kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۵۴۷۰
تاریخ انتشار : ۱۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۰:۵۹

کوتاه از سراسر جهان


انگلیس
آسوشیتدپرس: هزاران تن از ساکنان لندن در تظاهراتی گسترده از دولت خواستند تا بودجه بیشتری را در اختیار سرویس بهداشت ملی انگلیس (ان‌اچ‌اس) قرار دهد. اتحادیه‌های تجاری و حزب کارگر به عنوان اصلی‌ترین گروه اپوزیسیون، از اعتراضات ان‌اچ‌اس حمایت کرده‌اند. تظاهرکنندگان در حالی که پارچه نوشته‌هایی با خود حمل می‌کردند، شعار می‌دادند «ما را نجات دهید»، «کارکنان بیشتر، تخت بیشتر، پول بیشتر» معترضان سپس به سمت مرکز لندن حرکت کردند و خودشان را به مقابل دفتر ترزا می، نخست‌وزیر محافظه‌کار انگلیس رساندند. خدمات درمانی تحت حمایت دولت انگلیس زیر بار فشارهای بی‌شماری قرار دارد و جمعیت سالخوردگان با شتابی بیشتر از سرمایه‌گذاری افزایش می‌یابد و درخواست برای دریافت خدمات بالاست.
کره شمالی
هان کریه: واشنگتن هیچ اهمیتی برای جان مردم کره جنوبی قائل نیست. از هفته گذشته گزارش‌های متعددی منتشر شده که نشان می‌دهد زمزمه‌هایی از «حمله محدود» به کره شمالی برای امتیازگیری در مذاکرات احتمالی در دولت آمریکا مطرح شده است. خبری که این گمانه‌زنی‌ها را بیش از پیش تقویت کرد، تصمیم رئیس‌جمهور آمریکا برای کنار گذاشتن «ویکتور چا» از نامزدی سفارت این کشور در کره شمالی بود. آن‌طور که رسانه‌های آمریکایی گزارش داده‌اند، نامزدی او برای سفارت تقریبا نهایی شده و حتی به اطلاع کره جنوبی هم رسیده، اما در دقایق پایانی پس از آنکه «چا با» سناریوی اقدام نظامی علیه کره شمالی مخالفت کرد، از نامزدی سفارت کنار گذاشته شد.
آلمان
رویترز: صد‌ها تظاهر‌کننده ساکن در شهر «کوتبوس» در شمال ایالت «براندنبورگ» آلمان دست به راه‌پیمایی زده و خواستار بهبود وضعیت امنیتی شدند. تظاهرکنندگان برای ارزش‌هایی چون «باز بودن آغوش این شهر برای همه» و همچنان «زندگی بدون ترس» در این شهر، به خیابان‌ها آمدند. این تظاهرات پس از آن صورت می‌گیرد که شهر کوتبوس درگیر زد و خورد شدید میان پناهجویان و راستگرایان آلمانی شد. در این تظاهرات خانواده‌ها، دانش‌آموزان و همچنان پناهجویان شرکت کرده بودند. آنان با بادکنک‌های رنگارنگ و موزیک شاد، در مرکز بازار قدیمی این شهر، راه‌پیمایی کردند.
فلسطین
تایمز آو اسرائیل: «صائب عریقات»، مقام فلسطینی، دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا را به تلاش برای عزل رهبر فلسطینیان در یک کودتا متهم کرده و گفته: نیکی هیلی، نماینده «گستاخ» آمریکا در سازمان ملل باید «خفه شود» و از انتقاد از محمود عباس، رئیس‌تشکیلات خودگردان فلسطین دست بردارد. وی در ادامه گفته «بی‌شرمی» هیلی به جایی رسیده که خواستار عزل عباس از قدرت شده است. عریقات با بیان این‌که «فقط مردم فلسطین چنین حقی دارند» گفته: «فلسطینیان تنها کسانی هستند که حق دارند از رهبران خود باز خواست کنند.»