kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۵۵۷۹
تاریخ انتشار : ۱۶ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۷
آمریکایی‌ها عراق را ترک می‌کنند

عراق 2018، بدون داعش، بدون آمریکا

همزمان با اعلام اسامی 60 سرکرده «داعش» «بعثی» و «القاعده» به عنوان افراد تحت تعقیب توسط دولت عراق برای شناسایی یک خبرگزاری آمریکایی اعلام کرد تفنگداران آمریکایی به همراه تجهیزات نظامی‌شان در حال خارج شدن از عراق هستند.

سرویس خارجی -

روزهای شیرین مردم عراق با پاکسازی چهره این کشور از باقی‌مانده‌های داعش و از تفنگداران آمریکایی، در حال آغاز شدن است. در همین رابطه، دیروز دو خبر خوش، قلب مردم ستمدیده عراق را مالامال از امید و شادی کرد؛ خبر نخست را فارس به نقل از روزنامه «الحیات» منتشر کرد مبنی بر اینکه دولت عراق برای نخستین‌بار فهرستی شامل 60 متهم به همکاری با داعش، القاعده و حزب منحل شده بعث را منتشر کرد و خواستار همکاری مردم، برای دستگیری آنها شد. در این فهرست، نام 28 عضو داعش، 12 سرکرده القاعده و 20 فرمانده بعثی آمده و عکس برخی از آنها نیز منتشر شده است. نام «رغد» دختر صدام دیکتاتور سابق عراق که هم‌اکنون در اردن به سر می‌برد نیز در این فهرست وجود دارد. به استثنای یک لبنانی به نام «معن بشور» دبیرکل سابق «کنفرانس قومی عربی» که متهم به جذب نیرو برای مشارکت در فعالیت‌های تروریستی در عراق است، بقیه افرادی که نام آنها در فهرست فوق درج شده، عراقی هستند.
البته در فهرست تهیه شده توسط دولت عراق، نام «ابوبکر بغدادی» سرکرده داعش، وجود ندارد. در حال حاضر سرنوشت بغدادی مبهم است و مشخص نیست که وی کشته شده و یا همچنان زنده است.به هر حال، انتشار این فهرست توسط دولت بغداد، خودش به تنهایی گواهی می‌دهد که عراق وارد مرحله پس از تکفیری‌ها و بعثی‌ها شده است.
 خروج آمریکایی‌ها
اما، خبر مسرت‌بخش دیگر که آن را نیز فارس گزارش کرده، به خروج اشغالگران آمریکایی مربوط می‌شود. خبری که آسوشیتدپرس آن را اعلام و دولت عراق نیز دیروز آن را تأیید کرد.به نوشته آسوشیتدپرس نظامیان آمریکایی در حال انتقال تسلیحات و تجهیزات نظامی خود از عراق به افغانستان هستند. طبق این گزارش، ده‌ها نظامی آمریکایی طی یک هفته گذشته با پروازهای روزانه، خاک عراق را ترک کرده‌اند.
 هرچند طبق ادعای خبرگزاری فوق، پیمانکاران غربی که این خبر را به آسوشیتدپرس داده‌اند، حاضر نشده‌اند، شمار نظامیان خارج شده و یا در حال خروج از عراق را اعلام کنند، ولی خبرها حاکی است واشنگتن قصد دارد از مجموع 5000 نظامی حاضر در عراق، 4000 نفر را خارج کند.این خروج پس از یک سری تبلیغات هدفمند توسط ماشین تبلیغاتی و رسانه‌ای آمریکا و غرب صورت می‌گیرد، مبنی بر اینکه آمریکا به همراه ائتلاف به اصطلاح ضدداعش پس از غلبه بر این گروه تروریستی،  عراق را ترک می‌کنند!  به عبارت دیگر، این آمریکا بود که بر داعش پیروز شد، نه نیروهای مسلح عراق!خوشبختانه، در سایه رسانه‌های آزاد، نه تنها عراقی‌ها، حتی مردم کشورهای غربی هم می‌دانند که ائتلاف آمریکایی طی سال‌های اخیر، نقش پشتیبان را برای داعش بازی کرده است و صدها سند موثق، این قضیه را ثابت می‌کند. اکنون افکار عمومی منطقه و جهان واقعیت را همان چیزی می‌داند که اخیرا از زبان «نوآم چامسکی» اندیشمند و استاد  دانشگاه‌های آمریکا، بیان شده است؛ وی پیروز واقعی در عراق و منطقه را ایران اعلام کرده است، نه آمریکا. به عبارت دیگر، آمریکا علی‌رغم هزینه‌ها و توطئه‌های جور واجوری که در عراق کرده، شکست‌خورده و سرافکنده، این کشور را ترک کرده است.البته، نیاز به توضیح ندارد که پیروزی ایران، پیروزی ملت عراق است و این دو کشور در برابر چالش‌های جاری منطقه، منافع یکسانی دارند.
در کل، این دومین بار است که نیروهای آمریکایی بدون هیچ دستاوردی برای خود، مجبور به ترک عراق می‌شوند. قبلا نیز در سال 2011 نیروهای آمریکایی مجبور شدند از عراق خارج شوند.کارشناسان می‌‌گویند، خروج آمریکا از عراق، بر موقعیت واشنگتن در عراق و سوریه، تأثیر منفی می‌گذارد. البته از این پس، آمریکا منافعش در عراق را از طریق متحدان منطقه‌ای و سفارت عریض و طویل و هزاران دیپلمات و کارمند خود در بغداد پیگیری خواهد کرد. لازمه مقابله با شیوه نفوذ جدید آمریکا در روند سیاسی عراق، یک دستگاه اطلاعاتی قدرتمند در این کشور است و احتمالا بغداد در این خصوص، تمهیداتی را در نظر گرفته است.