kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۲۱۹۴
تاریخ انتشار : ۰۶ دی ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۹
لس‌آنجلس‌تایمز:

آمریکا در حال افول /ایران، روسیه و چین درحال ظهور


 سرویس خارجی -
«بسیاری از رهبران بین‌المللی، دیپلمات‌ها و کارشناسان مسائل سیاست خارجی می‌گویند از نفوذ آمریکا در طیف گسترده‌ای از مسائل جهانی کاسته شده و در مقابل قدرت‌هایی مثل ایران، روسیه و چین در حال پر کردن این خلأ هستند.» این بخشی از گزارش روزنامه آمریکایی «لس آنجلس تایمز» از شرایطی است که با آمدن ترامپ ایجاد شده است!
کارشناسان زیادی معتقدند آمریکا در حال افول است اما اینکه این افول به چه نتایجی منجر خواهد شد یا کدام دولت یا دولت‌ها جایگزین این کشور در هرم توزیع قدرت جهانی خواهد شد و چه نتایجی این‌جا به جایی قدرت در بر خواهد داشت بین کارشناسان اختلاف نظر وجود دارد.
برخی معتقدند شیب افول آمریکا در دوران ترامپ شتاب و سرعت بیشتری گرفته است. بسیاری در آمریکا از عملکرد ترامپ در یک سال گذشته راضی نیستند و وی را مسبب مشکلات کنونی این کشور می‌دانند. جمهوریخواهان آمریکا به دونالد ترامپ هشدار داده‌اند در صورتی که بخواهد مسیر فعلی را در دوره ریاست جمهوری‌اش ادامه دهد، این حزب ممکن است فرد دیگری را برای رقابت معرفی کند. از سوی دیگر رسانه‌های غربی نیز در آستانه سال نوی میلادی کارنامه وی را یک «کارنامه شکست خورده» معرفی کرده و می‌گویند حقایق، هنجارها، اخلاق و سنت‌ها برای او هیچ اهمیتی نداشته و اتهامات مبنی بر گرایش‌های خودکامانه و نژادپرستانه علیه وی تأثیری در او نداشته است. حالا این ابرقدرت جهانی خیلی خسته و کوفته و منزوی با ترامپ قدم به سال جدید می‌گذارد.
روزنامه آمریکایی «لس آنجلس تایمز» اما در این باره طی گزارشی با ‌اشاره به ادعای دونالد ترامپ، مبنی بر اینکه او نفوذ آمریکا را افزایش داد نوشته: «بسیاری از سران کشورهای جهان، نظری عکس این دارند و می‌گویند شاهد حرکت رو به عقب آمریکا هستند.»
در ادامه این گزارش می‌خوانیم: «چین اکنون وظیفه مبارزه با تغییرات جوی را عهده‌دار شده؛ نهضتی که زمانی ایالات متحده رهبری آن را در دست داشت. روسیه، گفت‌وگوهای صلح سوریه را تصاحب کرده که آن هم زمانی زیر نظر دولت آمریکا انجام می‌شد. مسکو اخیراً در اقدامی دون شأن آمریکایی، مقام‌های این کشور را تنها به عنوان ناظر به این گفت‌وگوها دعوت کرد... بعد از آنکه ترامپ درباره میزان حمایت دولتش از ائتلاف ناتو تزلزل به خرج داد، فرانسه و آلمان اکنون کشورهایی هستند که اعضای این ائتلاف چشم به سوی آنها دارند. در درگیری‌های میان اسرائیل- فلسطین که آمریکا زمانی تنها میانجی مورد قبول تمامی طرف‌ها بود، بعد از تصمیم ترامپ برای شناسایی قدس به عنوان پایتخت اسرائیل، او خودش را منزوی می‌بیند.»
«لس آنجلس تایمز» سپس‌گریزی به سخنرانی اخیر ترامپ درباره امنیت ملی آمریکا زده و می‌نویسد: «ترامپ در سخنرانی گسترده خود درباره امنیت ملی در هفته گذشته، بر آنچه به گفته وی افزایش نفوذ آمریکا در سراسر جهان بود، تأکید کرد، اما بعد از گذشت یک سال از ریاست‌جمهوری او بسیاری از رهبران بین‌المللی، دیپلمات‌ها و کارشناسان مسائل سیاست خارجی می‌گویند او نفوذ آمریکا را کاهش داده و یا آن را به نحوی غیرسازنده‌تر تغییر داده است... حتی در کشورهایی که از تمجید ترامپ برخوردار شده‌اند، مانند هند درباره پیش‌بینی‌ناپذیری او و اینکه آیا او شریکی قابل اتکا خواهد بود، تردید وجود دارد. با افول آمریکا قدرت‌های دیگری نظیر چین، روسیه و ایران مشتاقانه در حال پرکردن خلأ موجود هستند.»