kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۵۲۳۸
تاریخ انتشار : ۱۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۵

هشدار بی‌سابقه روسیه به اتباعش در سراسر جهان درباره طرح ویژه آمریکا برای شکار روس‌ها

روسیه ضمن هشدار بی‌سابقه به اتباعش نسبت به سفر به کشورهای خارجی تاکید کرده آمریکا به دنبال یافتن اتباع روسی است تا آنها را در سراسر جهان شکار کند.

 

تنش‌ها در روابط آمریکا و روسیه بار دیگر  به شدت بالا گرفته است. جدیدترین مورد از افزایش این تنش‌ها نیز به «فهرست کرملین»
برمی‌گردد. وزارت خزانه‌داری آمریکا فهرستی را منتشر کرده که متشکل از 114 سیاستمدار و 96 تاجر روس است که ممکن است با تحریم‌های آمریکا روبرو باشند.در این لیست مقامات ارشد روسیه از جمله «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه و «دیمیتری مدودوف» نخست‌وزیر روسیه نیز قرار دارند. وزارت خزانه‌داری آمریکا مدعی شده که انتشار این فهرست به معنی قرار گرفتن نام این افراد در فهرست تحریم نیست، اما رسانه‌های روسیه نوشته‌اند نفرات مندرج در این فهرست ممکن است در آینده مشمول تحریم‌های جدید شوند.
این اقدام وزارت خزانه‌داری آمریکا، واکنش تند مقامات روسیه را به دنبال داشت تا جایی که «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه با‌اشاره به بی‌تفاوتی مسکو به اقدامات خصمانه واشنگتن و ادامه راه خود با وجود اینگونه اقدامات گفت: «واق‌واق سگ‌ها کاروان را متوقف نمی‌کند.»
اما در یک هشدار بی‌سابقه که نشانه بالاگرفتن تنش‌ها بین دو کشور است، وزارت خارجه روسیه با انتشار بیانیه‌ای به شهروندان این کشور هشدار داده زمانی که در کشورهای خارجی هستند با تهدید جدی بازداشت در سایر کشورها به درخواست آمریکا روبرو خواهند شد و احتمالا پس از دستگیری تحویل دولت آمریکا خواهند شد.
در بیانیه وزارت خارجه روسیه همچنین آمده:  «علیرغم درخواست ما برای ارتقای همکاری بین مقام‌های آمریکا و روسیه... سرویس‌های ویژه آمریکا به تلاش‌های خود برای شکار روس‌ها در سراسر جهان ادامه می‌دهند. با توجه به این شرایط، ما قاطعانه از شهروندان روسی می‌خواهیم تا کاملا مراقب و محتاط باشند و در برنامه‌ریزی سفر خود به کشورهای خارجی محتاطانه رفتار کنند.»
بر اساس این گزارش از آغاز 2017 تاکنون بیش از 10 شهروند روس در کشورهای خارجی با درخواست و دخالت آمریکا دستگیر شده‌اند. حداقل 4 شهروند روسی هم به اتهام جرائم سایبری علیه آمریکا در اسپانیا، لتونی و یونان بازداشت شده‌اند. اقدامات آمریکا علیه روس‌هایی که متهم به جرائم سایبری هستند، در سال گذشته به اوج خود رسیده است.هفت شهروند روسی در سال 2017 میلادی در آمریکا و سایر کشورهای خارجی بازداشت یا محکوم شده‌اند. این تعداد به طور میانگین در شش سال قبل از آن به دو نفر در سال رسیده است. وزارت خارجه روسیه به پرونده «استانیسلاو لیسوف»‌اشاره کرده که سال گذشته متهم به ساخت یک ویروس رایانه‌ای شد که مشتریان موسسات مالی را هدف قرار داده و میلیون‌ها دلار خسارت به بار آورده است. وی از اسپانیا به آمریکا مسترد شده است. وزارت خارجه آمریکا هنوز نسبت به بیانیه روسیه واکنش نشان نداده است.