kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۴۳۴۶
تاریخ انتشار : ۰۲ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۱

این کشتی، نماد تحقیر آمریکا در کره‌شمالی است (پرونده)

امروز پنجاهمین سالگرد افتادن کشتی جاسوسی آمریکا و خدمه‌اش در دام کره شمالی است. اقدامی که در آن زمان به شدت باعث تحقیر واشنگتن شد و اکنون این کشتی آمریکایی به عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری کره شمالی در معرض دید عموم قرار گرفته است.

 

در 23 ژانویه 1968 کره شمالی به کشتی جاسوسی «یو اس اس پوئبلو» حمله کرد و کشتی و خدمه‌اش را که در حال انجام ماموریت در آب‌های بین‌المللی در شبه جزیره کره بودند، به اسارت گرفت. در این حمله یکی از کارکنان کشتی کشته شد و 82 تن دیگر به مدت یک سال در زندان‌های کره شمالی زندانی شدند. به گزارش دیلی میل، این اتفاق بحرانی را همزمان با جنگ سرد بین دو بلوک شرق و غرب در پی داشت و حتی به تهدید حمله هسته‌ای به کره شمالی انجامید.
پنجاهمین سالگرد این رویداد تحقیرآمیز برای آمریکا حکایت از خصومت نیم قرنی این دو کشور با هم دارد و نشان می‌دهد، اگرچه در یک سال اخیر که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا شده، جنگ لفظی پیونگ یانگ واشنگتن به طرز فوق‌العاده‌ای شدت گرفته، اما تاریخ دو کشور رویارویی‌های جدی‌تر از حال حاضر را هم شاهد بوده است.
این اتفاق همچنین نشان می‌دهد خانواده کیم که اکنون سومین نسل از این خانواده در کره شمالی بر سر قدرت است، افراد غیرقابل پیش‌بینی هستند و در دوران جنگ سرد که هم اتحاد جماهیر شوروی و هم آمریکا توافق کرده بودند، کاری به کشتی‌های جاسوسی همدیگر نداشته باشند، آمریکا به‌اشتباه تصور می‌کرد، پیونگ یانگ هم از این قوانین تبعیت خواهد کرد اما این اتفاق نیفتاد و برای نخستین بار در تاریخ آمریکا یکی از کشتی‌های جاسوسی این کشور به دست یک کشور خارجی (کره شمالی) افتاد. مشابه این اتفاق امروز هم ممکن است بیفتد و در شرایطی که اکثر تحلیلگران و ناظران می‌گویند جنگ هسته‌ای بین آمریکا و کره شمالی رخ نمی‌دهد، پیونگ یانگ در اقدامی غیرقابل پیش‌بینی در بروز این جنگ پیش‌دستی کند.
پیونگ یانگ اعلام کرده تا زمانی که خطری از سوی آمریکا یا کشورهای دیگر تهدیدش نکند دست به حمله موشکی نخواهد زد، اما تهدیدهای مکرر آمریکا و به خصوص جنگ لفظی ترامپ علیه این کشور موجب شده تحلیلگران وقوع یک جنگ همه‌جانبه را دور از انتظار ندانند.