kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۳۰۹۵
تاریخ انتشار : ۱۷ دی ۱۳۹۶ - ۲۱:۲۳

آغاز بازسازی حلب با 138 میلیون دلار بودجه، مردم سوریه آستین‌ها را بالا زدند


 
 
 
  با اختصاص 138 میلیون دلار از سوی دولت دمشق برای بازسازی شهر «حلب»، کار ساخت و ساز این شهر سرعت گرفت.
دولت سوریه شنبه اعلام کرد، 60 میلیارد لیره (معادل 138 میلیون دلار آمریکا) را برای پروژه‌های بازسازی شهر ویران «حلب» در شمال این کشور اختصاص داده است.این اعتبارات برای بازسازی مدارس، مراکز درمانی و شبکه‌های آب و برق که در جنگ تحمیلی به سوریه متحمل خسارات شدیدی شدند و همچنین اجرای پروژه‌های کشاورزی و آماده‌سازی خاک و سایر کارهای زیربنایی اختصاص یافته است.در این جنگ بسیاری از مراکز غیرنظامی از جمله بیمارستان‌ها، مدارس، زیرساخت‌های حیاتی و پزشکی حلب تخریب شدند. حلب  در گذشته پایتخت اقتصادی سوریه بود، طی درگیری‌های شدید میان نظامیان سوریه و تروریست‌ها که بخش‌هایی از این شهر به ویژه مناطق شرقی آن را در اشغال داشتند، تبدیل به ویرانه شده.
«عماد خمیس» نخست‌وزیر سوریه طی بازدید از شهر حلب، اعلام کرد، اجرای برخی از این طرح‌ها از یک سال پیش که ارتش سوریه بخش‌های شرقی حلب را از اشغال گروه‌های تروریست آزاد کرده آغاز شده است. به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، خمیس تصریح کرد، دولت سوریه برای تقویت و تسریع روند بازسازی شهر حلب، طرح ویژه‌ای را تهیه کرده است تا این شهر بتواند به سرعت به خواسته‌های تاجران پاسخ دهد و نیازهای صنعتی را برطرف سازد.نخست‌وزیر سوریه بر بازسازی نیروگاه «بستان القصر» حلب با ظرفیت 66/20 کیلو وات تأکید کرد. نیروهای مقاومت و ارتش سوریه دی ماه سال گذشته سرانجام تمامی شورشیان را از بخش شرقی شهر حلب فراری دادند. این بخش از شهر حلب که قبلاً تحت اشغال گروه‌های شورشی بود، مراکز صنعتی متعددی را در خود جای داده، که در جنگ داخلی سوریه خسارات زیادی به آنها وارد شده است.
پیشروی در استان ادلب
نیروهای ارتش سوریه و مقاومت اما به پیشروی‌های خود در جنوب استان «ادلب» ادامه می‌دهند و طبق گزارش خبرگزاری فارس، شهرک‌های «سرجه الشرقیه» و «ام‌الهلا هیل» را تحت کنترل درآورده و به دو کیلومتری شهرک راهبردی «سنجار» رسیده‌اند.
سنجار یکی از مهمترین مقرهای عناصر «جبهه النصره» به شمار می‌رود، و در 16 کیلومتری فرودگاه نظامی «ابوظهور» قراردارد. با آزادسازی سنجار، ارتش سوریه به این فرودگاه نزدیکتر خواهد شد.تروریست‌ها اخیراً برای جلوگیری از پیشروی ارتش سوریه،‌حومه ادلب را به چند قسمت تقسیم کرده و هر کدام از آنها مسئول بخشی از آن شده‌اند و اتاق عملیات تشکیل دادند. با این وجود، پیشروی نیروهای مقاومت همچنان ادامه دارد. در این منطقه علاوه بر عناصر النصره، تروریست‌های وابسته به گروه «ارتش آزاد» از جمله«جیش العزه» و «جیش النصر» با ارتش سوریه درگیر هستند.
سایر رویدادها
* خبرگزاری اسپوتنیک اعلام کرده، ارتش ترکیه خود را برای حمله به منطقه‌ای در نزدیکی شهر «عفرین» سوریه در استان «ادلب» آماده می‌کند.
* حمله خمپاره‌ای تروریست‌ها به شهر دمشق، یک کشته و سه زخمی برجای گذاشت.
* پایگاه «حمیمم» متعلق به روسیه در استان «لاذقیه» سوریه، هدف حملات پهپادی قرار گرفت. ارتش روسیه با تأیید این خبر، اعلام کرد، نیروهای این کشور چند پهپاد را هدف قرار داده‌اند.
* روزنامه «ینی شفق» چاپ ترکیه اعلام کرد، آمریکا عشایر عرب سوریه را علیه ترکیه تحریک می‌کند.