kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۳۶۶۷
تاریخ انتشار : ۲۴ دی ۱۳۹۶ - ۲۱:۳۷

ارتش عراق به کمک نیروهای عشایر مناطق مرزی اردن و عربستان را هم پاکسازی کرد



 
  نیروهای ارتش و بسیج مردمی عراق به کمک عشایر مسلح استان «الانبار»، مناطق صحرایی این کشور در مرزهای اردن و عربستان را از لوث عناصر تروریستی، پاکسازی کردند.
استان «الانبار» که یک‌سوم خاک عراق را تشکیل می‌دهد و دارای مناطق صحرایی بسیار وسیعی است، طی روزهای گذشته شاهد عملیات مشترک ارتش، بسیج و نیروهای عشایر علیه پس‌مانده‌های داعش بوده است و این عملیات همچنان ادامه دارد.
به گزارش فارس، تا ظهر دیروز بیش از 80 درصد مناطق بیابانی استان الانبار در مجاورت مرزهای دو کشور اردن و عربستان از لوث عناصر داعش پاکسازی شد و احتمالا تاکنون کل مناطق صحرایی مذکور پاکسازی شده است.
به گفته «نعیم الکعود» رئیس کمیسیون امنیتی در شورای استانداری «الانبار» عراق، تجهیزات به جا مانده از داعش، که در زیر زمین مناطق مرزی پنهان شده بود، نابود و چهار خودروی بمب‌گذاری شده هم منهدم شد. تجهیزات مذکور به گونه‌ای در زیر زمین جاسازی شده بودند که نیروی هوایی عراق نمی‌توانست به راحتی، آنها را کشف و منهدم کند. در عملیات زمینی نیز همکاری اهالی اگر نمی‌بود، محل‌های مذکور کشف نمی‌شدند. مرزهای عربستان و اردن طی سال‌های اخیر محل عبور عناصر تکفیری و تجهیزات آنها به داخل عراق بوده است.
«حیدر عبادی» نخست‌وزیر عراق و فرمانده کل نیروهای مسلح این کشور آذرماه گذشته رسما آزادی عراق را از سلطه عناصر داعش اعلام کرده بود. با این حال،‌ پاکسازی برخی مناطق کوهستانی، صحرایی و  دورافتاده از بازمانده‌های داعش، همچنان ادامه دارد.
استان نینوا
از استان نینوا نیز خبر رسید، نیروهای ارتش عراق در حالی‌که از هوا حمایت می‌شدند، پاکسازی منطقه «البوسیف» در جنوب موصل را آغاز کردند.
به گزارش تسنیم، «عبدالسلام الجبوری» از فرماندهان ارتش عراق گفت که نیروهای عملیاتی، پیشروی خود را برای پاکسازی منطقه «البوسیف» آغاز کردند. در این عملیات، شش تروریست وابسته به داعش در منطقه «حمام‌العلیل» به هلاکت رسیدند.
از شهر کاظمین نیز خبر رسید، یک تروریست وابسته به داعش پس از آنکه نتوانست وارد محدوده زائران کاظمین شود، بمب همراه خود را در میدان «عدن» این شهر منفجر کرد. این انفجار، شهادت سه غیرنظامی و جراحت 9 تن دیگر را به دنبال داشت.
تشکیل ائتلاف‌های جدید
در حالی که عراق دارد خودش را برای انتخابات پارلمانی 25 اردیبهشت آماده می‌کند، ائتلاف‌های سیاسی جدیدی در این کشور، در حال شکل‌گیری است. «حیدر عبادی» از تشکیل «ائتلاف‌النصر» تحت ریاست خود خبر داد و از همه عراقی‌ها خواست به این «ائتلاف ملی و فراطایفه‌ای» بپیوندند.
به گزارش تسنیم، عبادی گفت: این ائتلاف در مسیر حفاظت از پیروزی‌ها، حراست از خون شهدا و مبارزه با فساد و با تاکید بر توانمندی‌های مردم، تشکیل شده است.
تشکیل ائتلاف‌النصر،‌ پیشنهاد رهبران «حزب‌الدعوه» بوده است. «نوری مالکی» نخست‌وزیر سابق عراق هم در راس «ائتلاف دولت قانون» در انتخابات آینده عراق شرکت خواهد کرد.
در این میان، «هادی عامر» دبیرکل سازمان «بدر» عراق نیز با هدف شرکت در انتخابات، «ائتلاف‌الفتح» را تشکیل داده است. اغلب گروه‌های زیرمجموعه بسیج مردمی و 15 حزب سیاسی به «الفتح» پیوستند.
بر اساس اعلام کمیسیون عالی مستقل انتخابات در عراق، تاکنون 206 تشکل انتخاباتی و 32 ائتلاف سیاسی در این کمیسیون ثبت‌نام کرده‌اند. پارلمان عراق 328 کرسی دارد.