kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۳۵۹۸
تاریخ انتشار : ۲۳ دی ۱۳۹۶ - ۲۱:۴۷
با گذشت 6 روز از آغاز طرح

سود سهام عدالت برخی مشمولان هنوز پرداخت نشده است





 رئیس‌جمهور دوشنبه هفته قبل دستور پرداخت سود سهام عدالت را صادر کرد، اما با گذشت شش روز، هنوز برخی بانک‌ها سود را به حساب مشمولان واریز نکرده و در حسابهای خود نگه داشته‌اند.
به گزارش خبرگزاری مهر، دوشنبه هفته گذشته بود که حسن روحانی، رئیس‌جمهور با حضور در وزارت اقتصاد، دستور داد تا سود سهام عدالت به حساب مشمولان واریز شود. موضوعی که حداقل، وعده‌اش تا پایان شهریورماه با مردم بسته شده بود و به دلیل عدم برگزاری به موقع برخی مجامع شرکت‌های مشمول سهام عدالت، کار تا دی ماه، به تعویق افتاد.
یک روز بعد یعنی سه‌شنبه نوزدهم دی ماه بود که میرعلی‌اشرف عبدالله پوری حسینی، رئیس‌سازمان خصوصی‌سازی با حضور در جمع خبرنگاران، جزئیات بیشتری از ارایه سود سهام عدالت را مطرح کرد و البته به این نکته ‌اشاره کرد که از صبح همان روز، واریز سود به حساب مشمولان آغاز شده است. در واقع، از روز قبل یعنی دوشنبه، هجدهم دیماه، سود سهام عدالت به حساب بانک‌های عامل واریز شده بود و سازمان خصوصی‌سازی، کار را به صورت کامل انجام داده بود؛ اما بخش عملیاتی یعنی واریز سود به حساب مشتریان به دلیل برخی مسائل فنی و اینکه دستگاههای خودپرداز به خاطر مراجعات مردم دچار مشکل در پاسخگویی به نیازهای روزانه مراجعان نشود، به تدریج واریز شد.
اکنون شش روز از آغاز توزیع سود سهام عدالت از سوی بانک‌ها می‌گذرد و هنوز مشمولانی که کد شبای برخی از بانک‌ها را اعلام کرده‌اند، سود خود را دریافت نکرده‌اند. این در حالی است که انتظار این چنینی برای دریافت مبلغی اندک که حداقل 26 هزار و 600 تومان و حداکثر ۵۰ هزار تومان است، چندان خوشایند نیست و به نظر می‌رسد که بانک‌ها باید هرچه سریعتر، پرداخت سود سهام عدالت را به کام مردم شیرین کنند.
این در حالی است در زمانی که دولت اعلام کرد مشمولان کد شبای خود را به سامانه سهام عدالت اعلام نمایند، رقابت فشرده و تنگاتنگی همراه با تبلیغات گسترده از سوی بانک‌ها آغاز شد تا شماره شبای حساب هر کسی را که در بانک آنها گشایش حساب کرده است را از طریق پیامک یا اطلاع‌رسانی‌های متنوع صادر نمایند.مسعود کرباسیان؛ وزیر اقتصاد در پاسخ به این سؤال که چرا با گذشت شش روز هنوز برخی مشمولان، سود سهام عدالت خود را دریافت نکرده‌اند، گفت: علت این امر را از سازمان خصوصی‌سازی جویا خواهم شد.
وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: البته ۱۴ میلیون نفر هنوز کد شبای خود را به سازمان خصوصی‌سازی و سامانه سهام عدالت اعلام نکرده‌اند که بر این اساس ممکن است برخی مشمولان که هنوز سودی دریافت نکرده‌اند، در زمره این ۱۴ میلیون نفر باشند.
گفتنی است ، کند و کم تحرک کار کردن به یک رویه در دولت‌های یازدهم و دوازدهم تبدیل شده و هزینه‌های اقتصادی – اجتماعی سنگینی بر دوش کشور نهاده است.