kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۲۵۵۲
تاریخ انتشار : ۱۱ دی ۱۳۹۶ - ۲۰:۴۸

عراقی‌ها ششمین سالگرد خروج اشغالگران آمریکایی را جشن گرفتند


مردم عراق ششمین سالگرد خروج نظامیان آمریکایی از کشور خود را جشن گرفتند.
مردم عراق دیروز ششمین سالروز خروج نظامیان آمریکایی از کشورشان را جشن گرفتند و خواستار خروج همه نظامیان آمریکایی از خاک عراق شدند.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، یک شهروند عراقی گفت: به عنوان یک شهروند عراقی، امروز یک روز خوشحال کننده برای من است زیرا امروز سالگرد خروج نیروهای اشغالگر آمریکایی است. اما ناراحت کننده است که تاکنون ما همچنان در حال دست و پنجه نرم کردن با پیامدهای آن حمله هستیم. هنوز آمریکا به سبب کشتن افراد و ویرانی‌هایی که در عراق به بار آورده، غرامت پرداخت نکرده است.
نظامیان آمریکایی در سال 2003 به عراق حمله کردند و پس از سرنگون کردن رژیم بعثی صدام، تا سال 2011 در این کشور ماندند و در این سال مجبور به خروج از عراق شدند.
در سال 2007 آمریکایی‌ها بیشترین حضور را در عراق داشته‌اند و شمار آنها به بیش از 170 هزار نیرو می‌رسیده است.
در پی پیشروی‌های داعش به سوی مناطق شمال و غرب عراق، واشنگتن به بهانه آن، حدود 5000 نظامی را به عراق اعزام کرد. گروه‌های مقاومت عراقی، آمریکا را به دست داشتن در این ماجرا و حمایت از داعش متهم کرده‌اند.
«قیس الخزعلی» فرمانده «گردان‌های اهل الحق» گفت: شکست عملیات نظامی آمریکا و ناکامی آن برای آغاز یک جنگ فرقه‌ای در عراق و منطقه، همان چیزی است که سبب شد واشنگتن پروژه داعش را تحت عنوان «طرح بی»، کلید بزند.
واکنش به دروغ واشنگتن
به گزارش خبرگزاری تسنیم، «فرانتس کلینتسویچ» نایب رئیس کمیته امور دفاع و امنیت سنای روسیه تأکید کرد، سخنان «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا در مورد اینکه آزادسازی عراق و سوریه از دست گروه تروریستی داعش، نتیجه اقدامات ائتلاف بین‌المللی به رهبری واشنگتن بوده، خلاف واقع و دروغ است.
این سناتور روس در صفحه «فیس بوک» خود در این باره نوشت: «ما در روسیه می‌گوییم، صفر دوباره خود را در کنار 20 قرار داد.
واضح است که ترامپ خیلی دلش می‌خواهد تا نامش در تاریخ به عنوان پیروز بر داعش در عراق و سوریه برده شود. ما این عیب رئیس کاخ سفید را به خاطر سال نو به او می‌بخشیم. واقعیت این است که از ترامپ تنها به عنوان رئیس جمهوری نام برده خواهد شد که در زمان وی، روسیه به پیروزی بزرگی در سوریه دست یافته است.
ترامپ در آخرین پیام خود در سال 2017 خطاب به شهروندان آمریکایی، ادعا کرد که ائتلاف بین‌المللی به رهبری این کشور موفق شده است تقریباً 100 درصد خاک سوریه و عراق را از دست داعش آزاد کند!