kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۲۹۵۹
تاریخ انتشار : ۱۶ دی ۱۳۹۶ - ۲۱:۴۶

17 شهید و 5000 زخمی نتیجه اقدام ترامپ درباره قدس طی 30 روز!



سرویس خارجی-
فلسطینیان ساکن غزه و کرانه باختری در پنجمین «جمعه خشم» تظاهرات گسترده‌ای علیه اقدام ترامپ در به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی برگزار و تاکید کردند تا لغو تصمیم ترامپ در باره قدس خیابان‌ها را ترک نخواهند کرد.
با اینکه بیش از یک ماه از زمان تصمیم ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا در انتقال پایتخت این کشور به بیت‌المقدس می‌گذرد، تظاهرات فلسطینیان بدون وقفه ادامه دارد وتظاهرکنندگان بر ادامه مقاومت علیه رژیم صهیونیستی و آمریکا تاکید می‌ورزند. در این مدت 17 فلسطینی به شهادت رسیده و نزدیک به 5000 نفر هم مجروح شده‌اند.
صهیونیست‌ها نیز در این مدت از انواع و اقسام ابزارهای سرکوب از جمله گلوله‌های جنگی، گازهای سمی و خفه‌کننده استفاده کرده‌اند. در همین رابطه روز جمعه صد‌ها نفر از طرفداران جنبش جهاد اسلامی در شهر خان یونس واقع در جنوب نوار غزه در تظاهراتی که به درخواست این جنبش و در محکومیت تصمیم ترامپ برگزار شد شرکت کردند. معترضان بر لزوم حمایت از  قدس و جلوگیری از تجزیه آن نیز  تأکید کردند. صهیونیست‌ها چند روزی است، طرح «قدس یکپارچه» را با هدف مصادره قدس به تصویب رسانده‌اند که این امر نیز خشم مسلمانان و فلسطینی‌ها را برانگیخته است. «خضر حبیب» یک از رهبران جنبش جهاد اسلامی در این باره گفت: «این تظاهرات‌ها تا زمانی که آن‌ها از تصمیم ظالمانه خود درباره ملت ما منصرف شوند ادامه خواهد داشت. همه باید مسئولیت‌های خود را در راستای برداشتن گام‌های عملی برای لغو و ناکام گذاشتن این تصمیم به عهده بگیرند. نیرو‌های مقاومت و حکومت خودگردان فلسطین باید تصمیمات قاطع و راهبردی را برای مقابله با این تصمیم اتخاذ کنند».
به گزارش صدا و سیما، «قدس عربی و اسلامی است و غیر از این نخواهد بود» از جمله شعارهای معترضان بود. یکی از شرکت‌کنندگان در این تظاهرات گفت: «ما به امت اسلامی می‌گوییم در خواب به سر بردن کافی است، از خواب خود برخیزید، به‌پا خیزید و به کودکان نگاه کنید که چگونه سینه خود را در مقابل اشغالگران سپر می‌کنند». تظاهرکننده دیگری گفت: «فلسطین نیاز به سخن گفتن دارد، فلسطین اسلحه و مقاومت می‌خواهد. قدس پایتخت ابدی فلسطین است و فلسطین به اذن خداوند آزاد و عربی خواهد ماند».
تظاهرات گسترده‌ای نیز در نیویورک برای آزادی فوری «عهد التمیمی»، دختر نوجوان فلسطینی بازداشت شده توسط اسرائیلی‌ها برگزار شد و تظاهرکنندگان شعارهایی برای آزادی فوری وی سر دادند.
واکنش الازهر
«احمد الطیب»، شیخ الازهر مصر اما در این باره تاکید کرد که مشکل ما با صهیونیست‌ها تنها بر سر مسجدالاقصی نیست، بلکه بر سر ۱۴۴ هزار مترمربع محیط اطراف این مسجد نیز هست.
به گزارش شبکه خبری «النشره»، این اظهارات شیخ الازهر در واکنش به ادعاهای رژیم صهیونیستی در خصوص مسجدالاقصی ایراد شد. وی گفت که «مسجدالاقصی تنها یک قبه کوچک نیست مکانی مقدس است، زیرا در آن مسجدالاقصی و مسجد قبه‌ًْالصخره، و اماکن مقدس دیگری وجود دارد و مساحت آن ۱۴۴ هزار کیلومتر است و تنها شامل این مسجد نمی‌شود... نزاع با یهودیان صهیونیست بر سر این است که آن‌ها می‌خواهند کنترل مسجدالاقصی را در دست بگیرند و قبه‌ًْالصخره را به عنوان مسجد‌الاقصی نشان بدهند که این یک طرح صهیونیستی فریب دهنده است.»
پیشتر قانون موسوم به «قدس یکپارچه» در کنست اسرائیل  تصویب شد که طبق آن، دست کشیدن رژیم صهیونیستی از هر بخشی از قدس در آینده و تحویل آن به فلسطینیان، باید با موافقت دو سوم اعضای کنست همراه باشد. موافقت کنست پس از اعلام تصمیم آمریکا مبنی بر به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل و انتفال سفارت واشنگتن به این مکان صورت گرفت.
انتقام از فلسطینی‌ها
خبر دیگر اینکه، دولت آمریکا ۱۲۵ میلیون دلار از کمک‌های اختصاصی به آژانس امدادرسانی به آوارگان فلسطینی «آنروا» را کاهش داد.
به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی فلسطین، شماری از مسئولان ارشد آمریکایی اعلام کردند که دولت ترامپ به سازمان ملل ابلاغ کرده است که ۱۲۵ میلیون دلار از کمک‌های اختصاصی به آژانس آنروا در ماه جاری میلادی را کاهش داده است. آنها همچنین تاکید کردند که دولت آمریکا قصد دارد مبلغ ۱۸۰ میلیون از مجموع کمک‌های اختصاصی به آژانس آنروا را کاهش دهد و البته این مسئله بستگی به موضع تشکیلات خودگردان فلسطین در مورد احیای روند مذاکرات سازش با رژیم صهیونیستی دارد و در صورتی که مذاکرات ازسرگرفته نشود، واشنگتن مجازات‌های مالی را در نظر خواهد گرفت که کاهش مبلغ مذکور یکی از این مجازات‌ها خواهد بود.