kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۲۵۵۷
تاریخ انتشار : ۱۱ دی ۱۳۹۶ - ۲۰:۴۹

کوتاه از سراسر جهان


انگلیس
خبرگزاری صدا و سیما: روزنامه انگليسي گاردين گزارش داده، ترزا مي نخست‌وزير انگليس به فکر جايگزين کردن بوريس جانسون وزير خارجه خود است. طبق این گزارش، ترزا مي نخست‌وزير انگليس در حال آماده شدن براي ترميم کابينه خود در سال جديد است. در تلاش براي تجديد قواي جناح محافظه‌کار، ممکن است شماري از اعضاي کابينه سمت‌هاي خود را از دست بدهند. گفته مي شود نخست وزير انگليس به فکر بررسي پيشنهاد دادن يک نقش به بوريس جانسون در ارتباط با برگزيت و گماشتن او در نهادي ديگر است اما احتمالا جانسون در مقابل چنين اقدامي مقاومت خواهد کرد.
آمریکا
پایگاه هیل: جیمز ماتیس وزیر دفاع آمریکا در مصاحبه‌ای گفته، قرار نیست او هیچگونه «هدیه قدردانی» به سربازان آمریکایی بدهد چراکه «پول‌ها را برای ساخت بمب‌ پس‌انداز» می‌کند.جیمز ماتیس اوایل سال ۲۰۱۷ با ۹۸ رای موافق و تنها با یک رای مخالف از سوی سنای آمریکا به عنوان وزیر دفاع دولت ترامپ تعیین شد.
نیجریه
ایرنا: روز شنبه یک گروه از عناصر بوکوحرام به تعدادی از روستائیان در ولایت بورنو که در حال حمل چوب و هیزم بودند حمله کرده و تعدادی از آنها را به قتل رساندند که در جریان آن 25 روستایی کشته شدند. بوکوحرام تاجران چوب را به جاسوسی و ارائه اطلاعات به ارتش نیجریه و شبه‌نظامیان حامی ارتش متهم می‌کند.
روسیه
تسنیم: ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه روز یکشنبه قانونی را امضاء کرده که بر اساس آن مجازات برای «تهدیدات تروریستی تلفنی» تشدید خواهد شد. براساس این قانون به خاطر خبر دروغ مربوط به آماده‌سازی حمله تروریستی، بمب‌گذاری، آتش زدن یا هر نوع تهدیدی علیه ساختارهای دولتی و اجتماعی، مجازات 3 الی 5 سال زندان در نظر گرفته شده است. ولادیمیر پوتین چند روز قبل نیز قانونی را امضاء کرد که براساس آن قانون مجازات استخدام عوامل تروریستی برای انجام حملات در سراسر خاک روسیه، به حبس ابد تبدیل شده است.
افغانستان
دیلی تایمز: سخنگوی طالبان در واکنش به درخواست وزیر خارجه چین مبنی بر پیوستن این گروه به روند صلح گفته «صلح در افغانستان زمانی معنی پیدا می‌کند که نیروهای خارجی افغانستان را ترک کنند.» «ذبیح‌الله مجاهد» سخنگوی طالبان افغانستان از جامعه جهانی هم خواست تا به جای اینکه از آنها بخواهند درگیری مسلحانه خود را متوقف کنند از آمریکا و متحدان غربی‌اش بخواهند تا از افغانستان خارج شوند. در نشست اخیر وزرای خارجه افغانستان، پاکستان و چین در پکن، «وانگ ‌یی» وزیر خارجه چین از طالبان خواسته بود تا با پیوستن به روند صلح به جنگ در افغانستان پایان دهد.
یمن
شبکه المسیره: معاون رئيس اداره بهداشت الحديده يمن می‌گوید در حملات هوايي جنگنده‌هاي متجاوز سعودي به بازاري در منطقه الجراحي بيش از 20 غيرنظامي شهيد و شماري ديگر زخمي شده‌اند. دفتر بهداشت استان الحديده هم گفته در پي حملات جنگنده‌هاي متجاوز سعودي به يک بازار در شهرستان الجراحي در اين استان، ده‌ها غيرنظامي به شهادت رسيدند يا زخمي شدند.