kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۳۶۶۳
تاریخ انتشار : ۲۴ دی ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۹

پیامک وحشت در هاوایی مردم از ترس حملات کره‌شمالی از خانه‌ها‌گریختند



 
  ارسال ‌اشتباهی پیامکی با مضمون «موشک اتمی کره شمالی در راه هاوایی است» به گوشی‌های تلفن همراه ساکنان این جزیره آمریکایی، موجی از وحشت را برای مردم به همراه آورد. گزارش شده مردم در حالی که صدای آژیر خطر  هم به صدا در آمده بود، از خانه‌های خود‌گریختند.
مقام‌های ایالت هاوایی آمریکا روز شنبه «به طور‌ اشتباهی» اقدام به ارسال پیامک هشدار حمله با موشک هسته‌ای به این مجمع‌الجزایر کرده و باعث وحشت و سردرگمی فراوان مردم شدند. برخی از مردم به حدی وحشت‌زده شده بودند که تا مدتی در جوی آب پناه گرفته بودند. این هشدار حدود ساعت ۸ صبح به وقت محلی فرستاده شد اما مردم تا ساعت‌ها حاضر به بازگشت به خانه‌هایشان نبودند.
ایسنا در این باره به نقل از راشاتودی نوشته، مقام‌های آمریکایی در این‌باره گفته‌اند هشداری که درخصوص حمله هسته‌ای به هاوایی منتشر شد ‌اشتباه بوده است. در این هشدار که با پیام کوتاه به تلفن‌های همراه فرستاده شد آمده بود: «یک موشک بالستیک شلیک شده به سمت هاوایی ما را تهدید می‌کند. در جست‌وجوی فوری پناهگاه باشید. این یک مانور نیست.» پس از این هشدار، خط تلفن‌های اضطراری به حدی ‌اشباع شد که تقریبا مسدود شدند.
یکی از اهالی جزیره هاوایی در این‌باره گفته، این ۲۲ دقیقه وحشتناک‌ترین زمان عمر من بود و من حتی نتوانستم به اپراتور تلفن اضطراری ۹۱۱ وصل شوم و ما دائما صدای آژیر خطر را می‌شنیدیم و به سمت پناهگاه فرار کردیم.
کمی بعد از اعلام وضعیت خطر، مقام‌های سازمان دفاع مدنی هاوایی در پیامی مجدد به مردم اطمینان دادند که پیام اول ‌اشتباه بوده است اما ظاهرا پیام تصحیح شده با تاخیر طولانی به دست برخی شهروندان می‌رسد.
«تولسی گابارد»، نماینده ایالت هاوایی در این‌باره گفته، «این فقط یک هشدار ‌اشتباه بود و هیچ‌گونه موشکی در مسیر هاوایی نیست. من نزد مقام‌ها تایید کرده‌ام که هیچ موشکی به سمت ما شلیک نشده است.»
سازمان مدیریت وضعیت اضطراری هاوایی اما در توجیه این افتضاح اعلام کرده، یکی از کارمندانش به هنگام تحویل پست خود دکمه‌ای را به ‌اشتباه در کامپیوتر کلیک کرده که بر اثر آن از طریق موبایل و رادیو تلویزیون به مردم این هشدار ‌اشتباه فرستاده شده است و در بخش‌هایی از هاوایی آژیر خطر هم به صدا درآمد. مدیر سازمان مدیریت وضعیت اضطراری هاوایی به همراه فرماندار این ایالت از بابت این اتفاق عذرخواهی کرده‌اند اما بنا بر اعلام بی‌بی‌سی، مردم وحشت‌زده، حاضر به پذیرفتن این عذرخواهی نیستند.