kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۵۴۷۴
تاریخ انتشار : ۱۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۸
وزارت خارجه روسیه تأکید کرد

پاسخ هسته‌ای روسیه به دکترین هسته‌ای آمریکا

وزارت خارجه روسیه ضمن «ضد روسی» خواندن دکترین جدید هسته‌ای آمریکا اعلام کرد روسیه نیز تدابیر لازم را برای تامین امنیت خود اتخاذ خواهد کرد.
سرویس خارجی-

همه گزارش‌ها از شروع دوره تازه‌ای از رقابت هسته ای بین قدرت های بزرگ حکایت دارد. ترامپ اخیرا یک طرح 1/2 تریلیون دلاری برای «باز طراحی و اصلاح برنامه تسلیحات هسته‌ای آمریکا» را پیشنهاد و اجازه توسعه و تولید اولین کلاهک هسته‌ای جدید آمریکا در ۳۴ سال گذشته را داد. وی همچنین در ادامه برنامه‌اش تقاضا کرده تاسیسات آزمایش سلاح‌های هسته‌ای واقع در ۹۰ مایلی شمال غرب لاس‌وگاس که برای مدتی طولانی غیرفعال بوده در برنامه آمادگی برای یک انفجار هسته‌ای قرار بگیرند. این در حالی است که برنامه زمانی اولیه‌ای که وزارت انرژی آمریکا برای این منظور در نظر گرفته بود دو تا سه سال بود، اما این برنامه اکنون به شش ماه کاهش پیدا کرده است. کاخ سفید مدعی شده انفجارهای هسته‌ای زیرزمینی آتی «یک آزمایش ساده با فرایندهای ساده شده» هستند، اما یک منبع نزدیک به اداره امنیت هسته‌ای آمریکا می‌گوید، هرگونه انفجار بمب اتمی جدید در صحرای نوادا بیشتر به منظور نمایش سیاسی صورت می‌گیرد تا اقدامی برای بررسی جوانب فنی.
نشریه تایم هم گزارش داده که: «واشنگتن با این اقدام به ایران، چین، روسیه و کره شمالی قدرتش را نشان می‌دهد و درصدد است که به سرعت برنامه تسلیحات هسته‌ای خود را گسترش دهد و قصد ندارد که درباره برخی ارزیابی موارد جزئی فنی آزمایش انجام دهد بلکه می‌خواهد برای اهداف سیاسی سلاح‌های هسته‌ای منفجر کند.»
گفتنی است روز جمعه راهبرد جدید هسته‌ای آمریکا منتشر شد که بر پایه آن آمریکا عمدتاً با هدف مقابله با اقدامات روسیه در سال‌های اخیر، درصدد بازنگری در زرادخانه هسته‌ای خود  و توسعه سلاح‌های جدید هسته‌ای کم‌حجم است.این گزارش که روز جمعه ۱۳ بهمن انتشار یافت، اهداف هسته‌ای وزارت دفاع آمریکا در زمان زمامداری دونالد ترامپ را مشخص می‌کند و از سال ۲۰۱۰ به این سو نخستین گزارشی است که پیش‌بینی ارتش آمریکا از تهدیدات هسته‌ای در دهه‌های آینده را دربر می‌گیرد. در این گزارش ۷۵ صفحه‌ای که توسط «جیمز متیس»، وزیر دفاع آمریکا تهیه شده، آمده «این گزارش پاسخی به گسترش توانایی‌های روسیه و ماهیت راهبردها و دکترین این کشور است».
واکنش روسیه
وزارت امور خارجه روسیه اما در واکنش به اعلام دکترین جدید هسته‌ای آمریکا اعلام کرد این کشور مجبور خواهد شد در تصمیم‌گیری‌های آینده خود مواضع طرف آمریکایی که در دکترین جدید هسته‌ای این کشور بیان شده، را مورد توجه قرار دهد. در بیانیه‌ای وزارت خارجه روسیه در تفسیر دکترین جدید هسته‌ای آمریکا یادآوری شده که «در مسکو از محتوای این سند که در همان نگاه نخست تشدید رویارویی و جهت‌گیری ضدروسی آن مشهود است، بشدت ناامید شده‌اند.»
در این بیانیه همچنین آمده: «مسلما اکنون ما نیز با توجه به رویکرد آمریکا مجبور خواهیم بود تا تدابیر لازم برای تامین امنیت روسیه را اتخاذ کنیم. ضمن اینکه موضع‌گیری جدید مقامات واشنگتن در امکان استفاده از تسلیحات هسته‌ای در شرایط ویژه که نویسندگان این دکترین آن را در صورت بروز سناریوی نظامی و استفاده از هر نوع توان نظامی از سوی کشورهایی که آنها را متجاوز نامیده‌اند، برخوردی بیش از حد اندازه است. چنین موضع‌گیری گویای افزایش اهمیت عامل سلاح هسته‌ای در دکترین امنیتی آمریکاست.»  
در این بیانیه چنین نتیجه‌گیری شده است: «بدین ترتیب به نظر می‌رسد طرف آمریکایی با اعلام آمادگی خود برای بکارگیری سلاح هسته‌ای برای ممانعت از اینکه روسیه دست به چنین اقدامی نزند، در واقع تلاش کرده تا حق مسکو برای دفاع از خود در برابر تجاوزات نظامی را نادیده بگیرد که به هیچ وجه قابل قبول نیست. با این وجود هنوز این امیدواری وجود دارد که مقامات واشنگتن از سطح بالای خطر چنین موضع‌گیری که آگاه باشند و با مسئولیت‌پذیری بیشتری نسبت به آن برخورد کنند.»
واکنش چین
به گزارش ایسنا، وزارت دفاع چین نیز دیروز (یکشنبه) در بیانیه‌ای اعلام کرد: «صلح و توسعه روندهای جهانی برگشت‌ناپذیر هستند. ایالات متحده آمریکا، کشوری است که صاحب بزرگترین زرادخانه هسته‌ای جهان است و باید ابتکارعمل پیروی از این روند را دنبال کند نه اینکه علیه آن باشد... امیدواریم ایالات متحده آمریکا تفکر جنگ سرد خود را رها کرده، به وظایفش در قبال خلع سلاح عمل کند، به درستی نیات استراتژیک چین را درک کرده و دیدگاهی عینی به دفاع ملی و تقویت نظامی چین داشته باشد.»