kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۴۸۷۲
تاریخ انتشار : ۰۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۰:۵۵

فراخوان هیئت تازه تأسیس «اداره حرمین شریفین» برای اداره اماکن مقدس در عربستان

هیئت تازه تاسیس «نظارت بر اداره حرمین شریفین» که اخیرا در مالزی اعلام موجودیت کرده، خواستار مشارکت دولت‌ها و موسسه‌های اسلامی در سراسر جهان برای اداره اماکن مقدس در عربستان شد.

این هیئت روز یکشنبه با انتشار بیانیه‌ای، اعلام کرده، «اکنون که ثابت شده عربستان توان اداره اماکن مقدس را ندارد، لازم است این امکان به صورت بین‌المللی اداره شود.»
به گزارش ایرنا در این بیانیه از سیاست عربستان در استفاده از منابع اسلامی به نفع آل‌سعود، محروم کردن مسلمانان از ادای مناسک به دلایل سیاسی، فساد مالی در جریان توزیع درآمدهای حج و عمره، توزیع ناعادلانه سهمیه‌های حج بین کشورهای اسلامی و عدم اهتمام به تقویت زیر ساخت‌های حج به منظور جلوگیری از حوادث ناگوار نیز انتقاد شده است. این هیئت تازه تاسیس همچنین، با متهم کردن آل‌سعود به «تخریب اماکن تاریخی و اسلامی و تبدیل آن به شهرهایی بدون نماد اسلامی»، از شخصیت‌ها، نهادها و سازمان‌های اسلامی خواست با امضای این بیانیه، تلاش برای اداره بین‌المللی حرمین شریفین را به نتیجه برسانند.
هیئت بین‌المللی «نظارت بر چگونگی اداره حرمین شریفین و اماکن مقدس عربستان» مدتی پس از وقوع فاجعه منا و اوایل سال 2018 در کشور مالزی اعلام موجودیت و در اولین بیانیه خود تصریح کرد که تلاش می‌کند از به کارگیری اراضی مقدس و مناسک حج برای اهداف سیاسی جلوگیری کند. این هیئت همچنین گفته تلاش می‌کند جلوی تکروی عربستان در مدیریت اماکن مقدس را بگیرد به گونه‌ای که بر سلامت حجاج و عمره‌گزاران تاثیر منفی نگذارد. هیئت مذکور هفته گذشته با صدور بیانیه‌ای، عربستان را به سیاسی کاری در برگزاری حج و سلب حقوق قانونی عمره گزاران متهم کرد.
جزئیات تازه از چگونگی آزادی میلیاردر سعودی
از سوی دیگر روز شنبه رسانه‌ها از آزادی ولید بن طلال میلیاردر معروف سعودی خبر دادند. این شاهزاده سعودی که ثروتمندترین مرد عرب است، به بهانه مبارزه با فساد و با دستور بن سلمان و به همراه ده‌ها شاهزاده و مقام دیگر سعودی بازداشت شده بود. پس از اینکه «بن طلال» طی مصاحبه‌ای با رویترز گفت در مدت بازداشتش شکنجه نشده است، مجتهد، شاهزاده افشاگر سعودی اعلام کرد، شرط آزادی وی، اعلام همین جمله بوده است! مجتهد، فعال توييتري مشهور عربستان نوشته: «بن سلمان تصميم گرفت از رويترز بخواهد که با وليد بن طلال مصاحبه اي ترتيب دهد تا گزارش بي‌بي‌سي را که متضمن شکنجه بن طلال در بازداشت بوده است، تکذيب کند.
بن سلمان چندين بار از رويترز درخواست کرد اما اين خبرگزاري نپذيرفت تا اين که دو روز پيش، همه از موافقت رويترز با اين درخواست غافلگير شدند. به وليد بن طلال نيز گفته شد اگر درباره روزهاي بازداشتش خوب صحبت کند، آزاد مي‌شود و در واقع شرط آزادي‌اش تکذيب گزارش بي‌بي‌سي بود.» آزادي شماري از شاهزادگان و تجار برجسته سعودي آن هم دو روز پس از مصاحبه بي‌سابقه وليد بن طلال با خبرگزاري رويترز، نشان مي‌دهد اين مصاحبه در چارچوب معامله با مقامات عربستان صورت گرفته است.
یکی از قوی‌ترین احتمالات درباره چرایی بازداشت این شاهزادگان، پر کردن خزانه خالی عربستان از ثروت آنهاست که در طول سه سال جنگ یمن و ریخت و پاش‌های بن سلمان، خالی شده بود. دادستان عربستان گفته از محل بازداشت این افراد، چیزی بالغ بر 100 میلیارد دلار جمع‌آوری کرده‌اند! هرچند، قلع و قمع شدن مخالفان نیز می‌تواند، انگیزه خوبی برای بن سلمانی باشد که در فکر تاج و تخت است.