kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۵۳۹۵
تاریخ انتشار : ۱۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۱:۳۴
با افشای یادداشت‌های محرمانه از سوی جمهوری‌خواهان درباره پرونده روسیه

جنگ اف‌بی‌آی با ترامپ بالا گرفت

انتشار یادداشت‌های محرمانه در مورد پرونده دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا جنگ ترامپ و اف بی‌آی را وارد مرحله تازه‌ای کرده است.
سرویس خارجی-

به اعتقاد برخی کارشناسان، موضوع مداخله روسیه در انتخابات آمریکا که بیش از یک سال است به درگیری گسترده بین جریانات سیاسی آمریکا تبدیل شده تحقیر ساختار سیاسی آمریکا را به دنبال داشته است چرا که این کشور زمانی به مداخله در انتخابات کشورهای دیگر شهره بود اما حالا خود گویا قربانی توطئه مشابهی شده است. اما جدای از تحقیر ساختار سیاسی آمریکا این مسئله به شکاف جدی حاکمیتی آمریکا نیز دامن زده است.
بر اساس گزارش‌ها، اف‌بی‌آی در اقدامی که به مثابه «نزاعی علنی با کاخ سفید» است، راجع به صحت یادداشت‌های محرمانه مرتبط با تحقیقات جاری درباره دخالت روسیه در انتخابات این کشور، ابراز تردید کرده و درباره درستی این یادداشت‌ها از «نگرانی جدی» خود سخن گفته است.
بیانیه تند و کوتاه اف‌بی‌آی که در این زمینه منتشر شده، برای اولین بار اختلاف با دولت ترامپ را علنی کرده است. در بیانیه اف بی‌ای آمده است: با توجه به «بخش‌های حذف شده» از این گزارش ۴ صفحه‌ای اکنون «صحت و درستی آنچه قرار است علنی شود به شدت زیر سؤال رفته است.»
اما روز جمعه علی‌رغم مخالفت اف بی‌آی بالاخره پس از کش و قوس‌های فراوان این یادداشت‌های محرمانه منتشر شد. جمهوری‌خواهان کنگره، اف‌بی‌آی را به سوءاستفاده از قدرت و سیاسی‌کاری علیه ترامپ متهم کرده‌اند. این اسناد پس از رأی موافق کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان آمریکا و تأیید دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا منتشر شده‌‌اند.ترامپ، هم‌راستا با یادداشت‌های اعضای جمهوری‌خواه کنگره، اف‌بی‌آی و نهاد دادگستری این کشور را متهم کرده در پرونده تحقیقات درباره دخالت روسیه در انتخابات سال گذشته ریاست جمهوری آمریکا، جانب دموکرات‌ها را گرفته‌اند.علاوه‌بر بیانیه رسمی اف‌بی‌آی در ابراز تردید در صحت و درستی این یادداشت‌های محرمانه، برخی اعضای دموکرات کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان آمریکا نیز می‌گویند که این یادداشت‌ها دستکاری شده‌اند و آنچه به کاخ سفید ارسال شده، متفاوت از آن چیزی است که در این کمیته بر سر انتشارش رأی‌گیری شده بود.
بر اساس بخش‌هایی از این یادداشت که از حالت محرمانه خارج شده، اف‌بی‌آی و وزارت دادگستری یک قاضی را گمراه کرده‌اند که خارج از حیطه قانونی عمل کند و حکم شنود مکالمات کارتر پیج، از اعضای ستاد انتخاباتی ترامپ، در ماه مارس گذشته را تمدید کند. در واقع اف‌بی‌آی و وزارت دادگستری آمریکا متهم شده‌اند که بر اساس یک گزارش بحث برانگیز اثبات نشده و ارائه آن به قاضی، علیه ترامپ، مجوز شنود گرفته‌اند. آن گزارش را کریستوفر استیل، یک مامور امنیتی سابق انگلیس نوشته بود که گفته شده به سفارش ستاد انتخاباتی هیلاری کلینتون، رقیب ترامپ، تهیه شده است. از سوی دیگر اعضای ارشد حزب دموکرات آمریکا به دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری این کشور هشدار دادند که از یادداشت‌های مناقشه‌برانگیز منتشر شده به عنوان «بهانه‌ای» برای اخراج دادستان ویژه این تحقیقات استفاده نکند. این دموکرات‌ها هشدار دادند که چنین اقدامی از سوی ترامپ می‌تواند به یک بحران قانونی اساسی منجر شود که از زمان نیکسون تاکنون بی‌سابقه بوده است.دموکرات‌ها در مقابل عنوان داشته‌اند که انتشار این یادداشت‌ها با هدف مختل کردن تحقیقات جاری درباره ارتباط ادعایی بین کارزار انتخاباتی ترامپ  و کرملین است. موضوعی که ترامپ همواره آن را رد می‌کند.
ترامپ خطرناک‌ترین انسان
خبر دیگر از آمریکا اینکه «رابرت جی لیفتون»، یکی از معروفترین روانپزشکان آمریکایی در مصاحبه با روزنامه سوئیسی «تاگس آنسایگر» به بررسی وضعیت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا پرداخته و با توجه به بسیاری اقدامات تنش زای وی در طول ریاست جمهوری حدودا یک ساله‌اش در پاسخ به این پرسش که آیا ترامپ از نظر روانی بیمار است؟» گفت: «من وی را به عنوان بیمار مشخص نمی‌کنم. او بیمار نیست اما دارای اختلالات روانی از نوع خطرناکترین و مخرب‌ترین آن است.وی درباره وضعیت روانی ترامپ نیز گفت: «من وضعیت وی را واقعیتی پیچیده می‌نامم. بسیاری از کارشناسان درباره خودشیفتگی وی می‌نویسند که این حقیقتا واضح است. چنین اختلالی منجر به درک واقعیت صرفا با توجه به نیازهای فردی خود می‌شود.
این ویژگی افراد را در دیدن واقعیات بزرگتر کور می‌کند و از شناخت عواقب اقداماتش باز می‌دارد. یکی دیگر از ویژگی‌های ترامپ عدم وجود همدلی است». وی از وجود بسیاری اختلالات شخصیتی در ترامپ سخن گفته و با توجه به تحقیقاتی که وی و همکارانش انجام داده‌اند تصریح کرد که در شخصیت ترامپ یک خشم مخرب عمیق وجود دارد.