kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۳۰۹۶
تاریخ انتشار : ۱۷ دی ۱۳۹۶ - ۲۱:۲۳

تجمعات ضد سعودی در ریاض علیه سیاست‌های ریاضتی بن سلمان آغاز شد


 
 
 
  سیاست‌های ریاضتی پادشاه سعودی همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد، باعث بروز اعتراض‌های خیابانی در این کشور شد. برخی منابع خبری نوشته‌اند، صدها نفر از مردم عادی عربستان در اعتراض به سیاست‌های ریاضتی بن‌سلمان در ریاض تجمع کرده‌اند.
دستورات اخیر پادشاه سعودی مبنی بر افزایش قیمت بنزین تا 128 درصد و اخذ مالیات بر ارزش افزوده به میزان پنج درصد باعث بروز اعتراضاتی در بین مردم عربستان شده است. چرا که درآمدهای نفتی هنگفت عربستان با خوشگذرانی شاهزاده‌های سعودی ته کشیده و مردم عادی عربستان باید هزینه جبران کسری بودجه این کشور را بپردازند. شدت اعتراضات در شبکه‌های مجازی به حدی بوده که پادشاه سعودی با هدف کنترل اعتراض‌ها دستور داد تا در ازای گرانی معیشتی، ماهانه 1000 ریال سعودی (حدود یک میلیون و صدهزار تومان)‌ فقط به مدت یک سال، به کارمندان و نظامیان و مبلغ 500 ریال به بازنشستگان (سازمان بازنشستگان کشوری و تأمین اجتماعی) پرداخت شود.  شاه سعودی در دستوری دیگر علاوه‌بر مبلغ اضافه ماهانه به مدت یک سال که از اول سال 2018 به حقوق نظامیان واریز می‌شود، مبلغ 5000 ریال (حدود پنج میلیون وپانصد هزار تومان) به نظامیان مشغول خدمت در مرز جنوبی [در مرز با یمن] پاداش تخصیص داد. اما این اقدامات ظاهرا در کاهش اعتراضات بی‌تاثیر بوده است.
در همین ارتباط خبر رسیده خیابان اصلی نزدیک کاخ پادشاهی در ریاض شاهد تظاهرات صدها تن بوده که بیشترشان نیز جزو شهروندان عادی هستند که علیه تحمیل مالیات و لغو یارانه‌ ماهانه تظاهرات کرده‌اند. روزنامه «الشرق» قطر نیز در این باره اعلام کرد، «شکایت‌های مردم و مهاجران خارجی ساکن عربستان به خاطر گرانی و حقوق و دستمزدهای پایین از بیش از دو سال پیش تاکنون در کشور نفت‌خیز عربستان ادامه دارد.»
کاربران سعودی در شبکه‌های اجتماعی نیز هفته گذشته دو هشتگ با عنوان «رسما قیمت بنزین بالا رفت» و «حقوق و دستمزد کفایت نمی‌کند» به راه انداختند. کاربران در این هشتگ‌ها از بی‌توجهی مسئولان سعودی به خواسته‌های مردم و اعمال ریاضت اقتصادی انتقاد کردند.
اعتراض شاهزاده‌ها
در همین ارتباط علاوه‌بر موج اعتراضات مردمی برخی از شاهزادگان نیز علیه سیاست‌های محمد بن سلمان اعتراض کرده و دستگیر شدند. دادستان کل عربستان از بازداشت 11 شاهزاده و انتقالشان به زندان الحائر به اتهام «مختل کردن نظم عمومی» خبر داده است. به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رسمی عربستان(واس)، دادستان کل عربستان در بیانیه‌ای اعلام کرده که این 11 شاهزاده در کاخ پادشاهی تجمع کرده و خواهان لغو دستور پادشاه درباره توقف پرداخت قبض آب و برق شاهزادگان از بیت‌المال و پرداخت جریمه نقدی حکم قصاصی شدند که در حق یکی از پسرعموهایشان صادر شده است. برخی منابع تعداد شاهزاده‌های بازداشت شده را 17 تن اعلام کرده‌اند.
با وجود این اخبار، خبرهای دیگری نیز منتشر شده مبنی بر اینکه محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان دستور بازداشت شاهزاده ترکی بن محمد بن سعود الکبیر و شاهزاده بندر بن محمد بن سعود الکبیر را صادر کرده و نیروهای عربستانی به کاخشان حمله و آنها را بازداشت کرده‌اند در نتیجه برخی شاهزادگان خاندان سعودی در مقابل کاخ پادشاهی ریاض تجمع کرده‌اند.