kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۲۶۵۴
تاریخ انتشار : ۱۲ دی ۱۳۹۶ - ۲۰:۴۱

شوک ریاضت اقتصادی در عربستان اعتراض‌های مردمی شروع شد



افزایش شدید قیمت سوخت و آغاز دریافت مالیات‌های بیشتر در عربستان و اجرای سیاست ریاضتی باعث شروع اعتراضات مردمی در فضای مجازی و ایجاد التهاب در این کشور شده است.
دولت ریاض در ابتدای سال میلادی جدید قیمت بنزین در عربستان را بین 82 تا 126 درصد افزایش داد که این امر با موج خشم شهروندان این کشور مواجه شده است. بر اساس یک طرح مالی بلندمدت که ماه گذشته منتشر شد، عربستان قصد دارد تا سال ۲۰۲۳ یارانه پرداختی به انرژی را کاملا متوقف کند و از این سال به بعد انواع سوخت بر اساس قیمت‌های جهانی و به شکل آزاد قیمت‌گذاری خواهد شد. این هدف‌گذاری در حالی انجام شده که قیمت‌های تعیین شده در حال حاضر نیز با قیمت‌های جهانی فاصله چندانی ندارد و دولت سعودی با وجود درآمد سرشاری که از تولید روزانه ۱۰ میلیون بشکه نفت در روز به دست می‌آورد، یارانه چندانی برای سوخت پرداخت نمی‌کند. این سیاست‌های ریاضتی باعث اعتراض مردم این کشور شده است.
تصميم مقامات سعودي براي افزايش قيمت فرآورده‌هاي نفتي و اعمال ماليات بر ارزش افزوده، باعث خشم و عصبانيت شمار زيادي از مردم اين کشور شده است. اين اعتراضات فعلا به شبکه‌هاي اجتماعي محدود است زيرا مقامات عربستان شهروندان را از بيان ديدگاه‌ها و نظرات خود درباره امور و زندگي روزمره منع مي‌کنند. شهرونداني که براي تامين رفاه وليعهد عربستان و خاندان حاکم و تامين هزينه‌هاي تجاوزات اين کشور به يمن و حمايت از تروريسم در منطقه، ماليات مي‌پردازند. «افزايش بهاي بنزين» و «حقوق ناکافي»، دو هشتگ پرمخاطب در شبکه اجتماعي توييتر بود. در حالي که عربستان تلاش مي‌کند درآمد مالياتي خود را امسال به 38 ميليارد دلار افزايش دهد تا بخشي از کسري بودجه را جبران کند، اعتراض منتقدان نسبت به آنچه مقامات اين کشور اصلاحات اقتصادي و مبارزه با فساد مي‌خوانند، تشديد شده است. به ويژه که مقامات سعودي مبالغ هنگفتي براي دارايي‌هاي شخصي خود در ديگر کشورها هزينه مي‌کنند.
اعتراض‌ها در پمپ بنزین‌ها شروع شد
گزارشگر شبکه العالم همزمان با پخش تصاويري از اعتراضات در يک پمپ بنزين در عربستان و اعتراض شهروندان به قيمت سوخت اعلام کرد، آنچه در تصوير ديده مي‌شود صحنه‌هاي نزاع بين شهروندان عربستان و جايگاه‌داران بر سر قيمت بنزين است. اين در حالي است که اين کشور دومين کشور نفتخيز جهان به شمار مي‌رود. ممکن است چنين صحنه‌هايي در کشورهايي که فاقد ذخاير نفتي هستند عادي باشد اما وقوع چنين جنجال‌هايي در کشوري نفتخيز در حد و اندازه‌هاي عربستان پرسش‌هاي زيادي مطرح مي‌کند و بخش‌هاي بيشتري از ابعاد پنهان رژيم سعودي را برملا مي کند.  العالم تاکید کرد: «با توجه به اينکه شهروندان عربستاني حق تظاهرات و حتي انتقاد و درخواست کاهش قيمت‌ها را هم ندارند، براي نشان دادن خشم و غضب خود از اين تصميمات و اقدامات سران کشور، به فضاي مجازي و شبکه‌هاي اجتماعي به عنوان تنها پناهگاه خود روي آورده‌اند.»
شبکه الجزيره نیز گزارش داد: «افزايش شديد قيمت حامل‌هاي انرژي و اعمال ماليات‌هاي جديد، خشم مردم عربستان را برانگيخته است. «در ادامه گزارش الجزیره آمده است، افزايش قيمت حامل‌هاي انرژي در عربستان با اجراي قانون ماليات بر ارزش افزوده به ميزان پنج درصد، همزمان شده است. ماليات بر ارزش افزوده از جمله ماليات‌هاي غيرمستقيم بر همه کالاها و خدمات است. اعمال ماليات بر ارزش افزوده اجراي توافقنامه بين اعضاي شوراي همکاري خليج فارس در سال گذشته است که با هدف تنوع بخشيدن به منابع مالي غيرنفتي صورت گرفت. اما فقط عربستان و امارات اجراي اين توافقنامه را آغاز کردند. ديگر اعضاي شوراي همکاري تصميم گرفتند اجراي اين قانون را به تعويق بياندازند. عربستان همچنين ماليات ماهانه بر اقامت اتباع خارجي در اين کشور اعمال کرد.