kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۳۰۹۸
تاریخ انتشار : ۱۷ دی ۱۳۹۶ - ۲۱:۲۴

اسلام‌آباد پایان روابط پاکستان با آمریکا را رسماً اعلام کرد


 
 
 
  وزیر خارجه پاکستان رسماً از پایان روابط این کشور و آمریکا خبر داد.
«خواجه آصف» که طی روزهای اخیر واکنش‌های شدیدی به توئیت‌های اهانت‌آمیز «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا نشان داده بود، پایان همراهی این کشور با آمریکا در جنگ علیه تروریسم را رسماً اعلام کرد. آصف این را هم گفت که: «ارتباط ما با آمریکا تمام شده است.»
ترامپ در توئیتر خود نوشته بود: «آمریکا از روی بی‌فکری، ظرف 15 سال گذشته بیش از 33 میلیارد دلار درقالب کمک، در اختیار پاکستان قرار داده و آنها با احمق پنداشتن رهبران آمریکا، هیچ چیز جز فریب و دروغ تحویل نداده‌اند. آنها با اندکی کمک، پناهگاه دراختیار تروریست‌هایی قرار می‌دهند که آمریکایی‌ها را در افغانستان شکار می‌کنند.»
خواجه آصف اخیراً گفته بود آمریکا مثل دوستی می‌ماند که دائم خیانت می‌کند و نباید به این کشور اعتماد می‌کردند.
به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، خواجه آصف سپس، در گفت‌وگو با روزنامه «وال‌استریت ژورنال» گفت: «ائتلاف ضدتروریستی پاکستان با آمریکا پایان می‌یابد. این اقدام، به خاطر قطع کمک‌های آمریکا به پاکستان، صورت می‌گیرد.» وزیر خارجه پاکستان تصریح کرد: «همراهی اسلام‌آباد با واشنگتن در جنگ افغانستان، اشتباه بسیار بزرگی بود که مرتکب آن شده‌ایم و به همین دلیل است که کشورمان درگیر حملات تروریستی فراوان شد.»
آصف تاکید کرد: «اینک هیچ ائتلاف و اتحادی با آمریکا نداریم، زیرا کاخ سفید علیه ما مواضعی اتخاذ کرد که هیچ‌گاه دو کشور متحد نباید نسبت به هم داشته باشند.»
وی گفت: «تصور می‌کنم با شرایط ایجاد شده، دیگر هیچ همکاری و اتحادی بین پاکستان و آمریکا ایجاد نخواهد شد.»
وزیر خارجه پاکستان در رابطه با میزان تاثیر قطع کمک‌های آمریکا هم گفت: «قطع کمک‌های مالی کاخ سفید به اسلام‌آباد هیچ اهمیتی ندارد، زیرا مدت‌ها است که درمورد آن چاره‌جویی کرده‌ایم و اینک جایگزین‌های بهتری داریم.»
وی «پرویز مشرف» رئیس‌جمهور پیشین پاکستان را «عامل مشکلات کنونی پاکستان» دانست و گفت: «تصمیم اشتباهی که در زمان او گرفته شد، باعث بروز مشکلات مختلفی برای پاکستان شده است.»پاکستان در سال 2001 خود را متحد آمریکا در جنگ علیه تروریسم اعلام کرد و زمینه لشکرکشی آمریکا و متحدانش به افغانستان را فراهم نمود.
این اتحاد علاوه بر اینکه خشم مردم پاکستان را برانگیخت، موجی از ترور و وحشت را با خود برای مردم پاکستان، به ارمغان آورد. «عمران‌خان» رهبر حزب «تحریک انصاف» پاکستان نیز گفت: «اگر از آمریکا پول نمی‌گرفتیم، امروز درمقابل آن ذلیل نمی‌شدیم.»در این میان، پهپادهای آمریکایی نیز با حمله به مناطق مسکونی در نوار قبایلی شمال غرب پاکستان، جان صدها غیرنظامی بی‌گناه را گرفته‌اند.
رویکرد جدید آمریکا نسبت به متحدان خود در منطقه، دوستان قدیمی این کشور مثل امارات، عربستان و اردن را نیز نگران کرده است.آمریکا مدعی است که پاکستان از تروریست‌ها در افغانستان، حمایت می‌کند. اسلام‌آباد نیز این اتهام را رد می‌کند.«جیمز ماتیس» وزیر دفاع آمریکا گفته، اگر پاکستان کمک‌های خود به تروریست‌ها را قطع کند، آمریکا کمک‌های خود به پاکستان را از سر می‌گیرد.
اما، به نظر می‌رسد که پاکستان قصد دارد سیاست خارجی خود را به صورت راهبردی تغییر دهد و به جای تکیه به غرب، به چین و دیگر کشورهای غیرغربی تکیه کند. در همین رابطه، وزیر دفاع سابق پاکستان و عضو ارشد حزب «نواز» تاکید کرد: «پاکستان اینک تنها نیست و متحدان خوبی در منطقه دارد و آنها به ما کمک می‌کنند تا از آمریکا فاصله بگیریم.»
هشدار نیویورک‌تایمز
روزنامه آمریکایی «نیویورک‌تایمز» اما در ارتباط با قطع روابط میان آمریکان و پاکستان، زنگ هشدار را به صدا درآورد و اعلام کرد: «روابط بد با پاکستان، سبب ایجاد خسارت برای آمریکا خواهد شد.»
در گزارش این روزنامه آمده است: «لغو کمک‌های مالی به پاکستان، سودی برای آمریکا ندارد و ترامپ نباید با این اقدام به منافع آمریکا ضرر برساند.»
این رسانه اعتراف کرده است: «آمریکا بدون کمک پاکستان، نمی‌تواند با تروریسم موجود در منطقه مبارزه کند، بنابراین نباید به تنش با اسلام‌آباد دامن بزند.»
علاوه بر این، تمام نظامیان آمریکایی که قصد اعزام به افغانستان را دارند باید از آسمان پاکستان عبور کنند و حتی وسایل و تجهیزات نظامی هم‌ ازطریق بندر کراچی و خاک پاکستان وارد افغانستان می‌شود، قطع همکاری با پاکستان می‌تواند خسارت‌های فراوانی را به اقتصاد آمریکا وارد کند. این روزنامه افزود: ازسوی دیگر، قطع روابط با پاکستان، کاملا به سود چین است، زیرا پکن بدون داشتن هیچ رقیبی می‌تواند به موقعیت استراتژیک پاکستان دست پیدا کند.
به نظر می‌رسد کاخ سفید درمورد پاکستان کاملا سردرگم شده است.  سیاستمداران پاکستانی بارها اعلام کرده‌اند که اهمیتی برای کمک‌های آمریکا قائل نیستند و طی سال‌های اخیر متحدان خوبی در منطقه پیدا کرده‌اند.