kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۲۵۵۹
تاریخ انتشار : ۱۱ دی ۱۳۹۶ - ۲۰:۵۰

گوترش آژیر خطر را از هم‌اکنون برای سال 2018 به صدا درآورد


دبیرکل سازمان ملل سال 2018 را سالی مملو از مشکلات و عقب‌گردها دانست و گفت که این سال، سال هشدار قرمز است.
«آنتونیو گوترش» ضمن ارزیابی شرایط جاری گفت: ناسیونالیسم و بیگانه‌هراسی در حال افزایش است، بی‌عدالتی رو به افزایش است، تغییرات آب و هوایی سرعت می‌گیرد و جهان شاهد نقض فاحش حقوق بشر است.
وی در ادامه گفت: نگرانی‌ها درباره (استفاده از) تسلیحات هسته‌ای، به بالاترین میزان رسیده و این مسئله از زمان پایان جنگ سرد (1991) تاکنون، سابقه نداشته است.
گوترش بدون آنکه نام کشوری را ببرد، اضافه کرد یک سال قبل با این نگاه که جهان در سال 2017 شاهد صلح خواهد بود، مسئولیت دبیرکلی سازمان ملل را به دست گرفتم، اما شرایط، طور دیگری رقم خورد.
گوترش تاکید کرد: «متاسفانه جهان به صورتی جدی عقبگرد کرده است. در آستانه سال 2018 من از کشورها درخواست نمی‌کنم، بلکه هشدار می‌دهم که جهان ما در وضعیت هشدار قرمز قرار دارد.»
گوترش بین سال‌های 2005 تا 2015 مسئول عالی سازمان ملل در امور پناهجویان بود. او در طول یک سال خدمت به عنوان دبیرکل سازمان ملل، با بحران‌های انسانی متعددی در میانمار، یمن، سوریه و نقاط دیگر مواجه شد. گوترش گفت که جامعه جهانی قادر به حل درگیری‌ها، غلبه بر نفرت و دفاع از ارزش‌های مشترک است، اما این تنها با وحدت ممکن است. او خطاب به رهبران جهان افزود: شکاف‌ها را کم کنید، روی اختلافات پل بسازید، اعتماد را ازطریق متحد کردن مردم حول اهداف مشترک، تقویت کنید.»
گوترش طی ماه‌های اخیر علیه جنایات عربستان در یمن، بارها موضع گرفته است اما عملا کاری نکرده است.
اظهارات پاپ
پاپ «فرانسیس» رهبر کاتولیک‌های جهان هم از سال گذشته میلادی (سال 2017)، به عنوان سال «جنگ، دروغ و بی‌عدالتی» یاد کرد.
رهبر کاتولیک‌های جهان که به مناسبت آغاز سال نو میلادی سخن می‌گفت، هشدار داد که ممکن است بحران جاری کره به جنگ هسته‌ای منجر شود. وی گفت، انسان با ایجاد مسائلی چون جنگ، بی‌عدالتی و آسیب‌زدن به محیط زیست، سال 2017 را خراب کرده است. وی از کسانی که برای ایجاد شرایط بهتر تلاش می‌کنند نیز تشکر کرد.