kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۳۷۵۰
تاریخ انتشار : ۲۵ دی ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۱

دوحه: امارات و عربستان آماده حمله به قطر می‌شوند



سرویس خارجی-
همزمان با انتشار خبر دستگیری یک مقام رسمی قطری در امارات! دوحه با اعلام اینکه، عربستان و امارات درصدد حمله نظامی به قطر هستند، از این دو کشور به شورای امنیت سازمان ملل شکایت کرد.
عربستان، امارت، بحرین و مصر از خرداد ماه سال جاری روابط خود با قطر را با این اتهام که، «دوحه از تروریست‌ها حمایت می‌کند» قطع کرده و این کشور را به محاصره کامل خود درآورده اند. از آن زمان، هر چند تلاش‌هایی برای کاهش اختلافات بین این کشورها آغاز شده اما به نظر می‌رسد امیدی به عادی‌سازی روابط دو طرف وجود ندارد چرا که امارات و عربستان اقدامات خود علیه قطر را همچنان ادامه داده‌اند. حالا شبکه تلویزیونی الجزیره اعلام کرده «شیخ عبدالله بن علی آل ثانی» از اعضای خاندان حاکم در قطر پس از سفر به امارات، از سوی نیروهای امنیتی ربوده شده است. بر اساس این گزارش، این فرد موفق شده فیلم کوتاه ویدئویی از خود منتشر کرده و اعلام کند، مسئولان ابوظبی بعد از دیدار او با محمد بن زاید ولیعهد ابوظبی، وی را بازداشت کرده‌اند. چند ساعت بعد این فیلم، از یوتیوب حذف و امارات نیز اعلام کرد، عبدالله بن علی آل ثانی، میهمان آنهاست و آزادانه در امارات تردد می‌کند! دولت قطر گفته اوضاع را از نزدیک زیر نظر دارد.طبق گزارش‌های منتشر شده، شیخ عبدالله بن علی آل ثانی در این فیلم ویدئویی، بازداشت‌کنندگان را مسئول کامل سلامت خود دانسته و گفته: «من میهمان محمد بن زاید(ولیعهد ابوظبی) بودم اما الان در وضعیت مهمان به سر نمی‌برم بلکه در وضعیت بازداشت قرار دارم و نگران هستم که برای من حادثه بدی اتفاق بیفتد و قطر را در این باره سرزنش کنند. می‌خواهم به شما بگوییم که قطر کاملا از هرگونه حادثه احتمالی برای من، مبرا است... من میهمان محمد بن زاید هستم و هرچیزی برایم اتفاق بیفتد، این شخص مسئول است.» «لولوة الخاطر» سخنگوی وزارت خارجه قطر به خبرگزاری رسمی این کشور گفت: «با توجه به قطع همه وسائل ارتباطی با دولت امارات، قضاوت قاطع درباره پیشینه آنچه روی داده و جزئیات آن دشوار است.» برپایه این گزارش، رسانه‌های گروهی کشورهای محاصره‌کننده قطر (بحرین، مصر، عربستان، امارات) توجه زیادی به شیخ عبدالله کرده و به نقل از او اظهاراتی را علیه دوحه منتشر کرده‌اند. مثلا اعلام می‌کردند شیخ عبدالله چند ماه پیش در کنار شاه و ولیعهد سعودی دیده شد و خودش را در ریاض به عنوان مخالف شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر معرفی کرده بود.
امارات و عربستان در اندیشه حمله نظامی به قطر
در کنار این خبر به نظر می‌رسد امارات و عربستان به دنبال اجرای نقشه‌هایی در مورد قطر هستند. در همین ارتباط «علیاء أحمد بن سیف آل ثانی» نماینده دائمی قطر در سازمان ملل با اشاره به شکایت قطر به سازمان ملل و شورای امنیت درباره نقض حریم هوایی قطر توسط یک هواپیمای باربری نظامی امارات، گفت که دوحه اطلاعاتی درباره طرح امارات و عربستان برای هدف قرار دادن تأسیسات و اهداف نظامی در داخل خاک قطر در اختیار دارد. آل ثانی افزود که دوحه در نامه‌های جداگانه‌ای به دبیرکل سازمان ملل و رئیس شورای امنیت اعلام کرد که ساعت 10 صبح سوم ژانویه 2018 (13 دی ماه) یک فروند هواپیمای باربری نظامی امارات وارد حریم هوایی قطر شده و بدون کسب اجازه از مسئولان مربوطه قطر، بر فراز منطقه اقتصادی آن به پرواز درآمده است. طبق گزارش وبگاه «اسکای پرس»، نماینده قطر در سازمان ملل با اشاره به اینکه دوحه اطلاعاتی درباره طرح امارات و عربستان برای هدف قرار دادن تأسیسات و اهداف نظامی در داخل خاک قطر در اختیار دارد، گفت که هواپیمای اماراتی پس از پرواز بر فراز قطر وارد حریم هوایی بحرین شد و در آنجا فرود آمد.