kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۲۶۰۴
تاریخ انتشار : ۱۱ دی ۱۳۹۶ - ۲۲:۱۵

هدایت رسانه‌ای اغتشاشات توسط عربستان(اخبار ادبی و هنری)



یکی از مشهورترین کلیدواژه‌هایی که در روزهای گذشته و در شبکه‌های مجازی، مردم ایران را به حضور در تجمعات تشویق می‌کرد، کلیدواژه # تظاهرات_سراسری بود که به راحتی می‌توان با  سری به تارنمای trendsmap‌، دریافت که این کلیدواژه از کجا مدیریت می‌شد. قابل ذکر است که  تارنمای trendsmap این امکان را در اختیار کاربرانش قرار می‌دهد که به راحتی میزان توییت با کلید واژه‌های مختلف را با موقعیت مکانی توییت کننده مشاهده نمایند و این امکان در این سایت  قابل دسترسی برای همه‌ کاربران توییتر است.
وقتی در این تارنما، کلیدواژه #تظاهرات_سراسری را جست‌وجو ‌کنیم، آمار بسیار قابل توجهی به دست می‌آید. این آمار نشان می‌دهد ۲۷ درصد افرادی که با این کلیدواژه توییت کرده‌اند، از مکانی در عربستان سعودی این توییت‌ها را در توییتر منتشر نموده‌اند! کاربران داخل ایران با ۲۶ درصد، کاربران انگلیس با ۷ درصد، کاربران فرانسه با ۵ درصد، کاربران آلمان با ۵ درصد، کاربران امارات با ۴ درصد در رده‌های بعدی قرار دارند. بقیه هم توسط کشورهای مختلفی از جمله کانادا، رژیم صهیونیستی، لهستان، استرالیا، سوئیس، هلند، سوئد و... توییت شده است. این آمار همچنین  نشان می‌دهد که از مجموع توییت‌ها با کلیدواژه #تظاهرات_ سراسری، تنها ۲۶ درصد از داخل ایران توییت شده و ۷۴ درصد توییت‌ها با این کلیدواژه، از خارج از ایران توییت شده است.
در طول روز 9 دی ماه، ۷۲ هزار و ۲۰۰ توییت فقط با در توییتر منتشر شد که ریاض و مکه با جمعا ۱۴ درصد از توییت‌ها، جزو شهرهایی بودند که بیشترین توئیت از آنجا منتشر شد. جالب‌تر اینکه ۳۵ درصد توییت‌ها با این کلیدواژه، به زبان عربی منتشر گردیده و این نشان می‌دهد که کاربرانی عرب‌زبان در خارج از ایران که غالبا از داخل کشور عربستان سعودی توییت کرده‌اند، بدون اینکه زبان فارسی هم بلد باشند، با توییت کردن با کلیدواژه #تظاهرات_سراسری، سعی داشته‌اند که این کلیدواژه را جزو مباحث داغ توییتر قرار دهند.
اما به جز این یافته‌های اینترنتی درباره هدایت اغتشاشات توسط آل سعود، روزنامه‌های مختلف عربستان نیز با باز نشر گسترده سخنرانی محمد بن سلمان (ولیعهد سعودی) در مورد کشاندن جنگ به داخل ایران و افزودن تصاویری از اعتراضات مردمی ایران، مدعی شده‌اند که اعتراضات «نه به گرانی» نتیجه تدبیر و برنامه‌ریزی ولیعهد سعودی بوده و آنها در صحنه نبرد موفق عمل کرده‌اند!
افزون بر این حضور عربستان طی روزهای اخیر در یک جنگ تمام‌عیار سایبری علیه ایران نیز به چشم می خورد. آنها با کلیدواژه‌‌هایی مثل#ایران-نهایتها-الزوالو #سنقل-المعرکه-الی–ایران و #مظاهرات – ایران سعی کرده‌اند اعتراضات «نه به گرانی» را به «بهار فارسی» تبدیل کنند و آشکارا از همه فعالین فضای مجازی سعودی خواسته‌اند در این راه از هیچ ترفندی ولو دروغ و فتوشاپ کوتاهی نکنند تا همچون آنچه در سوریه صورت گرفت، اعتراضات مردمی به یک جنگ تمام‌عیار داخلی تبدیل گردد.
علاوه بر این رسانه‌های سعودی در یک اقدام هماهنگ، گروهک تروریستی منافقین و سرکرده آن را گزینه مناسبی برای ایران دانسته و از مردم ایران خواسته‌اند تا رهبری مریم قجر عضدانلو رجوی را بپذیرند.
از طرف دیگر تمام روزنامه‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای وابسته به آل سعود، تیترها و خبرهای خود را به جعل اخبار ایران اختصاص داده و از اغتشاشات اخیر حمایت کرده‌اند، از جمله «الشرق‌الاوسط»، «الحیات»، «العرب»، «القدس العربی» و ... همچنین «سلطان سحیم آل ثانی» از جمله دیگر وابستگان آل سعود بود که با پیام‌های توییتری حمایت خود را از اغتشاشات ایران اعلام کرد.