kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۴۵۵۴
تاریخ انتشار : ۰۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۱:۳۷
رسانه‌های عربی فاش کردند

گوانتاناموی 3 هم از راه رسید! عربستان در مرز یمن شکنجه‌گاه دایر کرده است

چند ماه پس از اینکه فاش شد، امارات متحده عربی در یمن زندان مخوفی شبیه به زندان گوانتانامو دایر کرده حالا خبر رسیده، سعودی‌ها نیز در مناطق مرزی یمن، شکنجه‌گاه مخوفی را به راه انداخته‌اند که بی‌شباهت با زندان گوانتانامو نیست.

رسانه‎ها و نهادهای حقوق‌بشری پس از افشاگری مسئله زندان گوانتانامویی امارات در یمن، اکنون از گوانتاناموی عربستان و زندان سری در مرزهای عربستان و یمن پرده برداشته‎اند. این زندان را می‌توان نسخه 3 گوانتانامو نامید چرا که پیش از این آمریکا در خاک کوبا زندان گوانتانامو را تشکیل داده و امارات نیز با الهام از این مدل، چنین زندان مخوفی را در امارات دایر کرده بود.طبق گزارش‌هایی که از این زندان درز کرده، در این زندان‎ها «سربازان و افسران» وابسته به دولت مستعفی یمن به ریاست عبد ربه منصور هادی توسط نظامیان سعودی شکنجه می‌شوند. این زندان‌ها مشخصا در ورودی مرزی «الخضراء» قرار دارند و با هدف گرفتن اعتراف از زندانیان درباره محل اختفای سلاح و اختلافات بین فرماندهان نظامی، تاسیس شده‌اند. روزنامه قطری العربی جدید چاپ لندن در این باره گزارش داده که افسران و نظامیان دولت مستعفی یمن بیش از یک سال است که در این زندان مخفی هستند، این در حالی است که نظامیان سعودی در ابتدای ماه میلادی سال جاری بیش از 17 «سرباز و افسر» وابسته به ائتلاف دولت مستعفی یمن را پس از دو ماه زندانی، آزاد کردند.  فعالان حقوق‌بشری هم می‌گویند زندانیان یمنی در معرض انواع و اقسام شکنجه به دست نظامیان سعودی قرار دارند و این شکنجه‎ها زیر نظر پلیس نظامی ویژه نیروی زمینی عربستان صورت می‎گیرد. فعالان حقوقی یمن خواستار دخالت فوری جامعه جهانی برای توقف عملیات شکنجه سیستماتیک نظامیان سعودی، برای نجات جان ده‎ها سرباز و افسر وابسته به دولت مستعفی یمن شده‌اند. در گزارش‎های رسانه‎ای برخی از پایگاه‎های خبری عرب زبان آمده: «برخی از این زندانیان دچار حالات و صدمات روحی و روانی در داخل زندان‌های انفرادی شدند.»
حامیان جنگ عربستان علیه یمن از وجود چنین زندان‎هایی ابراز تعجب کردند و تعجب آنها بیشتر از این جهت است که نظامیان یمنی وابسته به دولت مستعفی یمن به ریاست عبد ربه منصور هادی در این زندان‎ها بازداشت هستند. طبق آمار اعلام شده، بیش از 40 افسر و سرباز وابسته به دولت مستعفی یمن در گوانتاناموی عربستان به سر می‏‌برند. مجله انگلیسی اکونومیست هم گزارش داده که 40 افسر بازداشت شده وابسته به دولت مستعفی یمن کسانی هستند که سلاح‌‌ها و اطلاعات نظامی را به انصارالله می‎فروشند و همین مسئله باعث بازداشت نظامیان و افسران یمنی در زندان‎های سعودی شده است.