایی، استقبال کرده است.
وی گفت: آمریکا و انگلیس از این جلسه شورای امنیت برای اتهام‌زنی به روسیه استفاده کرده‌اند. اینکه چرا این اتفاق می‌افتد روشن است. ظاهراً برخی از بابت موفقیت نشست کنگره ملی سوریه در «سوچی» نگران هستند... آنها از این چشم‌انداز که روح جدیدی در فرآیند حل و فصل سیاسی مسائل سوریه می‌دمد، نگران هستند.»نیکی هیلی در شورای امنیت ادعا کرده بود که نظام سوریه از گاز کلر علیه مردم این کشور در «غوطه شرقی» دمشق در هفته‌های گذشته استفاده کرده است.همزمان با هیلی، «هدرناوئرت» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، از جامعه‌بین‌الملل خواست یک صدا و متحد بر دولت سوریه و حامیانش فشار وارد کنند تا در استفاده از تسلیحات شیمیایی، دست بردارند و آنهایی را که مسئول این حملات هستند، مجازات کنند!
واکنش دمشق
معاون نماینده دائم سوریه در سازمان ملل اما تأکید کرد، ما هرگونه استفاده از سلاح شیمیایی یا هر نوع سلاح کشتار جمعی دیگر را به عنوان جنایت علیه بشریت (می‌دانیم و آن‌را) رد می‌کنیم. تحت هیچ شرایطی نمی‌توان استفاده از این سلاح را توجیه کرد.وی گفت: مردم سوریه که تا به امروز قربانی اول جنایت‌های تروریست‌ها بوده‌اند، با این سلاح هدف قرار گرفته‌اند. (دولت) سوریه همواره دنبال شناسایی مجرم و مسئول واقعی این حملات بوده است. دولت سوریه به معاهده منع تسلیحات شیمیایی پیوسته و به تمامی تعهداتش به موجب این توافقنامه عمل کرده است و از طریق امحای کامل برنامه شیمیایی خود، به دستاورد بی‌سابقه‌ای در تاریخ این سازمان رسیده است.منذر تأکید کرد: ارتش سوریه و هم‌پیمانانش به نیابت از جهان با تروریسم می‌جنگند.
وی آمریکا، انگلیس و فرانسه را مسئول کارشکنی در مکانیزم تحقیقات درباره تسلیحات شیمیایی دانست و گفت: سوریه اولین طرفی بود که خواهان تحقیقات درباره تسلیحات شیمیایی شد. آمریکا هر زمان که می‌بیند گروه‌های تروریستی در مقابل پیشروی ارتش سوریه در باتلاق افتاده‌اند، اتهاماتی را علیه سوریه درباره سلاح شیمیایی مطرح می‌کند.
«ایزومی ناکامیتسو» معاون دبیر کل سازمان ملل و نماینده ارشد امور خلع سلاح نیز در جلسه شورای امنیت اعلام کرد که تیم حقیقت‌یاب وابسته به سازمان منع تسلیحات شیمیایی به بررسی تمامی اتهامات درباره استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه ادامه می‌دهد.وی افزود: ادعاها درباره استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه همچنان ادامه دارد و در نتیجه این مسئولیت جمعی ماست که عاملان را مجازات کنیم.
بیشتر این ادعاها درباره استفاده از مواد شیمیایی سمی مثل کلر در مناطق خارج از سیطره دولت سوریه است. تیم دیگری نیز به بررسی اظهاراتی می‌پردازد که دولت سوریه درباره استفاده از سلاح شیمیایی ارائه کرده است.