kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۲۲۵۰
تاریخ انتشار : ۰۸ دی ۱۳۹۶ - ۲۰:۰۵

اتحادیه اروپا از پشت به نارنجی‌ها خنجر زد/بروکسل: قصد همگرایی با اوکراین را نداریم



سران اتحادیه اروپا که پیش از این، مردم اوکراین را مستحق پیوستن به این اتحادیه می‌دانسته و با همین انگیزه، آنها را علیه روسیه تحریک می‌کرده‌اند، با صراحت تمام عضویت اوکراین را در اتحادیه اروپا رد کرده‌اند!
مقامات اتحادیه اروپا که پیش از این در تظاهرات خیابانی شهر «کیف» حاضر می‌شدند و به همراه فریب‌خوردگان، شعارهای نارنجی می‌دادند، یکباره همه امیدهای این فریب‌خوردگان را به یأس تبدیل کردند؛ «زیگمار گابریل» وزیر خارجه آلمان، مثل بقیه مقامات اروپایی که این روزها به صراحت عضویت اوکراین را رد می‌کنند، اظهار داشت: من شخصا نمی‌توانم تصور کنم که ترکیه یا اوکراین طی چند سال آینده بتوانند عضو اتحادیه اروپا شوند، البته اتحادیه اروپا باید الگوی مشخصی برای همکاری با هر دو این کشورها داشته باشد.
این اظهارات مثل آب سردی بود که روی سر رهبران انقلاب رنگی 2014 در اوکراین ریخته شد؛ در آن سال‌ها آنها وقتی افرادی مثل «کاترین اشتون» مسئول وقت سیاست خارجی اتحادیه اروپا را در کنار خود می‌دیدند و با هم دست به راهپیمایی می‌زدند، سر از پا نمی‌شناختند. به خاطر همین سیاست‌های ماکیاولیستی و مزورانه مقامات اروپایی بود که شرق اوکراین ناآرام شد و طبق آمار رسمی سازمان ملل در سال 1394، این ناآرامی‌ها و درگیری‌های داخلی و مرزی با روسیه، جان 6100 نفر را گرفت. علاوه بر آن، از آن روز تاکنون مردم اوکراین سختی‌های زیادی را متحمل شده و ازلحاظ معیشتی، شرایط سختی را گذرانده‌اند.
درهر حال، اظهارات وزیر خارجه آلمان، به معنای موضع جدید اتحادیه اروپا درقبال اوکراین بوده و رهبران انقلاب نارنجی باید بپذیرند که رودست خورده‌اند.