kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۵۰۵۳
تاریخ انتشار : ۱۰ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۰

مدیر سیا: با اطمینان می‌گویم روسیه در انتخابات کنگره آمریکا دخالت خواهد کرد

رئیس‌سازمان جاسوسی آمریکا (سیا) گفته مطمئن است روسیه در انتخابات میان دوره‌ای کنگره آمریکا هم دخالت می‌کند.



آمریکا که ده‌ها سال در جزئی‌ترین امور داخلی سایر کشورها از انتخابات گرفته تا جابه جایی افراد دخالت کرده است حال بیش از یک سال است با جنجال مداخله در انتخابات خود از سوی یک کشور خارجی مواجه شده است..دیدارهای نزدیکان ترامپ با سفیر روسیه در واشنگتن پیش از انتخابات اخیر ریاست جمهوری آمریکا و هک ایمیل‌های کلینتون و مسئولین ستادش در جریان مبارزات انتخاباتی ترامپ و کلینتون، اصلی‌ترین اتهاماتی هستند که به روسیه در راستای کمک به پیروزی ترامپ زده می‌شود. اتهاماتی که هیلاری کلینتون نیز بارها از آن سخن گفته است. طی روزهای اخیر اخباری منتشر شده نشان می‌دهد دادستان ویژه تحقیق قرار است از خود ترامپ نیز دراین باره بازجویی کند. انتخابات میان دوره‌ای کنگره آمریکا قرار است در سال جاری میلادی (2018) برگزار شود و رئیس‌سازمان سیا هشدار داده که، مطمئن است روسیه قصد دارد در این انتخابات نیز مداخله کند.به گزارش ایسنا، «مایک پامپئو»، رئیس‌سازمان سیا در مصاحبه با شبکه خبری بی‌بی‌سی گفته: «به هیچ عنوان شاهد کاهش فعالیت‌های روسیه نبوده‌ایم و در حال حاضر به شدت نگران انتخابات سنا و مجلس نمایندگان آمریکا هستم که قرار است ماه نوامبر(آبان) برگزار شود... من اطمینان دارم که روسیه به اقدامات مداخله‌جویانه خود در انتخابات میان دوره‌ای آمریکا ادامه خواهد داد اما از سوی دیگر نیز مطمئن هستم که ما قادر هستیم انتخاباتی آزاد و عادلانه برگزار کنیم که تلاش‌های روسیه به آن تاثیری نداشته باشد.» بر اساس این گزارش، سازمان سیا به این نتیجه رسیده که مسکو با افشای مکاتبات هک شده حزب دموکرات و انتشار اطلاعات نادرست در شبکه‌های اجتماعی در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ میلادی مداخله کرده است اما دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا بارها تحقیقات «رابرت مولر»، بازرس ویژه رسیدگی به پرونده ادعای دخالت در انتخابات ریاست جمهوری را به عنوان یک «دروغ» و «شکار جادوگر» رد کرده است. پامپئو در ادامه این مصاحبه گفته: «معتقدم که روسیه علیرغم همکاری‌ها در اقدامات مقابله با تروریسم اساسا یک دشمن محسوب می‌شود و هیچگونه کاهش چشمگیری در تلاش‌های این کشور برای خرابکاری در اروپا و آمریکا وجود نداشته است.»
114 سیاستمدار روس در لیست تحریم
همزمان با اظهارات رئیس‌سیا وزارت خزانه داري آمريکا نیز فهرست 114 سياستمدار و 96 نفر از تجار روس را تحت عنوان «گزارش کرملين» منتشر کرد که ممکن است مشمول تحريم هاي آمريکا شوند.کرملين انتشار اين فهرست را در قالب تلاشي براي دخالت در انتخابات رياست جمهوري سال 2018 خود توصيف کرده است. نام اغلب مقامات بلندپايه روسيه در اين فهرست که زمينه را براي اعمال تحريم هاي آمريکا ضد آنها فراهم مي سازد، ذکر شده است.  نام ديميتري مدودف نخست وزير روسيه که از سال 2008 تا 2012 رئيس جمهور روسيه بود نيز در اين فهرست به چشم مي خورد. از جمله اسامي سرشناس ديگر در اين فهرست عبارتند از سرگئي لاوروف وزير امور خارجه، دميتري روگوزين و ارکادي دورکوويچ معاونان نخست وزير، سرگئي شويگو وزير دفاع، ماکسيم اروسخين وزير توسعه اقتصادي، الکساندر نوواک وزير انرژي و آنتون سوليانوف وزير دارايي روسيه.
آمریکایی‌ها می‌گویند انتشار این فهرست به خودی خود به معنی اعمال تحریم‌های جدید علیه این مقام‌ها نیست، هر چند ممکن است راه را برای درنظر گرفتن محدودیت‌هایی علیه آنها یا شرکت‌های مرتبط با آنها در آینده هموار کند. توضیحات خزانه‌داری آمریکا روشن می‌کند که «فهرست کرملین»، فهرست تحریمی نیست. در این سند چنین آمده است: «این گزارش، تنها بنا به رعایت ماده 241 کاتسا تهیه و ارائه شده و به معنی فهرست تحریمی نیست. قرار گرفتن نام افراد یا شرکت‌ها در این گزارش یا ضمایم و پیوست‌های آن را به هیچ نحو نباید به معنی اعمال تحریم‌ها علیه آن افراد یا شرکت‌ها تلقی کرد... قرار گرفتن در این گزارش به معنی این نیست که هر کدام از این‌اشخاص یا سازمان‌ها طبق تصمیم یکی از نهادهای آمریکا واجد ملاک‌ها برای قرار گرفتن در هر کدام از فهرست برنامه‌های تحریمی آمریکا هستند.»خزانه‌داری آمریکا در ادامه تأکید کرده: «هیچ کدام از افراد و شرکت‌ها را به صرف قرار گرفتن نام آنها در «فهرست کرملین» نمی‌توان مشمول محدودیت‌ها یا ممنوعیت‌های جدید کرد. با وجود این، این فهرست کاملاً جدا از هدف‌های تحریمی تهیه نشده و در واقع، طبق متن قانون «کاتسا» نمایندگان کنگره و مقام‌های دولت آمریکا پس از تهیه گزارش مذکور بایستی اثرات و پیامدهای اعمال تحریم علیه افراد مشخص‌شده در فهرست مورد نظر را مورد بررسی قرار دهند- مسئله‌ای که ممکن است به اعمال تحریم علیه برخی از آنها منجر شود.