kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۲۱۸۸
تاریخ انتشار : ۰۶ دی ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۹

دستگیری 600 معترض به شرایط معیشتی در شورش‌های اخیر اقلیم کردستان عراق


یک نماینده کرد پارلمان عراق اعلام کرده، در ناآرامی‌های خیابانی اخیر منطقه کردستان عراق، 600 نفر توسط نیروهای امنیتی دولت اقلیم دستگیر شده‌اند.
«سروه عبدالواحد» نماینده پارلمان عراق از «ائتلاف کردستان» گفته، «در جریان اعتراضات اخیر در منطقه کردستان، 600 شهروند کرد به دست نیروهای امنیتی دولت خودمختار دستگیر شده‌اند و از این تعداد، 250 تا 300 نفر همچنان در زندان به سر می‌برند و اجازه ملاقات به آنها داده نمی‌شود.»
یکی از افراد بازداشت شده، برادر این نماینده کرد است. این عضو پارلمان عراق در ارتباط با برادر خود نیز گفته «وی ربوده شده و بازداشت وی نیز غیرقانونی است.»
کردستان عراق بعد از برگزاری همه‌پرسی تجزیه در سوم مهرماه، تنش‌های زیادی به خود دید و به رغم ادعاهای شخص «مسعود بارزانی»،  رئیس سابق منطقه کردستان عراق و رهبر حزب «دموکرات» کردستان مبنی بر استقبال زیاد از همه‌پرسی، اعتراض‌ها به نحوه عملکرد حکومت منطقه و فساد اقتصادی و اوضاع نابسامان معیشتی بیشتر شده است.
طی درگیری‌های هفته اخیر، هفت نفر از معترضان کشته و 100 نفر نیز زخمی شده‌اند. معترضان مقر احزاب کردی «اتحادیه میهنی» و «دموکرات» کردستان را در استان سلیمانیه و اربیل به آتش کشیدند.
انتخابات عراق
«حیدر عبادی» اما با حضور در کنفرانس خبری هفتگی خود خاطرنشان کرد: دولت عراق به مقررات قانون اساسی در خصوص اجرای انتخابات در موعد مقرر پایبند است. طبق قانون اساسی انتخابات باید در دستکم 45 روز مانده به پایان دوره مجلس نمایندگان عراق برگزار شود. دوره چهارساله مجلس نمایندگان عراق در یکم ژوئیه سال 2018 (11 تیر) به پایان می‌رسد و اگر 45 روز به عقب برگردید، پانزدهم ماه مه (26 اردیبهشت) می‌شود. هیئت دولت تصمیم گرفته است انتخابات پارلمانی و شورای استان‌ها را در دوازدهم ماه مه سال 2018 برگزار کند. انتخابات همزمان پارلمانی و شورای استان‌ها به درخواست کمیسیون عالی انتخابات برگزار می‌شود، چرا که این کمیسیون اعلام کرده بود؛ می‌تواند هر دو انتخابات را یک روز برگزار کند.
عبادی تاکید کرد: «ما به تلاش‌های خود برای بازگرداندن ثبات و آرامش به مناطق آزاد شده ادامه می‌دهیم و می‌کوشیم که فضای مناسب برای مشارکت گسترده و فعال شهروندان و بازگشت آوارگان به مناطق و منازلشان را فراهم آوریم و همچنین نفوذ دولت در تمامی نقاط عراق را بگسترانیم. ما می‌کوشیم که سلاح را از دستان افرادی که درست نیست سلاح حمل کنند بگیریم و این مسئولیت دولت برای تحقق امنیت و ثبات و اجرای قانون است. ما همچنین تدابیری برای جلوگیری از به کارگیری سلاح در درگیری‌های قبیله‌ای داریم و این مسئله، کمک و هماهنگی تمامی کسانی را که به این امر توجه دارند خواه مقامات محلی، یا عشایر یا ریش‌سفیدان را می‌طلبد.»
نخست‌وزیر عراق گفت: «من به شهروندان مسیحی عراق عید میلاد حضرت مسیح علیه‌السلام را تبریک می‌گویم و همچنین بازگشت صلح و ثبات و همزیستی را که مهم‌ترین ثمره پیروزی بر داعش بود تبریک می‌گویم. برای اولین بار پس از نبردی سه‌ساله در استان نینوا و شهر موصل، عید میلاد مسیح جشن گرفته شد. ما این عید را به تمامی شهروندان عراقی و به ویژه مسیحیان تبریک می‌گوییم.