kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۱۵۰۵
تاریخ انتشار : ۲۸ آذر ۱۳۹۶ - ۲۱:۲۶
رئیس‌سازمان بورس در پاسخ به کیهان بیان کرد

دلایل رشد سؤال‌برانگیز شاخص بازارسهام در شرایط رکود اقتصادی



رئیس‌سازمان بورس دلایل رشد 18هزارواحدی شاخص بورس که ازابتدای سال جاری تاکنون و درشرایط رکود اقتصادی رخ داده است را تشریح کرد.
شاپورمحمدی در یک نشست خبری درپاسخ به سؤال خبرنگار اقتصادی کیهان مبنی براینکه آیا فروش اوراق بدهی توسط بورس آینده فروشی نیست و مایه افتخار است؟اظهار کرد:فروش اوراق بدهی را افتخار نمی‌دانیم.
وی افزود :ما بازار بدهی را ایجاد کردیم تا هرکسی بتواند با نرخ درست تامین مالی کند و این بازار ایجاد شده تا بخش خصوصی در کنار دولت تامین مالی کند.
محمدی فروش 35هزارمیلیاردتومان اوراق بدهی توسط بورس را تکلیف قانونی این سازمان دانست و گفت:مسیر بازار بدهی خوب بوده اما حتما در آینده باید روند کار بهبود یابد.در ادامه این نشست ،خبرنگار ما در سؤال دیگری از رئیس‌سازمان بورس پرسید:از ابتدای سال جاری شاخص بورس 18هزارواحد رشد کرده که این میزان رشد،نشان دهنده این است که شرکتهای بورسی کاملا رونق داشته و هرگز در شرایط رکودی بسر نمی‌برند این درحالی است که در عالم خارج از بورس بسیاری از شرکتها به دلیل شرایط رکودی با 50درصد ظرفیت خود فعالیت می‌کنند نظر شما دراین باره چیست ؟
محمدی درپاسخ گفت:بعضی از دلایل رشد شاخص بورس ناشی از قیمتهای جهانی مثل فلزات است برخی دیگر ناشی از انتظارات آینده است و یکسری از دلایل هم به پیش‌بینی فعالان بازار برمی گردد ضمن اینکه شرکتهای بورسی صورت‌های مالی خود را بر روی سایت کدال منتشر می‌کنند و وضعیت آنها از این طریق قابل بررسی است.
وی سپس رقم خریدسهام از سوی خارجی‌ها را حدود2هزارمیلیاردتومان اعلام کرد.
 محمدی در بخشی از این نشست خبری از سرمایه‌گذاران درخواست کرد که در خرید خود به عوامل بنیادی یعنی سودآوری شرکت توجه کنند؛ البته تحلیل فنی و تکنیکی هم مورد پذیرش در بازارهای دنیا است که آنرا هم نفی نمی‌کنیم ولی باید ریسک‌های صنایع را هم در نظر گرفت. به گزارش مهر،معاون وزیر اقتصاد به سرمایه‌گذاران توصیه کرد تا در تحلیل‌های خود تحلیل جهانی، تحلیل داخلی، تحلیل صنایع و تحلیل بازار را مورد توجه قرار داده و به قراردادهای شرکتها نیز توجه کرده و ریسک صنعت را هم مورد توجه قرار دهند.وی به سرمایه‌گذاران توصیه کرد تا به جای تک سهم، سبد سهام تشکیل دهند و تصریح کرد: در هیچ بازار مالی دنیا توصیه نمی‌شود که رشد تمام شرکتها صورت گیرد ولی وقتی سبد تشکیل می‌شود ریسک حتما کاهش می‌یابد. ضمن اینکه از سرمایه‌گذاران درخواست می‌شود از مشاوران امین و سالم و راست گفتار که غیر ذی نفع هم هستند استفاده کنند.محمدی در ادامه خاطرنشان کرد: حجم معاملات در بازار سرمایه مناسب‌تر شده و رشد را تجربه کرده که متاثر از فرایند مناسبی است و وضعیت بازار هم نسبت به سال قبل بهتر شده است و امید می‌رود همه هموطنان با کار حرفه‌ای و تحلیل عمیق از فرصت‌های بازار سرمایه بهره‌مند شوند.