kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۱۵۰۴
تاریخ انتشار : ۲۸ آذر ۱۳۹۶ - ۲۱:۲۶
تولیدکنندگان پوشاک:

۹۵ درصد بِرند‌های پوشاک خارجی مجوز ندارند



تولیدکنندگان پوشاک و لباس گفتند: ۹۵ درصد از 400 برند‌ پوشاک خارجی در کشور، غیرقانونی فعالیت می‌کنند و کمر تولید در این حوزه را شکسته‌اند.
منصور میرزاخانی؛ تولیدکننده پوشاک در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان با ‌اشاره به تعریف و ضوابطی خاص برای فعالیت برند‌های پوشاک در ایران، اظهار کرد: مراکز فعال تولید پوشاک در ایران موظف‌اند طی مدت دو سال، معادل ۲۰ درصد میزان واردات محصولات خود را در ایران تولید کنند و از این میزان،۵۰ درصد را صادر کنند. اما با وضعیت موجود فعالیت برندها ، به چنین هدفی نمی‌توان رسید.
وی یادآورشد: آنچنان‌که در گزارش‌های رسانه‌ها قید شده از ۴۰۰ برند پوشاک خارجی فعال، بیش از ۱۲۵ برند درخواست دریافت نمایندگی را به وزارت صنعت، معدن و تجارت ارائه کرده‌اند که به واقع باید میان این میزان، با تعداد مراکز و برند‌هایی که هم اکنون، از مجوز برخوردارند، تفاوتی جدی قائل شد و آنچنان‌که اخبار جراید نشان می‌دهد ۹۵ درصد از برند‌ها در کشور، غیر قانونی فعالیت می‌کنند.
البته در این میان، برخی از مسئولان ذی ربط همچون مجید افتخاری؛ عضو هیئت مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان پوشاک کشور با اعلام این خبر که در سال ۹۶، حدود ۶۱ میلیون دلار واردات پوشاک رسمی در کشور داشته‌ایم ، از عدم رغبت برند‌ها برای تولید در ایران خبر می‌دهد و اساسا درخواست مجوز را سرپوشی برای واردات قاچاق توسط برند‌های مذکور عنوان می‌کند.
افتخاری در این خصوص به رسانه‌ها می‌گوید: متاسفانه برخی برندها، با مشاهده وضعیت صنعت پوشاک ایران به برخی کاستی‌ها و معایب موجود در آن پی برده‌اند و از همین نقیصه و کاستی به سوءاستفاده از وضعیت موجود اقدام می‌کنند. به عنوان نمونه تولید کنندگان داخلی در زمینه کت و شلوار مردانه و مانتو به دلیل هزینه بالای سرمایه‌گذاری ناشی از تغییر متعدد و متنوع مدل‌ها، دچار کاستی‌ها و بضاعت ضعیفی  می‌شوند و به تبع برخی برند‌های خارجی با سوءاستفاده از این نقیصه به تسخیر بازار پوشاک بچه‌گانه، مجلسی زنانه و سایر انواع پوشاک مردانه مبادرت می‌ورزند.
عضو هیئت مدیره اتحادیه تولید کنندگان و صادر کنندگان پوشاک کشور تصریح کرد:یکی از برند‌های خارجی در قالب ۱۷ برند، کمر تولیدکنندگان داخلی را شکسته است.
جولان تولید کنندگان به اصطلاح برند خارجی در ایران به این موارد خلاصه نمی‌شود و بنابر اظهارات این مقام مسئول، در اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان یکی از برند‌های اسپانیایی فاقد مجوز، با برخورداری از ۸۰ شعبه در کشور به وارد کردن پوشاک و البسه دست دوم و کیلویی اقدام می‌ کنند.